723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det kan bero på att de norska vattenmagasinen är klart lägre än vanligtZ Zodde skrev:
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/norway/rescontent.cgi
Vem vet i den här marknadsfarsen!
Kollar du vädret och framförallt i norra Sverige så blir det storm....A AndersS skrev:
Just nu 9000MW i vindkraft (tror det är det högsta värdet jag sett)
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Sen om ett par dagar kan det vara vindstilla och minusgrader i hela Sverige...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Att priset dumpas när det väl blåser kraftigt (och dessutom blir milt så förbrukningen avtar) är ju en del av problemet som minskar lönsamheten hos de energikällor som kan leverera när det verkligen behövs.
Men privatekonomiskt säger jag inte nej till en dag med billig (kanske rentav gratis inkl. allt nu med det där stödet) el. Här ska det bakas, tvättas och städas imorgon, extra mycket om priset går upp igen på fredag. (Har timprisavtal såklart.)
Men privatekonomiskt säger jag inte nej till en dag med billig (kanske rentav gratis inkl. allt nu med det där stödet) el. Här ska det bakas, tvättas och städas imorgon, extra mycket om priset går upp igen på fredag. (Har timprisavtal såklart.)
Det minskar snarare lönsamheten för vindkraften. Den övriga produktionen kan ta igen det när det är höga priser i stället.
Hade de sedan byggt på lite olika ställen så kunde vi fått el från vinden i princip alltid.. -tänkte inte på det!Magnus E K skrev:
Att priset dumpas när det väl blåser kraftigt (och dessutom blir milt så förbrukningen avtar) är ju en del av problemet som minskar lönsamheten hos de energikällor som kan leverera när det verkligen behövs.
Jo nu dumpas inte priset för det är ju att det finns mer el än efterfrågan på Nordpool och då går priset ner.Magnus E K skrev:
Har även hänt att man får betalt för att förbruka el...
Men det här är ju dilemmat precis som du skriver och "rävsaxen" vi befinner oss i.
Ville politikerna så styrde de upp marknaden men det vågar ingen.
En sak som dök upp idag var vindkraftutbyggnad men det blockeras ju ofta även det av miljöpartiklarna.
https://timbro.se/smedjan/miljopartister-stoppar-vindkraft-lokalt/
Lägg ner Sverige blir det nog!
Ja, det kommer att bli dyrare el från nya kärnkraftverk än från gamla. Det är dyrare och krångligare att bygga kärnkraftverk idag än för 50 år sen. Jag tvivlar på att det bara beror på "marknadskrafterna".D djac skrev:
Men, som sagt, jag kan inte se några alternativ till kärnkraft på lång sikt.
Jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. Tyvärr lär det väl bli gaskraftverk istället för kärnkraftverk även i Sverige (åtminstone på halvkort sikt). Naturgas är ju numera "förnybart".D djac skrev:
Vadå, styr upp marknaden? Hur borde den styras upp menar du?P paralun skrev:Jo nu dumpas inte priset för det är ju att det finns mer el än efterfrågan på Nordpool och då går priset ner.
Har även hänt att man får betalt för att förbruka el...
Men det här är ju dilemmat precis som du skriver och "rävsaxen" vi befinner oss i.
Ville politikerna så styrde de upp marknaden men det vågar ingen.
En sak som dök upp idag var vindkraftutbyggnad men det blockeras ju ofta även det av miljöpartiklarna.
[länk]
Lägg ner Sverige blir det nog!
Det var å andra sidan socialdemokratin som såg till att vi fick några kärnkraftverk alls ...AndersMalmgren skrev:
Det var borgerliga partier som mest försökte stoppa den.