Magnus Filip skrev:
På 50-talet kunde alla i Sverige tex få telefon installerad till samma pris oavsett var man bodde och det var samma samtalstaxa för alla. Det var nog rätt bra iaf. Jämför med fiber idag som har ersatt telefonens roll.
Nja, detta stämmer inte alls att fiber ersatt koppartelefonen. Att färre väljer bort koppartelefoni (är även under avveckling) och även bredbandstelefoni beror på att idag är en mobil i princip var mans egendom och kan "nästan" användas överallt oberoende av plats, På 50-talet fanns en backelittelefon som endast högtidligt användes och med viss försiktighet då rikssamtalen var dyra,
Och samtalstaxan var inte alls lika då det fanns olika taxeklasser beroende av avstånd från lokal till rikstaxa.
Den här förändringen började i slutet av 90-talet. Så, nej det är inte jämförbart.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
engs
S sandos skrev:
Tror inte kärnkraft säljer till spotpriser direkt, de har väl lååånga avtal för att veta att de har råd med verket...
Fast var hamnar mellanskillnaden då egentligen? Det vore ju lite tråkigt om inte ens kraftverken tjänar på denna situation så de kan plöja ner mer pengar i verksamheten, utan den största delen hamnar hos terminshandlarna (eller om de har någon annan term för elhandeln med samma funktion).

J
Magnus Filip skrev:
Var det bättre då eller är det bättre idag? Ur konsumentens perspektiv alltså!
Det beror nog på var man står politiskt...

Vissa grundläggande saker i samhället mår faktiskt bäst av kollektivism, så som polis, till stor del skolor, ambulans och en del annat. Kanske el också eller inte?
På 50-talet kunde alla i Sverige tex få telefon installerad till samma pris oavsett var man bodde och det var samma samtalstaxa för alla. Det var nog rätt bra iaf. Jämför med fiber idag som har ersatt telefonens roll. Det är otroligt olika beroende på var man bor. Vissa kan nog aldrig få fiber för det blir för dyrt.
Tåg och väg infrastruktur, kraftledningar, telefonledningar, fiberkablar mm håller jag med om har ett problem att konkurrensutsätta då det sällan är bra att dra två tågrälsar eller två motorvägar bredvid varandra.

Jag tror att elen var dyr om man går tillbaka lite längre än 25 år, det var väl oljekris och då grät alla med vattenburen värme, isolerade sönder sina hus och rev ut vattenradiatorer och ersatte med direktverkande el. Hus som byggdes, byggdes med direktverkande el. Sen blev elen dyrare. Och värmepumpar kom. Man försökte tvinga på fjärrvärme till de som bodde nära där ledningar planerades. Mina föräldrar skaffade värmepump jag tror det var 1982. Jordvärme. Men de fick nära nog koppla ur den då man ville de skulle koppla på sig på fjärrvärmen. Man förbjöd dem att koppla in elpatronerna som skulle stå för tillskott när värmepumpen inte orkade. Så vi hade kvar en oljepanna man fick kicka igång när det vart -15. Hade det varit jag så hade jag bara kopplat in elpatronen i värmepumpen, men farsan tillhör väl generationen som vill göra allt enligt reglerna.

Inom rimliga gränser tycker jag individen ska få välja och betala det hen vill ha. Om kommunen vill erbjuda fjärrvärme eller gas bör det vara upp till konsumenten att välja. Om man inte har nog elförsörjning att köra direktverkande el i ett område kan jag förstå om man inte får "säkra upp" för att driva kåken med el. Men finns inga direkta hinder bör konsumenten få välja tänker jag. Prissättning (och skattenivå) på energislagen lär göra att folk väljer det bästa.

Magnus Filip skrev:
Som motsats till ditt inlägg:
Någon som kommer ihåg hur det var förr? Var det för 25 år sedan? På den tiden då det inte fanns elöverföringsavgift, utan det var bara ett el-pris som alla betalade. Antar att alla i Sverige betalade ungefär samma el-pris.
Var det bättre då eller är det bättre idag? Ur konsumentens perspektiv alltså!
Antar att det var enklare då och man behövde inte lägga ned något arbete på elen. Men hur priset på elen då jfrt med idag med hänsyn taget till inflation kommer jag inte alls ihåg? Elen var bara något som man betalade minnsa jag.

Vissa grundläggande saker i samhället mår faktiskt bäst av kollektivism, så som polis, till stor del skolor, ambulans och en del annat. Kanske el också eller inte?
På 50-talet kunde alla i Sverige tex få telefon installerad till samma pris oavsett var man bodde och det var samma samtalstaxa för alla. Det var nog rätt bra iaf. Jämför med fiber idag som har ersatt telefonens roll. Det är otroligt olika beroende på var man bor. Vissa kan nog aldrig få fiber för det blir för dyrt.
För 25 år sedan var elmarknaden avreglerad. Elräkningen i denna PDF ser precis ut som den jag får från Vattenfall nuförtiden: Svensk elmarknad 1998.pdf

Här finns lite information om priser (se s 6) från 1970 och framåt: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:998069/FULLTEXT01.pdf

Om det var bättre förr? Ja, antagligen. Det är ju helt vrickat att ett visst företag ska få monopol på en bit nät. Varför är det hela inte bara ägt av det allmänna istället?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Inflationskompenserat och bortsett från skatter har inte elpriset ökat. Förra året var sannolikt ett av de absolut billigaste sedan kärnkraften byggdes.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Linjediagram som visar elprisets ökning till 160,19 öre/kWh från 2008 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prishistorik sedan jag flyttade hemifrån. 2010 bytte jag från Lunds Energi till GodEl, vilket jag kört på sedan dess.
SE4.

