708 003 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Så här kan vi inte ha det- Elpriset måste vara stabilt och lågt i bra samhälle. Vi hade ju fantastiska förutsättning, en stor del vattenkraft och en väl fungerande kärnkraftsteknologi. Både dessutom CO2 neutrala.
Att växla ut kärnkraften mot vindkraft fungerar inte. Vi måste kunna ha full effekt alla dagar om året. Oaktat om det blåser och solen skiner
Att koppa ihop nätet med länder som saknar bra elproduktion gör ju bara att vi måste betala deras tillkortakommanden.
Vindkraft kan fungera som exportenergi till andra länder när det blåser men är inget man kan bygga sin effekt kalkyl på, givetvis.
Att växla ut kärnkraften mot vindkraft fungerar inte. Vi måste kunna ha full effekt alla dagar om året. Oaktat om det blåser och solen skiner
Att koppa ihop nätet med länder som saknar bra elproduktion gör ju bara att vi måste betala deras tillkortakommanden.
Vindkraft kan fungera som exportenergi till andra länder när det blåser men är inget man kan bygga sin effekt kalkyl på, givetvis.
Ett stort oväder ja, men de har mycket att skylla sig själva för i Texas. Att skylla på fallerande vindkraft som Abbot gjorde var ju helt sanslöst. Han vet förmodligen att hans väljare är ganska faktaresistenta. I själva verket var det till största delen de fossileldade kraftverken som frös sönder. Texas drabbades tio år tidigare av en rejäl vinterstorm som medförde stora elavbrott i större delen av staten men elproducenterna tog inte lärdom av den.Magnus Filip skrev:
Att koppla bort elnäten i Texas från de nationella näten var ju inte heller direkt smart, men avreglering av elmarknaden var högsta prioritet.
The Public Utility Commission tog dessutom bort delar av sin tillsynsverksamhet som skulle övervaka elproduktionens tillförlitligheten en tid innan 2021-stormen slog till.
Det handlar inte om snöplogar. Jag håller med om att man inte kan ha full beredskap hela tiden för snöröjning som ska klara snöstormar som inträffar med decenniers mellanrum.
Det handlar om inte alltför stora åtgärder som gör att kraftverk kan fungera i minusgrader.
Kraftverk flyttar inte på sig så det behövs inga snöplogar.
Redigerat:
Skillnaden mellan forskning och produktutveckling är flytande. Kommersialisering av universitetsforskning pågår hela tiden. Resultat från de statliga forskningsinstituten ligger ännu närmare marknaden.D djac skrev:
Hej @Elina Blom Westergren,
Varför väljer du att skriva priset utan moms?
När man diskuterar/skriver t.ex. om bränslepriser så tar man med skatt/moms.
Mvh/Mikael
Varför väljer du att skriva priset utan moms?
När man diskuterar/skriver t.ex. om bränslepriser så tar man med skatt/moms.
Mvh/Mikael
Den här var ju lite intressant..
https://twitter.com/svenskakraftnat/status/1467880002821799942
Oljeverket sattes alltså troligen igång för att klara effektbalansen i Sverige när importen från Polen styptes, inte för att vara hyggliga och hjälpa Polen som det framstår i media. Utan Karlshamn hade det kanske inte gått ihop alls? Eller så missförstår jag något..
https://twitter.com/svenskakraftnat/status/1467880002821799942
Oljeverket sattes alltså troligen igång för att klara effektbalansen i Sverige när importen från Polen styptes, inte för att vara hyggliga och hjälpa Polen som det framstår i media. Utan Karlshamn hade det kanske inte gått ihop alls? Eller så missförstår jag något..
Redigerat:
Jo.D djac skrev:
Mer underhållning än nyheter (det mesta av vad Jönsson säger i videon har varit känt länge) men inget direkt felaktigt.
Jag tycker dock att det inte går att skylla nedstängning av kärnkraftverk på "klimataktivism", som Jönsson gör. Att stänga ett kärnkraftverk är ju snarare negativt för klimatet.
Jag saknar också en grundläggande analys av vad som har gjort att elpriset har rasat i höjden de senaste månaderna.
Otroligt intressant faktiskt, förklaringen från svk låter ju som ren lögn. Jag förstår det också som att Polen inte kunde exportera tillräckligt mycket till oss, så vi fick starta Karlshamnsverket för att hjälpa... dem? Jesus.berisen skrev:
Den här var ju lite intressant..
[länk]
Redigerat:
Övriga partier är antingen "de politiker som har fått fram detta galna resultat som vi ser idag" eller extremistpartier. Det var ett klargörande för att visa vilket parti som bli kvar om man ska följa Magnus Filips uppmaning i inlägg #3130. De fem partier jag räknade upp i inlägg #3151 är de som har fått fram det galna resultatet.F fribygg skrev:
Jag tycker dock att det finns fler frågor än energipolitik som spelar roll när man röstar så man får väl ta och väga ihop en lagom kompromiss.
Kanske bästa rösten. De fick min förra gången, jag kan verkligen tänka mig samma igen.P pmd skrev:
Liberalernas förslag:
https://www.energinyheter.se/20210217/23444/aterstart-av-ringhals-1
https://www.svt.se/nyheter/liberalerna-vill-att-karnkraftsreaktorn-ringhals-1-aterstartas
https://www.nyteknik.se/opinion/hapnadsvackande-okunskap-att-vilja-starta-om-ringhals-2-6984991
Jag vet inte om jag överdrev ev problem här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/extrema-elpriser-i-soedra-sverige.430776/page-31#post-4500087
(från en annan tråd).
Eller om det är L som förenklar verkligheten och ingen journalist genomskådar det ...
Var finns experterna som verkligen vet vad som behöver fixas innan en reaktor kan återstartas efter en längre tids nedstängning ...
En sak som måste fixas, och kanske inte är hur lätt som helst, är att få fram kunnig personal, de som fick gå för 2 år sedan har väl knappast suttit hemma och väntat på att R1 ska starta igen ...
Men hursomhelst måste ju lite lagstiftning fixas också, men vi har ju sett att bara det finns politisk vilja så kan man driva genom lagar, även om de endast är till för en enda aktör ...
Jag är inte emot demokrati eller folkomröstningar. Problemet är bara att ibland röstar folk fel och ibland tar politiker fel beslut.K karlmb skrev:
Nja, det var väl provocerande ironi och ett ifrågasättande om alla beslut måste vara demokratiskt framröstade och där alla fått vara med och bestämma.D djac skrev:
Vill man verkligen göra sin egna röst hörd och rösta själv i småfrågor får man rösta på DD, DirektDemokraterna, Sveriges 5:e största parti — utanför riksdagen
Jag tycker vissa frågor är för viktiga och för långsiktiga för att politiker ska få använda dem i det politiska spelet.