harka harka skrev:
när jag ser kommentarerna – bland annat på byggahus – så får jag inte intryck av att flertalet inte förstår hur lång tid det tart
Kopplingen är att jag i 20 år har hört propert klädda miljövänner använda argumentet att kärnkraft tar lång tid att bygga som argument för att ej bygga det.

Vi kunde idag stått med 20 st moderna reaktorer som kunde löst vår energibehov för de kommande 100 åren.

Det skulle varit extremt lönsamt då vi dyrt kan exportera denna el till Europa när vinden står stilla eller solen inte skiner. Eller om Putin skulle dra ner på gasleveranserna som regeringen nu påstår att dom gör.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
I Ingenjör Jesper skrev:
Men för h-e, börja inte nu igen! Läs dina länkar och kom till insikt...
Men för i h-t j-lar, snälla KNIP din trut och öppna en egen tråd för detta! Ok?

Det är inte ofta men nu hamnar kantiga Ingenjör Jesper på ignore-listan...

• Haha
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Vi kunde idag stått med 20 st moderna reaktorer som kunde löst vår energibehov för de kommande 100 åren.

Det skulle varit extremt lönsamt då vi dyrt kan exportera denna el till Europa när vinden står stilla eller solen inte skiner. Eller om Putin skulle dra ner på gasleveranserna som regeringen nu påstår att dom gör.
du får gärna återkomma med en lönsamhetsanalys för den investeringen i reaktorer och 10-dubblade elkablar till Tyskland, och vilket elpris vi då skulle kunna tänkas ha i Sverige

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
D
V vik_tor skrev:
Kopplingen är att jag i 20 år har hört propert klädda miljövänner använda argumentet att kärnkraft tar lång tid att bygga som argument för att ej bygga det.

Du gör samma fel som många och ger miljörörelsen alldeles för mycket cred, i denna tråden styr detta lilla parti inte bara Sverige utan även Tyskland och nu senast USA, det låter ju mäktigt men är såklart inte sant.

Du kommer få kämpa för att övertyga mig om att hela energibranschen har fel när de säger att ingen investerar i kärnkraft för att det är ett dåligt investeringscase, hade det varit bra så hade lobbyn såklart löst det politiska sedan länge. Kass ekonomi helt enkelt, de som har pengar gör hellre andra investeringar, så enkelt och så svårt att lösa.

• Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
harka harka skrev:
du får gärna återkomma med en lönsamhetsanalys för den investeringen i reaktorer och 10-dubblade elkablar till Tyskland, och vilket elpris vi då skulle kunna tänkas ha i Sverige
Just en långsiktigt lönsamhetsanalys i relation till samhällsnytta är något jag saknat för hela energiförsörjningen där man även beaktar vårt beroende av omvärlden dvs den gemensamma elmarknaden.

EDIT: Det borde rimligtvis redan finnas sådana beslutsunderlag hos våra folkvalda eller?

Redigerat:
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Just en långsiktigt lönsamhetsanalys i relation till samhällsnytta är något jag saknat för hela energiförsörjningen där man även beaktar vårt beroende av omvärlden dvs den gemensamma elmarknaden.
Fast vi har inte statsel så varför skulle marknadsaktörer beakta samhällsnyttan, det ingår inte i ett aktiebolags åtaganden?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast vi har inte statsel så varför skulle marknadsaktörer beakta samhällsnyttan, det ingår inte i ett aktiebolags åtaganden?
Hållbarhet är ju något privat sektor har svart bälte i. Till skillnad från offentliga som ger högförbrukare ekomiskt bistånd.

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D djac skrev:
Du rätt i sak när det gäller privata aktörer men jag avsåg hela energisektorn på ett övergripande plan med infrastruktur osv. Man skulle även kunna kalla det "energipolitik" som även omfattar privata aktörer genom reglering.

• Gilla
djac
  • Laddar…
V vik_tor skrev:

Kanske minns fel, men hade vi inte mer import när vi hade fler aktiva reaktorer än nu? (Röstar inte MP.)

• Haha
djac
  • Laddar…
frågan var kanske retoriskt ställd – men du minns rätt, importen av el till Sverige har varit i avtagande de sista femton åren

Graf över Sveriges elimport och -export från 1986 till sep 2021 med export i grönt och import i rosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Kanske minns fel, men hade vi inte mer import när vi hade fler aktiva reaktorer än nu? (Röstar inte MP.)
Ja det verkar finnas någon okänd fysisk lag som säger att ju mer el via kärnkraft vi producerar desto mer el måste vi importera.

Den som upptäcker och kan förklara denna okända fysiska lag kan nog förvänta sig ett nobelpris inom fysik.

harka harka skrev:
frågan var kanske retoriskt ställd – men du minns rätt, importen av el till Sverige har varit i avtagande de sista femton åren

[bild]
Ditt diagram visar tydligt att varje gång ett land stänger ner en reaktor så ökar vår export.

V vik_tor skrev:
Ditt diagram visar tydligt att varje gång ett land stänger ner en reaktor så ökar vår export.
nu är det inte "ett land" som stänger ner en reaktor – det är varje gång som Sverige har stängt ner en reaktor

P
Maskintok skrev:
Va inte alls det jag avsåg..

infrastrukturdepartementet va det jag avsåg.
Tomas Eneroth
Och Farmanbar... tänker inte ens försöka komma ihåg förnamnet...
leder det departementet.

i detta departement kan man förut hitta jurister mm som är medlemmar i mp.

samt att det var väldigt vanligt när departementet hette miljö och energi..
Detta departement har bytt namn några gånger...

styrelsen i vattenfall har de all rätt att byta ut. men jag tror inte s utför detta då det är lojala personer till regeringen som sitter där.

annat kan det bli med annan regering.
Men jag anar att som det ser ut nu så är oppositionen för svag.
Det var det jag syftade på med "Statsministern styr regeringen". Statsråden gör inga stora saker på egen hand.

D
V vik_tor skrev:
Ja det verkar finnas någon okänd fysisk lag som säger att ju mer el via kärnkraft vi producerar desto mer el måste vi importera.

Den som upptäcker och kan förklara denna okända fysiska lag kan nog förvänta sig ett nobelpris inom fysik.
Ja men om man har varit med ett tag så vet man att under omställningar så blir det lite överlapp och nu kommer nya energislag in, samtidigt som de existerande fortsätter leverera och då blir produktionen lite större, fast det förstod du nog själv också...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.