T
Magnus Filip skrev:
Matchen???
Rörligt är nog bra många gånger, men det gäller att man har tagit ekonomisk höjd för eventuella framtida förändringar innan man skriver på ett sådant avtal.

Tex bankräntan, Många lånar maximalt för att köpa det fetaste huset som de överhuvudtaget kan, istället för att nöja sig med ett mindre hus eller ett radhus istället. Och det finns säkert några av dem som tror att de kommer i all framtid att betala drygt 1% i ränta efter skatteavdraget. Tror gör man bäst i kyrkan. Historiskt sett har bankräntan legat på ett antal % inte 1% snarare 3-4 %
Eller bilvalet och bränsleförbrukningen - samma sak där och dagens bensinpriser.

MP vi rodret? Nja inte MP direkt, utan alla som har röstat på MP måste du mena? Det är deras fel i så fall. Skäll istället på de flera hundra tusen personer eller hur många det är! Kan vara din granne eller kollega eller någon annan i din närhet som röstat på MP. Fråga dem vad de röstar på och är det MP så skäll ut dem bara.
Jag är ej bevandrad i att max belåna huset, så det får du ta med någon annan.

Du själv har fast pris, och sedan sitter du och gnäller på andra som ojar sig över höga elpriser. Lätt att tycka det är peanuts när du inte blir lidande.

Lite väl magstarkt anser jag.

Vore kanske bra att inte skapa motsättningar mellan elkonsumenterna i tråden. Vi behöver alla el och oavsett om priset vi betalar varierar per timme, månad eller år så drabbas vi alla (på kort eller lång sikt) av att vi har höga priser på el. Även om man har fast elpris hemma kan man få sparken från aluminiumkokaren, och även om man jobbar som något där man är helt bortkopplad från vad som händer i samhället så blir det inte ett bättre land av att elpriserna stiger, folk blir arbetslösa, fattiga och arga. Materiellt välstånd ≈ energikonsumtion, så det är inte mindre och dyrare energi vi behöver.

• Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
A
T Thomas' skrev:
Jag är ej bevandrad i att max belåna huset, så det får du ta med någon annan.

Du själv har fast pris, och sedan sitter du och gnäller på andra som ojar sig över höga elpriser. Lätt att tycka det är peanuts när du inte blir lidande.

Lite väl magstarkt anser jag.
Sorry för det kanske men som man bäddar får man ligga. Ett kollektivistiskt tänkande annars. Vi har ju i Sverige genom val röstat på politiker som har fått bort det tidigare monopolet på elen med fasta priser och utan möjlighet till egna beslut, Idag har vi (till allas glädje?) ett avreglerat system där var och en behöver ta tag i sitt el-avtal själva och välja. Till råga på allt har vi i Sverige röstat på politiker som velat ta bort kärnkraften med resultat att Ringhals ena reaktor lades ned i år och Barsebäcks reaktorer lades ned ett antal år tidigare. Det var ju så vi ville ha det? Eller? Och nu klagas det. Fattar inte?

Själv hade jag kontrakt för ett tag sedan i flera år i ett vindkraftsavtal som kostade nästa dubbelt så mycket som den vanliga elen. . Detta ångrade jag som sjutton. Detta var av mig är helt och hållet självförvållat, en dumhet så här i efterhand. Jag är från USA och är van att man själv behöver ta ansvar för mycket i livet. Jag hatar att bo i Sverige nu för jag gillar när bensinen är billig osv,. Jag gillar inte nya stadsministern heller, värre än den gamle. Men med familj osv behöver jag bli kvar här. Men USA verkar gå den Europeiska vägen i och med Biden, så dit kan man nog inte flytta tillbaka till. Får se efter nästa val.
Funderat på Sydafrika. Dit har inte kollektivismen hittat till ännu i stora drag. Men det drar med sig lite för mycket att emigrera. HAr gjort det två gånger och man blir rotlös.

• Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk om vi hade en utbildningsminister som meddelade att nya skolor är endast intressanta om de är lönsamma.
Om inrikesministern meddelar att nya fängelser är endast intressanta om de är lönsamma
Om infrastrukturministern meddelar att vägar bara är intressanta om de är lönsamma¨.
Om Hälso och sjukvårdsministern meddelar att nya sjukhus endast är intressanta om de är lönsamma.

ska jag fortsätta? ;)
Eller en digitaliseringsminister som meddelade att bredbandutbyggnaden är endast intressant om den är lönsam …

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Hade Sverige varit en riktig demokrati som lyssnar på folkets vilja hade vi haft vänstertrafik.
Om folket fått rösta ja eller nej till varje ”utbyggd älv” eller ny kraftledning hade vi inte fått ner så mycket elenergi från norr till söder.

