P
mnils skrev:
Det borde däremot vara olagligt att köpa röster från de dummaste genom att ge dem bidrag som alla andra får betala. Rösträtten borde vara viktad efter hur mycket skatt man betalar på det viset undviker man en ständigt växande stat.
Den typen av rösträtt avskaffades för cirka hundra år sen, och det blir nog svårt att återinföra något liknande.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Nämn en marknad som är mer likvärdig än elmarknaden. Där minsta mikroproducent har tillgång till samma marknad som de stora drakarna, och samma sak gäller på konsumtionssidan.
Priset sätts dock på ett lite annorlunda sätt än på en torgmarknad. Konsumenterna har mer direkt påverkan på priset på tomaterna.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Ang elpris... I Texas, Trumps USA, förra vintern, hade de $9 per kWh. Och mängder av olja? Bara för att säga att det inte bara är MPs fel att vi står där vi står.
De dumma texanerna hade ju inte vintersäkrat sin elproduktion. Dessutom var Texas inte ihopkopplat med något elnät utanför staten, så de kunde inte importera.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Näe, men är elpriset marknadsmässigt satt så blir det väl så här vid brist... Oavsett orsak...
Så länge producenterna kan producera för att uppfylla efterfrågan blir det inte någon brist och så har det varit hittills denna vinter.

Här är litet ytterligare om dumheter på hemmaplan.

Deadline är redan passerad anligt vad som anges i artikeln: https://www.energi.se/artiklar/2021...utforvaret-sverige-kan-hamna-i-en-energikris/

"
Beslut måste komma i sommar
Slutförvarsansökan skickades in 2011 och efter att ha granskats och prövats i Mark- och miljödomstolen och av Strålsäkerhetsmyndigheten ligger ansökan sedan en tid tillbaka hos regeringen som ännu inte har tagit ett beslut. Under tiden som slutförvarsansökan har dragit ut på tiden har mellanlagret i Oskarshamn fyllts på.

– Ska vi kunna säkra kapaciteten i mellanlagret efter 2023 måste vi nu få ett beslut eftersom regeringsbeslutet följs av ytterligare en tillståndsprövning i Mark- och miljödomstolen och Strålsäkerhetsmyndigheten. Eftersom detta beräknas ta nästan två år är vår sista deadline 31 augusti i år, säger Johan Dasht.

SKB har meddelat ägarna till Sveriges kärnkraftverk att om det inte kommer ett beslut i tid kommer inte Clab kunna ta emot använt kärnbränsle i slutet av 2023. Det innebär att reaktor 2 vid Forsmarks kärnkraftverk inte kan återstartas efter revisionen 2024 och att ytterligare tre reaktorer, som ska återstartas året efter, inte kan tas i drift.
" (Min understrykning, källa: se ovan)

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Många här inne (som nu är väldigt tysta) som gormat om att rörligt är bäst!
Jag vet inte vem det är som gormar, men jag förespråkar rörliga priser. Och gärna timdebitering. Det tror jag att man kan vinna på över tid som medveten konsument.

Men då får man förstås inte stirra sig blind på bara de dyraste dagarna, utan med lite is i magen utvärdera kostnaden på årsbasis.

Jag tycker dock att det är intressant om de långa kontrakten är billigare än de korta för att säljarna är mer angelägna om att försäkra sig om ett visst pris. Jag har inte sett någon statistik som visar att det är så, men den anekdotiska bevisningen talar för det.

Samtidigt är det tydligt att en del energimäklare tagit sig vatten över huvudet. I Storbritannien, som är än mer drabbat än vi hittills i höst/vinter har redan 25 företag kursat. Så säljs de långa avtalen för billigt finns det risk att man inte kan få det man köpt för att motparten går under. Vi får väl se om det problemet kommer hit också.