Edit: Nu kom siffran för november, 160,19öre/kWh.
Uppdaterade bilden.
Priset ovan är "elpriset" sen tillkommer allt, skatt, moms, överförings och abbonemangsavgifter.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
När det gäller "kärnkraft" pågår fortfarande forskning i olika former framför allt små reaktorer som återanvänder bränsle. [länk]
Forskning är inte enbart att "uppfinna" utan även att vidareutveckla befintliga områden för att se om det finns nya lösningar som skulle kunna gå att producera.
Jag tror det bästa man kunde göra för F&U av bättre energiproduktion är att sluta subventionera (kanske tom i ökande grad börja låta den bära sina egna konsekvenser) den dåliga, det skulle ge omedelbara incitament för investeringar och saker hade gått väldigt mycket fortare.

hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Prishistorik sedan jag flyttade hemifrån. 2010 bytte jag från Lunds Energi till GodEl, vilket jag kört på sedan dess.
SE4.

Edit: Nu kom siffran för november, 160,19öre/kWh.
Uppdaterade bilden.
Priset ovan är "elpriset" sen tillkommer allt, skatt, moms, överförings och abbonemangsavgifter.
Sett till Din graf så har det verkligen lönat sig med fast pris, 1-3 år för mig

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det beror nog på var man står politiskt...

Tåg och väg infrastruktur, kraftledningar, telefonledningar, fiberkablar mm håller jag med om har ett problem att konkurrensutsätta då det sällan är bra att dra två tågrälsar eller två motorvägar bredvid varandra.

Jag tror att elen var dyr om man går tillbaka lite längre än 25 år, det var väl oljekris och då grät alla med vattenburen värme, isolerade sönder sina hus och rev ut vattenradiatorer och ersatte med direktverkande el. Hus som byggdes, byggdes med direktverkande el. Sen blev elen dyrare. Och värmepumpar kom. Man försökte tvinga på fjärrvärme till de som bodde nära där ledningar planerades. Mina föräldrar skaffade värmepump jag tror det var 1982. Jordvärme. Men de fick nära nog koppla ur den då man ville de skulle koppla på sig på fjärrvärmen. Man förbjöd dem att koppla in elpatronerna som skulle stå för tillskott när värmepumpen inte orkade. Så vi hade kvar en oljepanna man fick kicka igång när det vart -15. Hade det varit jag så hade jag bara kopplat in elpatronen i värmepumpen, men farsan tillhör väl generationen som vill göra allt enligt reglerna.

Inom rimliga gränser tycker jag individen ska få välja och betala det hen vill ha. Om kommunen vill erbjuda fjärrvärme eller gas bör det vara upp till konsumenten att välja. Om man inte har nog elförsörjning att köra direktverkande el i ett område kan jag förstå om man inte får "säkra upp" för att driva kåken med el. Men finns inga direkta hinder bör konsumenten få välja tänker jag. Prissättning (och skattenivå) på energislagen lär göra att folk väljer det bästa.
Intressant att man inte fick koppla in elpatroner när vp inte orkade! När togs den regeln bort?
Var i landet var detta?

D djac skrev:
Jag tror det bästa man kunde göra för F&U av bättre energiproduktion är att sluta subventionera (kanske tom i ökande grad börja låta den bära sina egna konsekvenser) den dåliga, det skulle ge omedelbara incitament för investeringar och saker hade gått väldigt mycket fortare.
Som tex subventionen av de för klena värmepumparnas samtidiga hunger på eltillskott....

D Daniel 109 skrev:
Inflationskompenserat och bortsett från skatter har inte elpriset ökat. Förra året var sannolikt ett av de absolut billigaste sedan kärnkraften byggdes.
Har du ett diagram eller är det mer en känsla?

Har den regeln någonsin funnits? Det var ju standard att elpatroner tog mycket av topplasten när värmepumparna kom.

D
K karlmb skrev:
Som tex subventionen av de för klena värmepumparnas samtidiga hunger på eltillskott....
Hur ansöker man om den, jag skulle vilja ha?

D
D Daniel 109 skrev:
Har den regeln någonsin funnits? Det var ju standard att elpatroner tog mycket av topplasten när värmepumparna kom.
Det finns väl regler nu med som begränsar effekten man får installera i nybyggen, i praktiken samma sak, det krävs att du ska kunna värma med VP, annars får du elda i spisen?

D djac skrev:
Men så är det inte;) och skulle vara mycket oroblematiskt att börja definiera "bra eller dåligt" före man vet om det är en framkomlig väg.
Även när vi jobbat med utveckling inom privata näringslivet så har vi haft flera spår, mera eller mindre troliga och olika pengapåsar beroende av sannolikhet. Åtminstone där jag verkat:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.