P
P paralun skrev:
Att vi måste se till att vi har kunniga politiker! ;)

Här är tergo's länk från igår när Baylan försvarar situtionenmed elområden, ryyys!
[länk]
nja läser man den där så får man klart för sig direkt hur pass illa det slår när kärnkraftverk försvinner... Och det borde de som har hänvisat till att varken mp eller kärnkraftverkens bortfall påverkade elpriserna i november och framåt... verkligen läsa och lära sig inse fakta...

Boilerplate4U
S sandos skrev:
Lite halvt clickbait då andra kan få betalt för samma tjänst, ska just vindkraften stängas ute från den marknaden?
Kanske inte men egentligen borde en del avsättas till en avvecklingsfond precis som för kärnkraften samt en extra balanseringsskatt dito.

Inte kanske, det är så. Ägarna är skyldiga att avveckla verket när det är uttjänt. Det funkar precis på samma sätt som med kärnkraftsverk.

P Pallewea skrev:
Varför klagade Danmark på Sverige map elöverföring?
Om jag inte minns fel så utgjorde Barsebäck en stor del av den stabila baseffekt som den danska vindkraftsutbyggnaden behövde. Följden av Barsebäcks nedläggning och den begränsade överföringen genom Sverige till Danmark fick danskarna att klaga hos EU för avtalsbrott. Resultatet blev den indelning av elområden vi har idag och att Danmark liksom Tyskland och Polen skall ”försörjas” främst via SE4 medan SE1 och 2 i princip inte påverkas. I de flesta övriga EU länder med områdesindelning verkar man ha behållit en enhetlig prissättning så detta strider tydligen inte mot EU’s regelverk så vitt jag förstår. Att sedan elskatten är högre här nere 45 öre/kWh plus moms och överföringsavgifter på dryga 100öre/kWh plus moms gör inte saken bättre. De som har rörligt elpris här nere torde hamna på en totalkostnad på 4-5kr/kWh för december och januari.
Vilka andra länder med ” områdesindelning” syftar du på där priset är detsamma?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kanske inte men egentligen borde en del avsättas till en avvecklingsfond precis som för kärnkraften samt en extra balanseringsskatt dito.
Jo nu har det ju diskuterats om producenter med en stor roterande massa (läs kkv) samt kan producera reaktiv effekt ska kompenseras på något sätt. Är inte riktigt med vad de menar med "stödtjänster"?

Z Zodde skrev:
Vilka andra länder med ” områdesindelning” syftar du på där priset är detsamma?
Får väl göra en liten pudel eftersom jag inte vet hur EU olika länder administrerar sin elhandel men mig veterligt är det bara Sv, No, It som har olika eltaxor inom landet och så Bornholm i Danmark.

P Pallewea skrev:
Får väl göra en liten pudel eftersom jag inte vet hur EU olika länder administrerar sin elhandel men mig veterligt är det bara Sv, No, It som har olika eltaxor inom landet och så Bornholm i Danmark.
Sverige och Norge har liknande indelning med stora prisskillnader nord-syd. Danmark har väl Århus och Köpenhamn som delområden men sen vet iallafall jag inga mer länder (som vi kan handla ström med) som är uppdelade.

P paralun skrev:
Är nog ingen pudel...;)
[länk]
Har jag aldrig kollat på förut.
P paralun skrev:
Är nog ingen pudel...;)
[länk]
Har jag aldrig kollat på förut.
Konstig hemmagjord karta, vad vill den visa egentligen? SE4 har de placerat i Lettland och baltstaterna har man inte tagit med öht? No5 är på Shetlandsöarna?

P paralun skrev:
Han som gjorde skissen gjorde väl det mer överskådligt bara.

Hittade EU's hela regelverk för elmarknaden.... om man har svårt att sova;)
[länk]
Tycker kartan var mer förvillande än överskådlig. Varför inte placera områdena på sina riktiga ställen.
Det verkar trots allt vara bara Skandinavien och Italien där INTE elområdet är detsamma som landet.
Hade SVK och Statnett skött sina uppgifter och byggt ut nationell infrastruktur hade ett elområde i Sverige och Norge varit nog.

Z Zodde skrev:
Tycker kartan var mer förvillande än överskådlig. Varför inte placera områdena på sina riktiga ställen.
Det verkar trots allt vara bara Skandinavien och Italien där INTE elområdet är detsamma som landet.
Jo men mindre viktigt. (imho)
--
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R1222&from=SV
I kapitel 2, artiklarna 32-34 har vi det vi diskuterar och hur processen ser ut.

P
jag kan inte finna någonstans att Tyskland har elområden... Utan det verkar vara vi i Norden som har dessa... :thinking:

Maskintok skrev:
jag kan inte finna någonstans att Tyskland har elområden... Utan det verkar vara vi i Norden som har dessa... :thinking:
Skandinavien och Italien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.