P
Magnus Filip skrev:
Elen är ett praktexempel på de stolpskotts-väljarna som lagt sin röst på de politiker som har fått fram detta galna resultat som vi ser idag på de stackarna som behöver betala 3 ggr så mkt på el-räkningen och elbrist i Sverige. Fy skäms på er! :poop:!
Energiöverenskommelsen 2016 slöts mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Av de kvarvarande partierna tycks Liberalerna vara vänligast inställda till storskalig planerbar kraft. De båda ytterkantspartierna diskvalificerar sig för min röst rent allmänt.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tycker inte skattebetalarna ska stå för aktiebolags FoU, man ska vara rädd om skattemedel.
Staten kan gärna fortsätta att finansiera forskningsprojekt på universitet, högskolor och forskningsinstitut precis som den har gjort sen mycket länge.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
[...] med en totalt sett bättre levnadsstandard än tidigare, men kanske mätt på ett annat sätt...
En bra folkhälsa tycker jag är ett av de bättre sätten att mäta levnadsstandard, och det tror jag brukar vara med när man mäter levnadsstandard. Det kanske vore bra att vikta upp det ännu mer?

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
De dumma texanerna hade ju inte vintersäkrat sin elproduktion. Dessutom var Texas inte ihopkopplat med något elnät utanför staten, så de kunde inte importera.
De rörde sig om en naturkatastrof i Texas av sällan skådat slag, rätt stor skillnad.
Jämför med tex snöoväder i Kairo vart 25:e år och kaos då. Går inte att säkra upp sig mot allt och ha snöplogar beredda där varje år.

A
P pmd skrev:
Energiöverenskommelsen 2016 slöts mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Av de kvarvarande partierna tycks Liberalerna vara vänligast inställda till storskalig planerbar kraft. De båda ytterkantspartierna diskvalificerar sig för min röst rent allmänt.
Personrösterna då?

D
J JohanLun skrev:
Har man små marginaler kan det vara bättre att binda för att få en månadskostnad man vet inte sticker över budget, även om det i längden kostar mer. Som alltid är det dyrare att vara fattig.

Fram tills nu har elräkningen kostat betydligt mindre än lånen och dessutom har elförbrukningen gått att påverka, så jag tycker inte det är konstigt många kört rörligt.

Jag tänker också att proffsen borde bygga in en vinst i det fastpris de erbjuder nu. Men har man inte råd över vintern om man inte binder är det kanske bättre betala lite mer i sommar med bundet pris...
Rörligt på sommaren och en sexmånadersbindning över vintern, -optimalt?

P pmd skrev:
Jag såg nånstans nyligen att cirka 40% av Sveriges elkonsumenter har rörligt pris, men nu hittar jag det inte igen så ta siffran med en nypa salt.
I oktober hade 54,31% rörligt pris, enligt SCB: "Fördelning av avtal på olika avtalstyper". Så troligen tillräckligt många för att det ska hajas till nu i veckan när räkningarna kommer, och kanske ännu mer i januari när räkningen för december dimper ner.

D
P pmd skrev:
Staten kan gärna fortsätta att finansiera forskningsprojekt på universitet, högskolor och forskningsinstitut precis som den har gjort sen mycket länge.
Ja absolut men i det här fallet tycker jag att det känns mer som produktutveckling och det vill jag inte betala för, nu har vi ju sagt att det är en marknad och då får åtminstone spår av marknadsekonomi förekomma.

T
F fribygg skrev:
De bolag tecknat avtal om vindkraftsel har väl importavtal på sådan om det inte blåser i Sverige? Allt annat vore ju att lura kunderna...
Eller som att stjäla godis från mijljöpartister.

A
T tobiast skrev:
Eller som att stjäla godis från mijljöpartister.
visst om man gillar naturgodis så:pblää;):rofl:

T
Hördu, det tänkte jag inte på. :)

hsd
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte vem det är som gormar, men jag förespråkar rörliga priser. Och gärna timdebitering. Det tror jag att man kan vinna på över tid som medveten konsument.

Men då får man förstås inte stirra sig blind på bara de dyraste dagarna, utan med lite is i magen utvärdera kostnaden på årsbasis.

Jag tycker dock att det är intressant om de långa kontrakten är billigare än de korta för att säljarna är mer angelägna om att försäkra sig om ett visst pris. Jag har inte sett någon statistik som visar att det är så, men den anekdotiska bevisningen talar för det.

Samtidigt är det tydligt att en del energimäklare tagit sig vatten över huvudet. I Storbritannien, som är än mer drabbat än vi hittills i höst/vinter har redan 25 företag kursat. Så säljs de långa avtalen för billigt finns det risk att man inte kan få det man köpt för att motparten går under. Vi får väl se om det problemet kommer hit också.

Kursade brittiska elhandlare:

• Zog Energy (1 December)
  • Entice Energy, including Entice Energy Supply Limited and Simply Your Energy Limited (25 November)
  • Orbit Energy Limited (25 November)
  • Neon Energy Limited (16 November)
  • Social Energy Supply Ltd (16 November)
  • CNG Energy (5 November)
  • Omni Energy Limited (2 November)
  • MA Energy Limited (2 November)
  • Zebra Power Limited (2 November)
  • Ampoweruk Ltd (2 November)
  • Bluegreen Energy Services Limited (1 November)
  • GOTO Energy Limited (18 October)
  • Daligas Limited (14 October)
  • Pure Planet (13 October)
  • Colorado Energy (13 October)
  • Igloo Energy (29 September)
  • Symbio Energy (29 September)
  • Enstroga (29 September)
  • Avro Energy (22 September)
  • Green Supplier Limited (22 September)
  • Utility Point (14 September)
  • People’s Energy (14 September)
  • PFP Energy (7 September)
  • MoneyPlus Energy (7 September)
  • HUB Energy (9 August)
Det speglar vansinnet i att bolag bara köper och säljer andras el
Köper bara från producent själv

hsd
Diagram som visar prognos och historiskt elpris per MWh med terminspriset och systempriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar bra då det blir dags för nästa 3årsavtal ;)

hsd hsd skrev:
Det speglar vansinnet i att bolag bara köper och säljer andras el
Köper bara från producent själv
Men producenterna försäkrar sig mot prisfluktuationer, så det finns oftast en tredje part med ändå, ett försäkringsbolag eller en handlare.

Mikael_L
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
hur kommer det sig att finland har så sjuka priser jämfört med oss? Är det import från Ryssland som kan va anledningen?
Kylan i norr, effektbrist i från några älvar i Norra Sverige i kombination med kallt även i Sverige. Kapacitetsbrist i kabeln mellan "Forsmark" och södra Finland, effekten är neddragen till 400MW just nu (av någon anledning jag inte har koll på, något tekniskt).
Sen har Finland alltid ett ansträngt läge för sin elförsörjning, de producerar aldrig tillräckligt inom landet utan har i många år hela tiden varit beroende av import, därför började de bygga Olkiluoto 3, skulle ju varit i gång sedan flera år sen, men håller de inte typ ladda den nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.