723 824 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Tyckte detta var lite
Tja, det verkar iaf finnas flera olika sätt, från Ny Teknik 2017:D djac skrev:
Har svårt att se att helikopterbaserade operationer är normalt, det är _dyrt_ att flyga helikopter så det vore smart att försöka undvika i största mån.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Det står ju i artikeln att rotorbladen har en eluppvärmd värmefolie på sig, men att det inte alltid räcker utan manuell avisning också behövs.
Gissar nu friskt, men tillsammans borde detta göra att verken när elen behövs som mest förbrukar mer energi än de producerar. Kanske kan man smälta ner tornen och tillverka reaktortankar av dem.
Gissar nu friskt, men tillsammans borde detta göra att verken när elen behövs som mest förbrukar mer energi än de producerar. Kanske kan man smälta ner tornen och tillverka reaktortankar av dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Nej, det tror jag inte. Och därför tror jag inte heller att vi kommer komma i närheten av de klimatmål som privatflygarna nyss var i Glasgow och skrev under.Mikael_L skrev:
Men jag tror att om vi ska komma nära, eller komma dit till säg 2050 så behövs det en frimodighet, öppenhet och optimism som världen i bästa fall såg senast på 1960-talet. En tid med såväl månlandning som Kubakris, individfokus som proxykrig i tredje världen. En blandad tid det med med andra ord.
Egentligen tror jag att det är detta som gäller.DennisCA skrev:
Vi har startat omställningen minst 50 år för sent, så det är inte tid för finlir, eller att rida på sina principer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Och fler blir vi, men tillväxten har i princip avstannat redan. Att världsbefolkningen kommer att växa några decennier till innan den peakar runt 11(!) miljarder är inte för att det föds fler barn i år än förra året, utan att det överlever fler nu än för 25 år sen och det tar många år innan kohorterna i befolkningspyramid byts ut.Mikael_L skrev:
Det är alltså i allt väsentligt människor som redan är födda och deras redan ganska blygsamma reproduktion som kommer öka världens befolkning de närmaste 50–70 åren.
Som sagt, inte en oproblematisk situation för en planerare, men i allt väsentligt bara en stabil återväxt med ca 2 barn per kvinna.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Lite offtopic nu, men är det inte jäkligt orättvist att bara kvinnor får föda barn? När läkekonsten löser det problemet så blir det 2 barn per kvinna plus 2 per man och befolkningen kommer öka exponentiellt igen.
Skatteverket har visst numera en annan uppfattning om vilka som kan föda barn..Magnus E K skrev:
"Detta gäller oavsett om den som föder barnet är en kvinna eller en man."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/379783.html
Som jag skrev tidigare så finns det uran i världshaven som räcker för att driva tusentals kärnkraftverk i hundratusen år. (Det finns flera trådar som liknar den här så det kanske inte var i den här tråden).Mikael_L skrev:
Det krävs förstås gott om billig energi för att utvinna uran ur havsvatten, men ett labb i USA har nyligen lyckas framställa yellowcake ur havet. Ett steg på vägen alltså. Ett litet, men ändock ett steg.
Tills vidare kan vi utnyttja befintligt kärnbränsle bättre med upparbetning, Nyckelord: MOX-bränsle.
En fin dröm som jag hoppas kan realiseras.
Att avveckla frihandel kan eventuellt vara lite krångligt i EU.D djac skrev:Jag förstår inte frågan, hur gick det till att bygga den, jag antar att det togs ett antal politiska beslut då också? Man får revidera dessa dåliga beslut och ta nya helt enkelt, jag tror att det kommer hända i flera av de naiva avregleringar vi gjort, det handlar bara om att det ska gå lagom tid mellan första beslutet och en justering, prestigen måste gå att hantera. Helst ska de som tog beslutet ha dött men att de iaf är ur tjänst är nog en förutsättning.
Jag tror inte att Barsebäck avvecklades pga elöverskott.D djac skrev:
Givetvis gick det inte att bygga kärnkraft i väldigt många år efter 1980. Alla riksdagspartier var ju överens om att avveckla kärnkraft.
Men nog har det byggts annat istället. Mest vindkraft och lite solkraft. Övertron på vindkraft har dock försatt oss i ett dilemma.
Nä det är för att skydda resten av Sverige från det invaderande kontinentala elpriset. Vi fungerar som Gondor i Sagan om Ringen. Läge för massiv crowdfunding nu. ”Hjälp en sydstatare bekämpa elpriset”.tommib skrev: