723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
I ett land som betalar skadestånd för att det tidigare inte var tillåtet att vara både man och kvinna är det knappast förvånande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag har länge trott och hoppats på solkraft jag med, men blir mer och mer tveksam.Mikael_L skrev:
Om vi ser Ouarzazate som en mönsteranläggning så har den totalt en märkeffekt på ca en tredjedel av en svensk kärnkraftsreaktor som O3 och levererar på årsbasis en åttondel så mycket el.
Jag säger inte att det inte kan bli bättre, eller att det inte skulle kunna vara effektivt med solkraft i öknar jorden runt, men det är fortfarande ett randfenomen.
Tja, det kan möjligen vara jag som klänger mig kvar vid en dröm om energi som inte förbrukar våra ändliga resurser.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har länge trott och hoppats på solkraft jag med, men blir mer och mer tveksam.
Om vi ser Ouarzazate som en mönsteranläggning så har den totalt en märkeffekt på ca en tredjedel av en svensk kärnkraftsreaktor som O3 och levererar på årsbasis en åttondel så mycket el.
Jag säger inte att det inte kan bli bättre, eller att det inte skulle kunna vara effektivt med solkraft i öknar jorden runt, men det är fortfarande ett randfenomen.
Den risken ska vi inte bortse ifrån.
Men jag tror dock, och hoppas, att sol kommer få vara en hygglig andel av den framtida energimixen.
Jag tror dock ej på att vi kommer kunna driva civiliserade samhällen på endast sol och vind. Det tror jag inte människan är beredd att backa tillbaka till.
Men hade vi inte så mörka och kalla vintrar, så hade jag nog varit sugen på att planera att gå offfgrid.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Hur ser utvecklingen ut för geotermisk energi som kanske skulle passa bättre på våra breddgrader?
Visserligen behöver man komma ner till ca 5-6 km djup med det borde inte vara några problem med dagens teknik. Det finns säkert landområden även i Sverige där man inte behöver gå lika djupt. Någon som känner till vad som förhindrar en utökad etablering av geotermiska kraftverk förutom ren forskning?
Visserligen behöver man komma ner till ca 5-6 km djup med det borde inte vara några problem med dagens teknik. Det finns säkert landområden även i Sverige där man inte behöver gå lika djupt. Någon som känner till vad som förhindrar en utökad etablering av geotermiska kraftverk förutom ren forskning?
Frimodighet och optimism gällde för västvärlden. I östra Europa frös tövädret inne i Polen och Ungern 1956 samt i Tjeckoslovakien 1968 (jag är generös med vad som är 1960-taletNötegårdsgubben skrev:
Utanför västvärlden var Kina jättefattigt, kulturrevolutionen pågick och sovjetarmén stod redo vid gränsen.
Men i den fria världen fanns det mycket optimism. Sverige blomstrade och stora industriprojekt genomfördes.
Den här gången måste dock alla vara med. Även de stora autokratiska staterna i Sydamerika och Asien. Det kommer att bli knepigt.
Jag har tipsat om den här föreläsningen av David McKay förut.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har länge trott och hoppats på solkraft jag med, men blir mer och mer tveksam.
Hela videon är sevärd. Vid drygt 8 minuter (se nedan) börjar en genomgång av markbehovet för solkraft (watt per kvadratmeter).
Men se hela videon! (18 minuter och 31 sekunder).
Smarta?G OMathson skrev:Räknar "flera miljoner" antar jag du undrar?
Här i stor Stockholm är inget billigt när det gäller tex hantverkare. Säg en mellan stor förening, ägda med samfällighet eller bostadsrätt. Många har redan väldigt höga boendekostnader och önskar inte högre avgift/amortering/ränta, kanske till och med planerar att flytta inom de närmsta åren.
Visst, om alla hade varit smarta så ser de att en jättesatsning sänker både förbrukning och effekt och att värdet då ökar men som vanligt kommer många bromsa.
I dessa relativt trånga områden kommer det lätt kosta uppåt 100 000/bostad med vattenburet, återställa väggar, golv osv. Sen tillkommer alla borrhål och själva pumpanläggningen plus dess byggnad samt schaktning, rörsystem, återställa... Alla tillstånd, jurister, projektledare, kvalitetansvariga osv osv. Alla vill tälja guld. Större projekt blir ja alltid billigare än budget?
En kollega bor i bostadsrätt/kedjehus Tumba trakten, med samfällighet som har fjärrvärme. Rören osv från 60talet och nu utdömt/läcker.
Föreningen mäktar inte få med sig tillräckligt många för att byta interna infrastrukturen. Kostar bara det några miljoner så de blir lokala LVP/bostad. Jag håller med dej att det är dumt och visst borde det installeras fler max-effekt täckande BVP men billigt och enkelt är det inte alltid.
Det är varje fastighetsägares skyldighet att minimera kostnaderna för uppvärmning såväl som andra driftskostnader.
Att det finns de som inte klarar av det trots att de har många exempel att snegla på gör ju inte att det är ok att de fortsätter lasta ner både sin egen ekonomi och vårt gemensamma elnät helt i onödan.
Och för de som verkligen inte förmår göra nödvändiga investeringar ens med en payoff på några år så är det som sagt fullt möjligt att ordna förmånliga lån så att månadskostnaden inte påverkas nämnvärt.
I den stora skalan finns gröna obligationer som idag mest används till tveksamma kollektivtrafiksatsningar som slukhålet Västlänken i Göteborg tex.
Gröna obligationer används på många håll istället till att underlätta investeringar av detta slag.
Dessutom har staten många miljarder extra redan intjänat på de höga elpriserna inkl skatter.
Jag har för mig att en man i Sverige har fött barn faktiskt, det handlade då om en person som var född kvinna men som bytt juridiskt kön.D Dayangel skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Och då är vi nog en och annan som menar att det inte hänt. Att någon av sociala skäl omdefinierar saker ändrar inte vetenskapliga fundamenta och då sitter vi snart och uppfinner nya ord för att kunna tala om det vi egentligen menar.pacman42 skrev:
Likheten med den politiska dansen om vad olika energislag får kallas och ska definieras som är slående.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Men du hittar ju på. Det är inte en payoff på några år och det finns inga speciella förmånliga lån för ditt förslag och det kommer inte att ske även fast jag till viss del kan hålla med dej att det vore bra men jag tror inte det skulle påverka lika mycket som du tror.K karlmb skrev:Smarta?
Det är varje fastighetsägares skyldighet att minimera kostnaderna för uppvärmning såväl som andra driftskostnader.
Att det finns de som inte klarar av det trots att de har många exempel att snegla på gör ju inte att det är ok att de fortsätter lasta ner både sin egen ekonomi och vårt gemensamma elnät helt i onödan.
Och för de som verkligen inte förmår göra nödvändiga investeringar ens med en payoff på några år så är det som sagt fullt möjligt att ordna förmånliga lån så att månadskostnaden inte påverkas nämnvärt.
I den stora skalan finns gröna obligationer som idag mest används till tveksamma kollektivtrafiksatsningar som slukhålet Västlänken i Göteborg tex.
Gröna obligationer används på många håll istället till att underlätta investeringar av detta slag.
Dessutom har staten många miljarder extra redan intjänat på de höga elpriserna inkl skatter.