723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja men hade du förväntat dig allt från honom?Nötegårdsgubben skrev:
han är ju människa..
Det är ju alla våra folkvalda och även de har ju brister
En president behöver inte vara strateg det finns det andra som är..
Däremot taktiker kan vara bra..
Och inte stå och säga "you sof!"
till reportrar..
roligt men långt ifrån taktiskt..
Samma visa var det när hans undersåte sa helt annat än presidenten om rysk aggression...
Vart fan är Bagdad bob när han behövs..
jag skrattade alltid åt honom när han höll på.. oslagbar i att hålla ansiktet..
får du tycka om du vill.Nötegårdsgubben skrev:
Jag anser och kommer alltid att acceptera folkliga ledare kan man göra.
Och i den acceptansen ligger en liten del respekt..
Men för EU och Europas slödder som sabbat för allt och alla där har jag varken eller...
Administrator
· Skåne
· 8 688 inlägg
Tänk på att vi diskuterar elprisrekordet här. Åter till ämnet nu.
Börjar Putin ratta på sina gasventiler mot väst så kanske han får sin respekt?D djac skrev:
Sen finns det då tongångar även i väst i likhet med den tyske marinchefen som fick sparken förra helgen.
https://www.theguardian.com/world/2...er-saying-putin-deserves-respect-over-ukraine
Vi kom ju tidigare fram till att just gaspriserna inom EU sticker ut som orsak till det här!
fortsätta här kanske?P paralun skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ryskgas-ingen-kaernkraft-daliga-naet.442805/
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
"Vindkraftsägarna får betalt för att strypa elen"
https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa-elen
Stödtjänster för vindkraften kom mycket tidigare än jag trodde. Den sk trattinkomsten verkar hyvlas av för annat än bara investeringar i egen infrastruktur.
https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa-elen
Stödtjänster för vindkraften kom mycket tidigare än jag trodde. Den sk trattinkomsten verkar hyvlas av för annat än bara investeringar i egen infrastruktur.
Lite halvt clickbait då andra kan få betalt för samma tjänst, ska just vindkraften stängas ute från den marknaden?Boilerplate4U skrev:
Varför klagade Danmark på Sverige map elöverföring?
Om jag inte minns fel så utgjorde Barsebäck en stor del av den stabila baseffekt som den danska vindkraftsutbyggnaden behövde. Följden av Barsebäcks nedläggning och den begränsade överföringen genom Sverige till Danmark fick danskarna att klaga hos EU för avtalsbrott. Resultatet blev den indelning av elområden vi har idag och att Danmark liksom Tyskland och Polen skall ”försörjas” främst via SE4 medan SE1 och 2 i princip inte påverkas. I de flesta övriga EU länder med områdesindelning verkar man ha behållit en enhetlig prissättning så detta strider tydligen inte mot EU’s regelverk så vitt jag förstår. Att sedan elskatten är högre här nere 45 öre/kWh plus moms och överföringsavgifter på dryga 100öre/kWh plus moms gör inte saken bättre. De som har rörligt elpris här nere torde hamna på en totalkostnad på 4-5kr/kWh för december och januari.
Om jag inte minns fel så utgjorde Barsebäck en stor del av den stabila baseffekt som den danska vindkraftsutbyggnaden behövde. Följden av Barsebäcks nedläggning och den begränsade överföringen genom Sverige till Danmark fick danskarna att klaga hos EU för avtalsbrott. Resultatet blev den indelning av elområden vi har idag och att Danmark liksom Tyskland och Polen skall ”försörjas” främst via SE4 medan SE1 och 2 i princip inte påverkas. I de flesta övriga EU länder med områdesindelning verkar man ha behållit en enhetlig prissättning så detta strider tydligen inte mot EU’s regelverk så vitt jag förstår. Att sedan elskatten är högre här nere 45 öre/kWh plus moms och överföringsavgifter på dryga 100öre/kWh plus moms gör inte saken bättre. De som har rörligt elpris här nere torde hamna på en totalkostnad på 4-5kr/kWh för december och januari.
Man förklarar det så härP Pallewea skrev:Varför klagade Danmark på Sverige map elöverföring?
Citat
I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.
Slut citat
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade
Sen har det då varit "björnen sover" sedan 2011. (vi diskuterade samma sak igår inkl lustiga riksdagsinterpellationer
P paralun skrev:Man förklarar det så här
Citat
I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.
Slut citat
[länk]
Sen har det då varit "björnen sover" sedan 2011. (vi diskuterade samma sak igår inkl lustiga riksdagsinterpellationer)
Precis.P paralun skrev:Man förklarar det så här
Citat
Slut citat
[länk]
Sen har det då varit "björnen sover" sedan 2011. (vi diskuterade samma sak igår inkl lustiga riksdagsinterpellationer)
Danskarnas vindkraftsberoende hade visat sig vara sårbart kalla vinterdagar dvs vindsvaga dagar på dessa breddgrader. Man behövde en stabil bas för att systemet skulle kunna klassas som hållbart. Kan vi dra någon lärdom av detta?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Att vi måste se till att vi har kunniga politiker!P Pallewea skrev:
Här är tergo's länk från igår när Baylan försvarar situtionenmed elområden, ryyys!
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ndelningen-och-dess-negativa-effekter_H210317