Kursade brittiska elhandlare:

• Zog Energy (1 December)
  • Entice Energy, including Entice Energy Supply Limited and Simply Your Energy Limited (25 November)
  • Orbit Energy Limited (25 November)
  • Neon Energy Limited (16 November)
  • Social Energy Supply Ltd (16 November)
  • CNG Energy (5 November)
  • Omni Energy Limited (2 November)
  • MA Energy Limited (2 November)
  • Zebra Power Limited (2 November)
  • Ampoweruk Ltd (2 November)
  • Bluegreen Energy Services Limited (1 November)
  • GOTO Energy Limited (18 October)
  • Daligas Limited (14 October)
  • Pure Planet (13 October)
  • Colorado Energy (13 October)
  • Igloo Energy (29 September)
  • Symbio Energy (29 September)
  • Enstroga (29 September)
  • Avro Energy (22 September)
  • Green Supplier Limited (22 September)
  • Utility Point (14 September)
  • People’s Energy (14 September)
  • PFP Energy (7 September)
  • MoneyPlus Energy (7 September)
  • HUB Energy (9 August)

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J
Det är alltid lätt att vara efterklok om man ska köra rörligt eller bundet, om det så är ränta eller elpris...
Elpriset kan jag känna går att påverka sin förbrukning, så får jag välja tar jag hellre rörligt där än på räntan - räntan kan jag bara påverka genom att betala tillbaka lånen (vilket jag inte kan utan att sälja huset). Gällande el kan jag sänka tempen och elda lite mera ved. Och det är ändå rimligt att elpriserna går ned något till sommaren.

Om priserna aldrig går ned igen får man helt enkelt anpassa sig. Genom smartare och bättre värmesystem eller på annat sätt ändra sin uppvärmning.

Jag är lite orolig vad alla pengar man strött ut över marknaden under covid på sikt gör med ekonomin. Får vi permanentat höga energipriser, inflation pga varubrist och höga energipriser och en penningmängd som skenat så har vi en jobbig situation framför oss. Klimatkrisen gör det inte lättare och med avseende på resebeteende går det hand i hand med Covid - vi reser mindre, både i vardag, i tjänsten och på semestern.

Jag tror själv att vi måste vara villiga att anpassa oss lite efter en ny världsbild - med lite mindre resor och lite mindre konsumtion. Jag tror fortfarande att vi kan ha en god levnadsstandard genom att prioritera det som är viktigt för oss. Kanske är de år från 50-talet och tills nu en parantes i historien. Men låter vi teknik och vetenskap utvecklas så tror jag trots allt att det finns stora möjligheter att både individer och hela planeten (djur och natur och befolkning i fattiga länder) kan komma till ett läge med en totalt sett bättre levnadsstandard än tidigare, men kanske mätt på ett annat sätt...

• Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så säljs de långa avtalen för billigt finns det risk att man inte kan få det man köpt för att motparten går under. Vi får väl se om det problemet kommer hit också.
Funkar det verkligen så att elhandlarna "gamblar" med fastprisavtalen? Dvs. säljer till fast pris och köper för rörligt?
Jag var av uppfattningen att de tecknar motsvarande bindingstider mot producenterna...

P
Magnus Filip skrev:
Skulle förmoda att i princip alla villaägare har kontraktsbunden el till helt andra priser.
Jag såg nånstans nyligen att cirka 40% av Sveriges elkonsumenter har rörligt pris, men nu hittar jag det inte igen så ta siffran med en nypa salt.

C cpalm skrev:
Funkar det verkligen så att elhandlarna "gamblar" med fastprisavtalen? Dvs. säljer till fast pris och köper för rörligt?
Ja, det tror jag. Säkerligen inte till 100 %, men viss risk får de nog ta i att sälja långt och köpa kort. Har svårt att tro att det är lika uppstyrt som exempelvis bankmarknaden, där riskexponeringen är väldigt hårt reglerad (men man som konsekvens av det hittar på nya innovativa sätt att räkna/klumpa ihop saker på.

Ärligt talat vet jag inte, men någon måste ju ha en riskexponering någonstans eftersom att utbudet är oförutsägbart.

D
Jag vet inte vem det är som gormar, men jag förespråkar rörliga priser. Och gärna timdebitering. Det tror jag att man kan vinna på över tid som medveten konsument.

Men då får man förstås inte stirra sig blind på bara de dyraste dagarna, utan med lite is i magen utvärdera kostnaden på årsbasis.

