723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tror att en anledning till att man tjusats av tanken att köpa den ryska gasen (troligen lite billigare) är nog att man tänkt att den inte gör en beroende, ty istället kan man få gas från Norge, USA och en massa andra ställen via båt.
Men såhär i efterdyningarna av covid så blev det inte så enkelt som man trott.
Men såhär i efterdyningarna av covid så blev det inte så enkelt som man trott.
Jag är nyfiken på de reella affärerna som bestämmer spotpriserna, samt volym. Totalt har ju nordpool inte en så stor volym jämfört med hela sveriges produktion, men det är kanske heller inte så konstigt.
Man vill ju eg. få en bild av hur liten del som av elen som bestämmer spotpriserna, samt förhållandet volym på nordpool och andra börser jämfört med hur många slutkunder som har rörligt pris. Handlar elbolagen alltid med "rätt" sorts pris jämfört med vad deras kunder har?
Man vill ju eg. få en bild av hur liten del som av elen som bestämmer spotpriserna, samt förhållandet volym på nordpool och andra börser jämfört med hur många slutkunder som har rörligt pris. Handlar elbolagen alltid med "rätt" sorts pris jämfört med vad deras kunder har?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
harka skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket läsvärt från början till slut!
Jag håller med @tommib om att det saknas delar pga. att vissa saker som är eldrivna i Sverige inte är det i flertalet länder, men det är randanmärkningar.
På det stora hela ett fantastiskt gediget arbete över ett stort antal inlägg som om inte annat modifierat vissa av mina förutfattade meningar.
Tack!
Tvärtom , det är bra med buffertländer. Jag gissar att ryssland nu kommer placera vapen på kuba. Bra?[/QUOTE]K Nils Andersson1 skrev:
Nä det kan jag inte se hända..
Då vore det en ny Kuba kris och Biden skulle inte tveka att angripa Kuba om Ryssland placerar robotmissiler där.
Precia, de kommer hota med det om nato inte backar. För det är ju precis samma sak.Maskintok skrev:
Du är medveten om att om Nato hade godtagit Ukraina som medlem så hade hela denna soppa varit över...K Nils Andersson1 skrev:
Då hade dessutom Ryssland förlorat mer makt än de har lyckats vinna under dessa år..
Nato är mer eller mindre bankrutt.K Nils Andersson1 skrev:
De har stora skulder till USA och den som tror att Nato är annat än en knähund åt USA behöver tänka om..
USA använder Nato som hot och skydd för sina egna insatser och viljor..
samtidigt så är vapenmakten så pass att den hade stoppat ryssen vid Ukraina då för snart 20 år sedan... nu med 150.000 man stark styrka och en jäkla massa stridsvagnar samt mer på väg.. Så krävs betydligt mer än 5000 man från USA för att hindra en invasion...
Och jag är inte lika säker på att övriga länder i NATO är så glada i att förlora soldater i ett meningslöst slag om Ukraina....
Jo det var en imponerande uppställning och med dina slutord så börjar jag fundera över om det egentligen är något problem? Bara att betala och vara glad nu när vi närmar oss dagen betala.harka skrev:
slutord
min försiktiga prognos på hur situationen hade varit om vi backat bandet – haft kvar våra sex nedlagda reaktorer och inte haft någon vindkraft – då hade vi mer eller mindre följt med det kontinentala elpriset rakt av hela tiden, inklusive dess dans kring det höga gaspriset, och kanske hade det varit etter värre eftersom vi tidigare (00-talet) normalt importerade stora mängder el under decembermånaden och hade då bidragit till att driva upp elpriset i regionen i stället för att hålla det nere
Sen saknar jag egentligen analysen över 2021- hösten och framåt med peaken december och hur länge vet vi inte hur länge vintern håller i sig.
Euro som valuta:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Monthly/?view=chart
Sen har det då framförts från marknaden att utsläppsrätterna för fossil energi kraftigt höjts?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ryssland har redan förlorat massiva mängder makt och påverkan över Ukraina. Vapenskrammel är deras sista utväg efter att Putin kört relationen med grannlandet i botten.
Putin är en ynklig, svag politiker som bara kan ställa till med internationellt kaos för att hans förtryckande diktatur har såpass stark militär. Hans styre är dock bara ett ynkligt självömkande skri av en döende stormakt.
Därmed inte sagt att han inte kan förstöra mycket på sin väg till historiens skräphög.
Putin är en ynklig, svag politiker som bara kan ställa till med internationellt kaos för att hans förtryckande diktatur har såpass stark militär. Hans styre är dock bara ett ynkligt självömkande skri av en döende stormakt.
Därmed inte sagt att han inte kan förstöra mycket på sin väg till historiens skräphög.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Nä USA skulle inte ha något val i att anfalla kuba denna gång.K Nils Andersson1 skrev:
ryssen är för säkra på sin sak.
Ryssland kommer inte hota med att placera missiler på kuba isåfall så gör de bara det..
Men det finns värre saker ryssen kan göra... Som inte drabbar USA...