Byggahus.se
A
varför driver inte oppositionen en motion om att akut starta upp våra kärnkraftverk igen? :thinking:
skulle ju svida i ögonen på s och mp ännu mer än budget förlust..

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
varför driver inte oppositionen en motion om att akut starta upp våra kärnkraftverk igen? :thinking:
skulle ju svida i ögonen på s och mp ännu mer än budget förlust..
Finns nog inte majoritet för det
Sen så är det ju företag och inte staten som driver kraftverken.
Ifs så är det staten som äger Vattenfall, men riksdagen kan inte bara beordra dem att starta upp kärnkraft bara så där

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det är inte bara att trycka på startknappen och köra igång. De reaktorer som har avvecklats är det inte realistiskt att starta igen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte bara att trycka på startknappen och köra igång. De reaktorer som har avvecklats är det inte realistiskt att starta igen.
Betydligt enklare än att bygga 2000st vkv

A
D Daniel 109 skrev:
inte tusan kan det vara så svårt..
sluta bygga en mur framför, då blir ju allt omöjligt..

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Mikael_L
N noone70 skrev:
Vindstilla, isar på våra älvar och dyr gas är det som basuneras ut av svt, tv4 och andra medier som till största delen är miljöpartiser…
Inte ett ord om nedlagd kärnkraft har i sverige och i tyskland…
Visst är det så. Och en stor orsak till dagens situation.
Men dels är det ingen större idé att gråta över spilld mjölk, dels hade en fortsatt drift av R1 bara gett några års andrum, reaktorn var ju trots allt bortåt 50 år gammal.
Vi har ju tyvärr missat att sätta spaden i marken redan för 10 år sedan, så vi idag redan hade någon ersättare igång, eller åtminstone klar att laddas nu.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
inte tusan kan det vara så svårt..
sluta bygga en mur framför, då blir ju allt omöjligt..
Vi lär behöva betydligt mer teknisk kunskap än vad vi besitter i detta forum, särskilt vad du och jag besitter tillsammans, för att kunna avgöra om det är lätt, svårt eller omöjligt.

Hur är en reaktortank efter ett par års nedstängning, hur mår axeln i turbinsträngarna?
Det finns nog hundratals tekniska frågor att reda ut, med alla möjliga grader av problem.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi lär behöva betydligt mer teknisk kunskap än vad vi besitter i detta forum, särskilt vad du och jag besitter tillsammans, för att kunna avgöra om det är lätt, svårt eller omöjligt.

Hur är en reaktortank efter ett par års nedstängning, hur mår axeln i turbinsträngarna?
Det finns nog hundratals tekniska frågor att reda ut, med alla möjliga grader av problem.
nåjo de som jobbar där fixar nog detta.
Det var ett svar på att det inte skulle ha funnits en chans i helvetet enligt Daniel 109... Och det är fel... Det är denna attityd och den du skriver i här som sätter stopp inte att det skulle krävas utbildad personal... Den finns redan...

Jag har visserligen inte jobbat med kärnkraft, men annan verksamhet med mycket byråkrati. Har man släppt tillstånd och konfigurationskontroll är det inte lätt att backa. Till det kommer att man inför nedläggningen inte har underhållit med sikte på en lång drift. Det skulle vara mycket att ta ifatt även om man tagit beslutet innan man stängde av. Nu när man stängt av är det inte realistiskt att återstarta.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Jag har visserligen inte jobbat med kärnkraft, men annan verksamhet med mycket byråkrati. Har man släppt tillstånd och konfigurationskontroll är det inte lätt att backa. Till det kommer att man inför nedläggningen inte har underhållit med sikte på en lång drift. Det skulle vara mycket att ta ifatt även om man tagit beslutet innan man stängde av. Nu när man stängt av är det inte realistiskt att återstarta.
möjligt men då sitter det i för mycket byråkrati mer än i att sätta fart med underhåll och sedan kunna starta upp.
Det går bara man vill.

Maskintok skrev:
möjligt men då sitter det i för mycket byråkrati mer än i att sätta fart med underhåll och sedan kunna starta upp.
Det går bara man vill.
Du underskattar vikten av byråkratin.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Du underskattar vikten av byråkratin.
Nej då inte alls.
Jag kunde bara konstatera att det största problemet inte låg hos verket utan i byråkratin runt detta...
vilket du borde ha varit glad över, för isåfall så stödde jag ditt inlägg... Eller hur?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikt har du rätt.
Vi borde bygga ny baskraft om vi vill ha kvar ett välfärdssamhälle åt oss och våra barn, det kanske till och med leder till en höjning av energipriserna mot vad vi upplevt, men tillgången till stabil elkraft till ett förutsägbart pris är nog en förutsättning om vi vill ha kvar industri och jobb i Sverige.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sannolikt har du rätt.
Vi borde bygga ny baskraft om vi vill ha kvar ett välfärdssamhälle åt oss och våra barn, det kanske till och med leder till en höjning av energipriserna mot vad vi upplevt, men tillgången till stabil elkraft till ett förutsägbart pris är nog en förutsättning om vi vill ha kvar industri och jobb i Sverige.
Priserna är kanske de minsta bekymren vi har…
https://www.expressen.se/debatt/vindkraften-driver-oss-mot-systemkollaps/

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Priserna är kanske de minsta bekymren vi har…
[länk]
Jag brukar inte förlita mig på kvällstidnings journalstik men anser att Sverige måste ha tillgång till tillräckligt med fungerande baskraft om vi ska kunna fortsätta vara ett välfärdssamhälle.
Ska vi ha mer 'slumpkraft' som sol och vind behöver vi dessutom ha mer reglerkraft än vad vi har i dag.

De nuvarande energipriserna har säkert en viss påverkan på elförbrukningen både i dag och för framtiden då det lär vara vanskligt att ta ett berg eller jord värmepumpsbeslut baserat på dagens priser, vi lär få se mer av fosilförbränning och förhoppningsvis även biobränsle användning nu när elen står i 250EUR/MW.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.