Jag tycker dock att det är intressant om de långa kontrakten är billigare än de korta för att säljarna är mer angelägna om att försäkra sig om ett visst pris. Jag har inte sett någon statistik som visar att det är så, men den anekdotiska bevisningen talar för det.

Samtidigt är det tydligt att en del energimäklare tagit sig vatten över huvudet. I Storbritannien, som är än mer drabbat än vi hittills i höst/vinter har redan 25 företag kursat. Så säljs de långa avtalen för billigt finns det risk att man inte kan få det man köpt för att motparten går under. Vi får väl se om det problemet kommer hit också.

Kursade brittiska elhandlare:

• Zog Energy (1 December)
  • Entice Energy, including Entice Energy Supply Limited and Simply Your Energy Limited (25 November)
  • Orbit Energy Limited (25 November)
  • Neon Energy Limited (16 November)
  • Social Energy Supply Ltd (16 November)
  • CNG Energy (5 November)
  • Omni Energy Limited (2 November)
  • MA Energy Limited (2 November)
  • Zebra Power Limited (2 November)
  • Ampoweruk Ltd (2 November)
  • Bluegreen Energy Services Limited (1 November)
  • GOTO Energy Limited (18 October)
  • Daligas Limited (14 October)
  • Pure Planet (13 October)
  • Colorado Energy (13 October)
  • Igloo Energy (29 September)
  • Symbio Energy (29 September)
  • Enstroga (29 September)
  • Avro Energy (22 September)
  • Green Supplier Limited (22 September)
  • Utility Point (14 September)
  • People’s Energy (14 September)
  • PFP Energy (7 September)
  • MoneyPlus Energy (7 September)
  • HUB Energy (9 August)
Ja men jag har samma tankar och har jämfört det med låneräntorna, där det ju alltid är billigast med rörlig över en längre tid men jag har också ifrågasatt mig själv om jag verkligen resonerar rätt gällande elen, är det precis samma mekanik bakom?

Annars så är det klart, de som sätter priserna är proffs och vi amatörer, då är det bara med tur som vi kan slår systemet men kommer förlora på att binda i de flesta fallen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Boilerplate4U
Ja, det tror jag. Säkerligen inte till 100 %, men viss risk får de nog ta i att sälja långt och köpa kort. Har svårt att tro att det är lika uppstyrt som exempelvis bankmarknaden, där riskexponeringen är väldigt hårt reglerad (men man som konsekvens av det hittar på nya innovativa sätt att räkna/klumpa ihop saker på.

Ärligt talat vet jag inte, men någon måste ju ha en riskexponering någonstans eftersom att utbudet är oförutsägbart.
Inressant möjlighet till affärside med tanke på den volatilet som råder på en tydligen "oreglerad" marknad! ;)

P
T Thomas' skrev:
Många här inne (som nu är väldigt tysta) som gormat om att rörligt är bäst!
Om man kan byta mellan rörligt och fast pris med kort varsel så är det förstås bäst. Att rörligt inte fortfarande skulle vara bäst på lång sikt (flera år) är jag inte övertygad om (än).
Timpris är förmodligen det bästa på halvlång sikt (eller kanske överhuvudtaget) men det kräver i så fall en del planering och/eller automatisering av elkonsumtionen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Annars så är det klart, de som sätter priserna är proffs och vi amatörer, då är det bara med tur som vi kan slår systemet men kommer förlora på att binda i de flesta fallen.
Har man små marginaler kan det vara bättre att binda för att få en månadskostnad man vet inte sticker över budget, även om det i längden kostar mer. Som alltid är det dyrare att vara fattig.

Fram tills nu har elräkningen kostat betydligt mindre än lånen och dessutom har elförbrukningen gått att påverka, så jag tycker inte det är konstigt många kört rörligt.

Jag tänker också att proffsen borde bygga in en vinst i det fastpris de erbjuder nu. Men har man inte råd över vintern om man inte binder är det kanske bättre betala lite mer i sommar med bundet pris...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
Njae, har man säkrat priset med producentledet är det ju egentligen ingen som tar någon risk.
Annars skulle ju garanterat rörligt vara billigast eftersom det skulle behöva läggas på en betydande riskpremie på de bundna avtalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.