723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nordiskt elbråk kan trissa upp elpriserna ytterligare | Tidningen Näringslivet
https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare/
https://www.tn.se/hallbarhet/nordiskt-elbrak-kan-trissa-upp-elpriserna-ytterligare/
Jo men vi har ju haft "sovande" politiker som bäddat för situationen just nu.Z Zodde skrev:
Tergo postade en lysande länk efter mitt svar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ndelningen-och-dess-negativa-effekter_H210317
Nästan komiskt att läsa dåvarande ministers svar, Baylan...
Sen är det ju inte SvK's sak att prata med EU-kommissionen utan det är en politiker.
Fast SVK har väl aldrig skyllt på politiska direktiv lr bristande finansiering. Snarare på att ”detta kunde vi inte förutse” vilket för mig låter som inkompetens lr nonchalans. Signaler från marknadens aktörer har liksom inte saknats direkt…P paralun skrev:
Politiker tenderar att lyssna på experter om det inte finns särskilda ideologiska hänsyn att ta vilket inte verkar vara fallet här. ”Experterna” kunde inte förutse sa dom. Om du menar att man borde förvänta sig att politikerna skulle kunna det har du alltför stor tilltro till dom.Maskintok skrev:
Njau det här är också en märklighet i SverigeZ Zodde skrev:
Vi har en energimyndighet, http://www.energimyndigheten.se/
Sen har vi då SvK som både är myndighet och affärsdrivande, www.svk.se
Jag har aldrig blivit klok på politikernas direktiv till de här?
Helt klart så har vi missat den här viktiga politiska frågan och det visar tergo's länk och Baylans svar,
Sen låter hans efterträdare som en papegoja av Baylan dvs Farmanbar. Samma retorik
Du missar att för en del i denna tråden måste det alltid sluta med att det var politikernas fel och då alltid en sosse eller allra helst en miljöpartist och det kan det vara även om de inte satt vid makten och i vissa fall bara var barn vid det aktuella tillfället, -oerhört tröttsamt men det struntar de i i fabriken.Z Zodde skrev:
Det är väl märkligt i de flesta demokratier, man har olika uppdrag och ansvarsområden och kan inte hur som helst klampa in i organisationer och företag och börja styra och ställa. Det är lättare tex i Ryssland där man har kortare beslutsvägar.P paralun skrev:Njau det här är också en märklighet i Sverige
Vi har en energimyndighet, [länk]
Sen har vi då SvK som både är myndighet och affärsdrivande, www.svk.se
Jag har aldrig blivit klok på politikernas direktiv till de här?
Helt klart så har vi missat den här viktiga politiska frågan och det visar tergo's länk och Baylans svar,
Sen låter hans efterträdare som en papegoja av Baylan dvs Farmanbar. Samma retorik![]()
Nejdå, stackars Löfven fick nog av alla miljöpartiklars olika blockeringar/utpressningar av allt.D djac skrev:Du missar att för en del i denna tråden måste det alltid sluta med att det var politikernas fel och då alltid en sosse eller allra helst en miljöpartist och det kan det vara även om de inte satt vid makten och i vissa fall bara var barn vid det aktuella tillfället, -oerhört tröttsamt men det struntar de i i fabriken.
S kommer säkert med ett nytt budskap snart!!
Njau... nu håller jag då på vårt system men kan inse att det inte ser likadant ut i Kina och andra länder.D djac skrev:
Däremot så förstår jag inte varför vi har en splittrad energimyndighet? Det måste även krångla till det för politiker.
Nä men det är deras jobb att kunna spåZ Zodde skrev:
Tja, där öppnade du faktiskt ögonen på mig ordentligt, det ska jag gladeligen medge.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig kommit mig för att kolla, inte ens tänkt tanken, utan bara tänkt att de skulle vara i paritet ungefär med de största länderna, fast bakom USA och Kina. Men nu vet jag, trots det ofantligt stora landet, trots de enormt stora naturresurserna så skvalpar de alltså rent någonstans i mitten av alla länder. Nästan som något vanskött afrikansk land där BNP och välstånd inte alls motsvarar landets potential.
En sak kan vi dock vara rätt säker på, krig i samma stil som WW2 kommer aldrig mer att ske.Nötegårdsgubben skrev:
Därför förvånar det mig den ganska våldsamma upptrappning som Putin ger order om, ty jag tvivlar stort på att han har en tanke på något stort krig längs en bred front.
Men något måste det ju vara i kikarn, men jag tror mer på ett försök att ta en liten bit för att syna alla motståndares pokerface.
Och frågan är väl om det inte just då vore bäst att slå till hårt och skoningslöst.
Fast det är ruggigt olikt mig att heja på krig, så det var med stor olust jag skrev detta.
Men jag är dessutom säker på att det finns människor med 10000 ggr mer kompetens än mig att bedöma detta, dvs de har dessutom all underrättelseinformation. Vad jag säger är nog lika mycket värt som någon random taxichaufför.