Det är så lustigt att man idag kan debattera tekniska problem och inte behöva ta hänsyn till om de tekniska lösningarna fungerar.

Den ojämna elproduktionen är problematisk, energilagring är dyrt och ger därmed ett svajigt elpris som gör det omöjligt att göra säkra ekonomiska kalkyler. Vem vill investera i elproduktionen som behövs när det är is på älvarna, kalt och det inte blåser?

Varför inte låta producenter av otillförlitlig el handla upp ersättningskraft själva, dvs garantera att det finns tillgänglig effekt motsvarande deras produktionseffekt, även när de inte kan leverera.

Nordpol må vara en närmast ideal handelsplats för en fri marknad, men vad är det som driver önskedrömmen om det rörliga elpriset ner på timma, kvart eller minutnivå? Minskar det elkonsumtionen?

Varför vill vi inte ha stabila elpriser?
Ingen som såg de höga elpriserna komma…?
Jag tror du blandar ihop saker rejält här, Sverige är en riktig demokrati, med bred marginal, kanske du blandar ihop "demokrati" och "teknokrati"?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
https://sv.wikipedia.org/wiki/Teknokrati_(styrelseskick)

D
Maxwells demon TotalControl skrev:
[media]
Intressant.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Ja allt beror ju på hur man räknat..
Är det för statens räkning det skall vara lönsamt... Eller för medborgarna..
För staten, då behåller man detta elände..
För medborgarna då bygger man massor av verk..
I en demokrati överlappar staten och medborgarna till stor del.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
De som ska bygga kärnkraft är energibolagen och det är inte en en politisk fråga, det hade heller inte förändrat ditt pris, så länge ovanstående gäller. Det är till allra största del en ekonomisk fråga, så om du inte har pengar att investera kan du släppa den.
Staten får gärna finansiera forskning och teknikutveckling även för kärnkraft.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Vore kanske bra att inte skapa motsättningar mellan elkonsumenterna i tråden. Vi behöver alla el och oavsett om priset vi betalar varierar per timme, månad eller år så drabbas vi alla (på kort eller lång sikt) av att vi har höga priser på el. Även om man har fast elpris hemma kan man få sparken från aluminiumkokaren, och även om man jobbar som något där man är helt bortkopplad från vad som händer i samhället så blir det inte ett bättre land av att elpriserna stiger, folk blir arbetslösa, fattiga och arga. Materiellt välstånd ≈ energikonsumtion, så det är inte mindre och dyrare energi vi behöver.
Bra svar. Sorry om jag har hettat till det. Inte meningen. Blir bara så förbannand på Sverige ibland.

JAG SÄGER BARA EN SAK:
TÄNK NOGA PÅ VEM NI RÖSTAR PÅ TILL HÖSTEN TÄNK TILL FLERA GÅNGER OCH TA REDA PÅ INFORMATION OM DE PERSONERNA SOM NI KRYSSAR! TA REDA PÅ HUR DU VILL HA DET INNAN DU RÖSTAR OCH VEM SOM PASSAR DIG BÄST?

Elen är ett praktexempel på de stolpskotts-väljarna som lagt sin röst på de politiker som har fått fram detta galna resultat som vi ser idag på de stackarna som behöver betala 3 ggr så mkt på el-räkningen och elbrist i Sverige. Fy skäms på er! :poop:!

D
P pmd skrev:
Staten får gärna finansiera forskning och teknikutveckling även för kärnkraft.
Jag tycker inte skattebetalarna ska stå för aktiebolags FoU, man ska vara rädd om skattemedel.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Ja, nu återstår bara problemet att det inte finns någon som tycker som jag, som jag kan rösta på...

• Gilla
  • Haha
b8q och 3 till
  • Laddar…
D
halper halper skrev:
Ja, nu återstår bara problemet att det inte finns någon som tycker som jag, som jag kan rösta på...
Är du helt ensam så kanske du ska fundera ett varv till.. :crysmile:

A
halper halper skrev:
Läs på noga, tar nog ett par månader, men till slut hittar du någon som ligger rätt nära vad du tycker

halper halper skrev:
Eller så deklarerar du klart och tydligt vad du står för och ser om något parti vill ha med dej?

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.