723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det går säkert att bygga en sådan radaranläggning, men den skulle vara oerhört sårbar. Extremt lätt att slå ut jämfört med radaranläggningar som är skyddade och går att försvara.harka skrev:
men det som förvånar mig lite grand är att det inte framförs argument för att hitta mervärden och använda vindkraftparker till annan försvars- och samhällsnytta – det borde väl inte vara omöjligt att använda de yttersta av dessa 100+m höga tornen för radarinstallationer också? och sonars? givetvis i maskopi med vindsnurran så man inte blåser radarpulsen rakt in i rotorbladen
För få en bra bild av respektive lands elbehov kanske man ska titta på en längre period samt ta hänsyn till vädret.harka skrev:
Hur mycket rysk gas som Tyskland skulle behöva jämfört med hur mycket landet importerar är nog också intressant i sammanhanget.
Jag tycker mig inte riktigt se något tankesätt, eller kanske snarare känner jag att jag "kan" harka tillräckligt väl för att att förstå att detta är en rätt torr redovisning av läget, utan speciellt mycket av egna åsikter och drömmar invävt.V vik_tor skrev:
Det är vi andra här som står mest för det känslomässiga och ideologiska inflödet ...
Den lag du söker heter vindkraftverk och vindkraftparker. Det är det nya produktionstillskottet, idag mer på årsbasis än de kvarvarande kärnkraftverken.V vik_tor skrev:
Man kan inte blunda för att de bidrar med en otrolig produktion, samtidigt kan man inte blunda för att det finns negativa effekter också.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Ja något har hänt.F fribygg skrev:
Men det går inte att förneka att det var S kraftfulla maktinnehav som gjorde byggandet av de kk-verk vi har idag möjligt och snabbt expedierat. Men vissa historielösa personer försöker påstå annat.
Blir det storm är det väl nästan risk för att de stoppas pga för hög vindstyrkaP paralun skrev:
EU är en överstatlig union med självständiga stater som medlemmar. Det liknar inte en (rå)varubörs så värst mycket.K karlmb skrev:
Var finns den åsikten dokumenterad?
Det gäller att plocka rätt sorts politiska poäng också. Efter ett regeringsskifte bör man kunna uppfylla de flesta av sina vallöften, annars kan det gå sämre i nästa val.C cpalm skrev:
Man väl iofs alltid se till att bilda en regering där alla partier inte är överens om en plan för att sänka elpriset. Då kan man hävda att "vi var tvungna att kompromissa för att få ihop en regering".