P
K karlmb skrev:
För att de bara tänkte fri marknad ala EU.
"Sov nu SVK, vi tänker på fri marknad här i Rosenbad" /Regeringen

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
harka harka skrev:
men det som förvånar mig lite grand är att det inte framförs argument för att hitta mervärden och använda vindkraftparker till annan försvars- och samhällsnytta – det borde väl inte vara omöjligt att använda de yttersta av dessa 100+m höga tornen för radarinstallationer också? och sonars? givetvis i maskopi med vindsnurran så man inte blåser radarpulsen rakt in i rotorbladen
Det går säkert att bygga en sådan radaranläggning, men den skulle vara oerhört sårbar. Extremt lätt att slå ut jämfört med radaranläggningar som är skyddade och går att försvara.

P
harka harka skrev:
och det bedöms inte troligt att den kommer tas i drift 2022 – fortsättning följer...
Intresseklubben för kärnkraft antecknar: Areva.

P
harka harka skrev:
sedan nyår – då Tyskland stängde ner tre reaktorer – har elpriset varit högre i Frankrike än i Tyskland...

sedan nyår – då Tyskland stängde ner tre reaktorer – har Frankrike varit stor nettoimportör från Tyskland:
För få en bra bild av respektive lands elbehov kanske man ska titta på en längre period samt ta hänsyn till vädret.
Hur mycket rysk gas som Tyskland skulle behöva jämfört med hur mycket landet importerar är nog också intressant i sammanhanget.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag var del av den rörelsen men jag har inte sett några rubel på mitt konto. Tyvärr.
Ledningen försnillade väl alla pengar till sig själv …:thinking:

Mikael_L
V vik_tor skrev:
Jag har renoverat mitt hus i 9 år. Enligt ditt tankesätt så borde jag aldrig ha startat renoveringen.
Jag tycker mig inte riktigt se något tankesätt, eller kanske snarare känner jag att jag "kan" harka tillräckligt väl för att att förstå att detta är en rätt torr redovisning av läget, utan speciellt mycket av egna åsikter och drömmar invävt.
Det är vi andra här som står mest för det känslomässiga och ideologiska inflödet ...

• Älska
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
V vik_tor skrev:
Ja det verkar finnas någon okänd fysisk lag som säger att ju mer el via kärnkraft vi producerar desto mer el måste vi importera.

Den som upptäcker och kan förklara denna okända fysiska lag kan nog förvänta sig ett nobelpris inom fysik.
Den lag du söker heter vindkraftverk och vindkraftparker. Det är det nya produktionstillskottet, idag mer på årsbasis än de kvarvarande kärnkraftverken.

Man kan inte blunda för att de bidrar med en otrolig produktion, samtidigt kan man inte blunda för att det finns negativa effekter också.

• Gilla
harka
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var å andra sidan socialdemokratin som såg till att vi fick några kärnkraftverk alls ...
Å nu är partiet i regeringsställning igen och landet behöver ha förnyad baskraft

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var å andra sidan socialdemokratin som såg till att vi fick några kärnkraftverk alls ...
Det var borgerliga partier som mest försökte stoppa den.
Du tänker på tankeförbudet. Det var helt på sossarnas samvete.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Å nu är partiet i regeringsställning igen och landet behöver ha förnyad baskraft
Ja något har hänt.
Men det går inte att förneka att det var S kraftfulla maktinnehav som gjorde byggandet av de kk-verk vi har idag möjligt och snabbt expedierat. Men vissa historielösa personer försöker påstå annat.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollar du vädret och framförallt i norra Sverige så blir det storm....
Just nu 9000MW i vindkraft (tror det är det högsta värdet jag sett)
[länk]
Sen om ett par dagar kan det vara vindstilla och minusgrader i hela Sverige...;)
Blir det storm är det väl nästan risk för att de stoppas pga för hög vindstyrka;)

P
P paralun skrev:
Så den stora frågan är om vi ska leva under en "marknad" även för energi eller om vi bör söka en styrd reglering av de vi väljer som folkvalda?
En marknad för elhandel kan nog fungera bra, men inte om den är så hårt reglerad som den vi är drabbade av idag.

P
K karlmb skrev:
Det är inte konstigare än att EU haft synpunkter på SVKs agerande tidigare när man inte följt regeln i alla lägen att exportera upp till 60% av tillgänglig kapacitet i ledningarna.
EU är en överstatlig union med självständiga stater som medlemmar. Det liknar inte en (rå)varubörs så värst mycket.
På samma sätt har SVK naturligtvis en åsikt ifall ett land i Nord pool-området bygger en helt ny förbindelse.
Var finns den åsikten dokumenterad?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Någon mer än jag som undrar var politikerna håller hus?
Valår och elpriset är ett öppet mål att plocka politiska poäng på.
Man får ju bara hoppas att oppositionen håller på att ladda för fullt med argument att bränna av med rätt tajming.
Det gäller att plocka rätt sorts politiska poäng också. Efter ett regeringsskifte bör man kunna uppfylla de flesta av sina vallöften, annars kan det gå sämre i nästa val.

Man väl iofs alltid se till att bilda en regering där alla partier inte är överens om en plan för att sänka elpriset. Då kan man hävda att "vi var tvungna att kompromissa för att få ihop en regering".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.