D
Läste lite referat från dagens partiledardebatt och noterade att bara en partiledare adresserade de höga priserna och uttalade en önskan att vilja ta tag i dessa, Nooshi, känns lite knepigt och ovant att det är det partiet som kommer med något vettigt..:thinking:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
harka harka skrev:
nu är det inte "ett land" som stänger ner en reaktor – det är varje gång som Sverige har stängt ner en reaktor
Jag var sarkastisk. Typiskt diagram som används för att förvilla. Varför har man inte tagit med när andra än Svenska kärnkraftverk stängs ner eller vad som händer i omvärlden? Som du kanske förstår så påverkas vår export främst av att länder av olika anledningar vill importera.

• Gilla
Marbro
  • Laddar…
D
Imorgon 19 öre i snitt..?

D djac skrev:
Hoppas jag inte. Svensken behöver lite längre och fler kriser för att lära sig att uppskatta välfärden och inse att den inte kommer bevaras per automatik utan att man behöver kämpa.

Det enda som kan rädda Sverige är en välfärdskris medans den fortfarande går att rädda.

P
P paralun skrev:
Igår så höll man frekvensen inom gränserna
Jag är intresserad av hur låg frekvensen var i fredags (ref. inlägg #4680). Enligt Kontrollrummet hämtas data för frekvensdiagrammet från Statnett så där borde man kunna hitta historiska data, men jag hittar inget. Har du haft bättre tur?

D djac skrev:
Men se där. Du verkar få rätt. Så lustigt att mitt i den djupaste kris så kommer vindkraften som räddare i nöden och chocksänker priset.

Dags för alla att inse att det är bäst att avveckla all kärnkraft och bara satsa på vind!

P
F fribygg skrev:
Kan så vara, funkar Studsvik?
Inte om man ska följa gällande regler. Det finns ingen reaktor i drift där sen många år.

Det finns en bra anledning att i första hand förlägga nya kärnreaktorer där det finns kommersiella reaktorer i drift. Man behöver inte dra så mycket sladd då eftersom det redan är draget dit.

Barsebäck kanske vore en bra plats av samma anledning, men jag vet inte om sladdarna finns kvar.

D
V vik_tor skrev:
Men se där. Du verkar få rätt. Så lustigt att mitt i den djupaste kris så kommer vindkraften som räddare i nöden och chocksänker priset.

Dags för alla att inse att det är bäst att avveckla all kärnkraft och bara satsa på vind!
Kanske någon som står på sladden till Tyskland, kan det verkligen bara vara lite mer tillgång som ligger bakom, låter för bra.

V vik_tor skrev:
Jag var sarkastisk. Typiskt diagram som används för att förvilla. Varför har man inte tagit med när andra än Svenska kärnkraftverk stängs ner eller vad som händer i omvärlden?
och vad tycker du att jag ska lägga in i diagrammet då? när Frankrike stänger ner två reaktorer? hur Putins gaskranar står ställda? hur Covid-smittoläget ser ut i Europa? och i Asien? hur USAs handelstullar mot Europa ser ut?

nej tyvärr tror jag inte på dig att det var något sarkastiskt menat med ditt inlägg och du väljer att avfärda fakta med något "som beskrivs så bara för att förvilla"

edit:
V vik_tor skrev:
Att gaspriset är högt beror på avvecklad kärnkraft.
för det här var ju ett faktabaserat påstående och inte bara en fri tanke, en sarkasm, något för att förvilla?

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Norge ligger kvar över kronan, varför hade varit kul att veta...

P
F fribygg skrev:
Det är kanske så att lagstiftningen behöver anpassas så att Sverige kan fortsätta att ha god tillgång på planerbar kraft även i framtiden..
Ja, antagligen, men sånt går inte fort heller. Att förändra miljölagstiftningen så att det blir lättare att anlägga tung industri och kraftproduktion skulle dessutom stöta på en hel del motstånd lite här och där i det politiska spektrat.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
harka harka skrev:
och vad tycker du att jag ska lägga in i diagrammet då? när Frankrike stänger ner två reaktorer? hur Putins gaskranar står ställda? hur Covid-smittoläget ser ut i Europa? och i Asien? hur USAs handelstullar mot Europa ser ut?

nej tyvärr tror jag inte på dig att det var något sarkastiskt menat med ditt inlägg och du väljer att avfärda fakta med något "som beskrivs så bara för att förvilla"

edit:

för det här var ju ett faktabaserat påstående och inte bara en fri tanke, en sarkasm, något för att förvilla?
Pris sätts efter tillgång/efterfrågan. Om tillgången minskas med bibehållen efterfrågan så ökar priserna.

Ser inte vad som är så svårt att förstå med det.

D djac skrev:
Passa på att värma upp huset och ladda era elbilar. ;)

Ger aldrig avkall på tvåbastubad i veckan (elaggregat):cool:

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Var nyss på nyheterna att priserna dyker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.