A AndersS skrev:
Var nyss på nyheterna att priserna dyker.
Kollar du vädret och framförallt i norra Sverige så blir det storm....
Just nu 9000MW i vindkraft (tror det är det högsta värdet jag sett)
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Sen om ett par dagar kan det vara vindstilla och minusgrader i hela Sverige...;)

Magnus E K
Att priset dumpas när det väl blåser kraftigt (och dessutom blir milt så förbrukningen avtar) är ju en del av problemet som minskar lönsamheten hos de energikällor som kan leverera när det verkligen behövs.

Men privatekonomiskt säger jag inte nej till en dag med billig (kanske rentav gratis inkl. allt nu med det där stödet) el. Här ska det bakas, tvättas och städas imorgon, extra mycket om priset går upp igen på fredag. (Har timprisavtal såklart.)

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det minskar snarare lönsamheten för vindkraften. Den övriga produktionen kan ta igen det när det är höga priser i stället.

D
Magnus E K Magnus E K skrev:
Att priset dumpas när det väl blåser kraftigt (och dessutom blir milt så förbrukningen avtar) är ju en del av problemet som minskar lönsamheten hos de energikällor som kan leverera när det verkligen behövs.

Men privatekonomiskt säger jag inte nej till en dag med billig (kanske rentav gratis inkl. allt nu med det där stödet) el. Här ska det bakas, tvättas och städas imorgon, extra mycket om priset går upp igen på fredag. (Har timprisavtal såklart.)
Hade de sedan byggt på lite olika ställen så kunde vi fått el från vinden i princip alltid.. -tänkte inte på det!

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jo nu dumpas inte priset för det är ju att det finns mer el än efterfrågan på Nordpool och då går priset ner.
Har även hänt att man får betalt för att förbruka el...
Men det här är ju dilemmat precis som du skriver och "rävsaxen" vi befinner oss i.
Ville politikerna så styrde de upp marknaden men det vågar ingen.
En sak som dök upp idag var vindkraftutbyggnad men det blockeras ju ofta även det av miljöpartiklarna.
https://timbro.se/smedjan/miljopartister-stoppar-vindkraft-lokalt/
Lägg ner Sverige blir det nog!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag är ju pragmatiker så jag tycker det verkar vara en bra ide att ställa vindkraftverken där det blåser mycket.
Jamen det är ju en annan sak än att ställa dem där det känns som att det blåser mer.

P
D djac skrev:
Jo, man kan ju såklart helt bortse från att produkten (elen) blir dyr, det är annars normalt att man beaktar det när man bygger en tillverkningsenhet ;) Det är så man argumenterar om man vill bevara drömmar.
Ja, det kommer att bli dyrare el från nya kärnkraftverk än från gamla. Det är dyrare och krångligare att bygga kärnkraftverk idag än för 50 år sen. Jag tvivlar på att det bara beror på "marknadskrafterna".

Men, som sagt, jag kan inte se några alternativ till kärnkraft på lång sikt.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag kan hålla med, det jag tycker är spännande är vem denna någon kommer vara, det finns ju hela religioner som väntar på just någon.. finns likheter
Jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. Tyvärr lär det väl bli gaskraftverk istället för kärnkraftverk även i Sverige (åtminstone på halvkort sikt). Naturgas är ju numera "förnybart".

P paralun skrev:
Jo nu dumpas inte priset för det är ju att det finns mer el än efterfrågan på Nordpool och då går priset ner.
Har även hänt att man får betalt för att förbruka el...
Men det här är ju dilemmat precis som du skriver och "rävsaxen" vi befinner oss i.
Ville politikerna så styrde de upp marknaden men det vågar ingen.
En sak som dök upp idag var vindkraftutbyggnad men det blockeras ju ofta även det av miljöpartiklarna.
[länk]
Lägg ner Sverige blir det nog!
Vadå, styr upp marknaden? Hur borde den styras upp menar du?

P
D djac skrev:
SHMI
Var hos SMHI? Är utredningen felaktig, alltså?

P
Z Zodde skrev:
Terminspriserna
Ja, förstås. :oops: :rofl:
Var ser man dem?

P
Z Zodde skrev:
VF är ett affärsdrivande verk som INTE påverkas av vem som sitter i Rosenbad.
MEd ditt argument skulle styrelsen bytas ut varje gång vi får ny regering men det sker alltså INTE.
Byts inte (delar av) styrelsen ut inför varje gång ett kärnkraftverk läggs ner? ;)

P paralun skrev:
Det kan bero på att de norska vattenmagasinen är klart lägre än vanligt
[länk]
Vem vet i den här marknadsfarsen!
Varför skillnad idag och inte igår? Om något borde det vara tvärtom då västnorge har extrem nederbörd just nu.

Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kärnkraft är ett långsiktigt satsning,. det är inget man gör så länge politken ser ut som den gör. Senaste 50 åren har styrts nästan enbart av socialdemokratin.
Det var å andra sidan socialdemokratin som såg till att vi fick några kärnkraftverk alls ...
Det var borgerliga partier som mest försökte stoppa den.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.