723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Kopplingen är att jag i 20 år har hört propert klädda miljövänner använda argumentet att kärnkraft tar lång tid att bygga som argument för att ej bygga det.harka skrev:
Vi kunde idag stått med 20 st moderna reaktorer som kunde löst vår energibehov för de kommande 100 åren.
Det skulle varit extremt lönsamt då vi dyrt kan exportera denna el till Europa när vinden står stilla eller solen inte skiner. Eller om Putin skulle dra ner på gasleveranserna som regeringen nu påstår att dom gör.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
du får gärna återkomma med en lönsamhetsanalys för den investeringen i reaktorer och 10-dubblade elkablar till Tyskland, och vilket elpris vi då skulle kunna tänkas ha i SverigeV vik_tor skrev:Vi kunde idag stått med 20 st moderna reaktorer som kunde löst vår energibehov för de kommande 100 åren.
Det skulle varit extremt lönsamt då vi dyrt kan exportera denna el till Europa när vinden står stilla eller solen inte skiner. Eller om Putin skulle dra ner på gasleveranserna som regeringen nu påstår att dom gör.
Du gör samma fel som många och ger miljörörelsen alldeles för mycket cred, i denna tråden styr detta lilla parti inte bara Sverige utan även Tyskland och nu senast USA, det låter ju mäktigt men är såklart inte sant.V vik_tor skrev:Kopplingen är att jag i 20 år har hört propert klädda miljövänner använda argumentet att kärnkraft tar lång tid att bygga som argument för att ej bygga det.
Vi kunde idag stått med 20 st moderna reaktorer som kunde löst vår energibehov för de kommande 100 åren.
Du kommer få kämpa för att övertyga mig om att hela energibranschen har fel när de säger att ingen investerar i kärnkraft för att det är ett dåligt investeringscase, hade det varit bra så hade lobbyn såklart löst det politiska sedan länge. Kass ekonomi helt enkelt, de som har pengar gör hellre andra investeringar, så enkelt och så svårt att lösa.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Just en långsiktigt lönsamhetsanalys i relation till samhällsnytta är något jag saknat för hela energiförsörjningen där man även beaktar vårt beroende av omvärlden dvs den gemensamma elmarknaden.harka skrev:
EDIT: Det borde rimligtvis redan finnas sådana beslutsunderlag hos våra folkvalda eller?
Redigerat:
Fast vi har inte statsel så varför skulle marknadsaktörer beakta samhällsnyttan, det ingår inte i ett aktiebolags åtaganden?Boilerplate4U skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Du rätt i sak när det gäller privata aktörer men jag avsåg hela energisektorn på ett övergripande plan med infrastruktur osv. Man skulle även kunna kalla det "energipolitik" som även omfattar privata aktörer genom reglering.D djac skrev:
Kanske minns fel, men hade vi inte mer import när vi hade fler aktiva reaktorer än nu? (Röstar inte MP.)V vik_tor skrev:Kopplingen är att jag i 20 år har hört propert klädda miljövänner använda argumentet att kärnkraft tar lång tid att bygga som argument för att ej bygga det.
Ja det verkar finnas någon okänd fysisk lag som säger att ju mer el via kärnkraft vi producerar desto mer el måste vi importera.JLyck skrev:
Den som upptäcker och kan förklara denna okända fysiska lag kan nog förvänta sig ett nobelpris inom fysik.
Det var det jag syftade på med "Statsministern styr regeringen". Statsråden gör inga stora saker på egen hand.Maskintok skrev:Va inte alls det jag avsåg..
infrastrukturdepartementet va det jag avsåg.
Tomas Eneroth
Och Farmanbar... tänker inte ens försöka komma ihåg förnamnet...
leder det departementet.
i detta departement kan man förut hitta jurister mm som är medlemmar i mp.
samt att det var väldigt vanligt när departementet hette miljö och energi..
Detta departement har bytt namn några gånger...
styrelsen i vattenfall har de all rätt att byta ut. men jag tror inte s utför detta då det är lojala personer till regeringen som sitter där.
annat kan det bli med annan regering.
Men jag anar att som det ser ut nu så är oppositionen för svag.
Ja men om man har varit med ett tag så vet man att under omställningar så blir det lite överlapp och nu kommer nya energislag in, samtidigt som de existerande fortsätter leverera och då blir produktionen lite större, fast det förstod du nog själv också...V vik_tor skrev: