Tyckte detta var lite
D djac skrev:
6 år sedan artikeln, har något hänt med dessa verk (verkar vara köpta på Alibaba..)?

Vestas verkar ha en lösning som både känner av is och med element kan smälta denna.
Tja, det verkar iaf finnas flera olika sätt, från Ny Teknik 2017:

Dels har bladens framkant en ingjuten kolfibermatta som kan leda elektricitet. ... Dels har rotorbladen ett inbyggt varmluftssystem som innebär att fläktar pumpar varm luft genom kanaler i bladen så att de värms upp.
Har svårt att se att helikopterbaserade operationer är normalt, det är _dyrt_ att flyga helikopter så det vore smart att försöka undvika i största mån.

Magnus E K
Det står ju i artikeln att rotorbladen har en eluppvärmd värmefolie på sig, men att det inte alltid räcker utan manuell avisning också behövs.

Gissar nu friskt, men tillsammans borde detta göra att verken när elen behövs som mest förbrukar mer energi än de producerar. Kanske kan man smälta ner tornen och tillverka reaktortankar av dem.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jadu nötegårdsgubben, vad tror du? Snyter vi fram 9000 nya kärnkraftreaktorer ur näsan på 10-15 år, world wide?
Nej, det tror jag inte. Och därför tror jag inte heller att vi kommer komma i närheten av de klimatmål som privatflygarna nyss var i Glasgow och skrev under.

Men jag tror att om vi ska komma nära, eller komma dit till säg 2050 så behövs det en frimodighet, öppenhet och optimism som världen i bästa fall såg senast på 1960-talet. En tid med såväl månlandning som Kubakris, individfokus som proxykrig i tredje världen. En blandad tid det med med andra ord.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
DennisCA DennisCA skrev:
P.P.S. Det bästa sätter är väl att försöka snyta fram allt möjligt på en och samma gång. Vind, Sol, Kärnkraft, allt ska byggas åt så snabbt det går. Det krävs en ny marshallplan.
Egentligen tror jag att det är detta som gäller.

Vi har startat omställningen minst 50 år för sent, så det är inte tid för finlir, eller att rida på sina principer.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
problemet med 7 miljarder människor på jorden är ju också tydliga,
Och fler blir vi, men tillväxten har i princip avstannat redan. Att världsbefolkningen kommer att växa några decennier till innan den peakar runt 11(!) miljarder är inte för att det föds fler barn i år än förra året, utan att det överlever fler nu än för 25 år sen och det tar många år innan kohorterna i befolkningspyramid byts ut.

Det är alltså i allt väsentligt människor som redan är födda och deras redan ganska blygsamma reproduktion som kommer öka världens befolkning de närmaste 50–70 åren.

Som sagt, inte en oproblematisk situation för en planerare, men i allt väsentligt bara en stabil återväxt med ca 2 barn per kvinna.

Magnus E K
Lite offtopic nu, men är det inte jäkligt orättvist att bara kvinnor får föda barn? När läkekonsten löser det problemet så blir det 2 barn per kvinna plus 2 per man och befolkningen kommer öka exponentiellt igen.

• Haha
pmd
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Lite offtopic nu, men är det inte jäkligt orättvist att bara kvinnor får föda barn? När läkekonsten löser det problemet så blir det 2 barn per kvinna plus 2 per man och befolkningen kommer öka exponentiellt igen.
Skatteverket har visst numera en annan uppfattning om vilka som kan föda barn..

"Detta gäller oavsett om den som föder barnet är en kvinna eller en man."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/379783.html

• Haha
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag finner det inte helt gångbart att vi ska bryta mer och mer Uran. Glöm inte att det som brutits för dagens behov är bara 4% av energimixen, om allt fossilt ska ersättas med kk så måste det bli 20ggr mer.
Som jag skrev tidigare så finns det uran i världshaven som räcker för att driva tusentals kärnkraftverk i hundratusen år. (Det finns flera trådar som liknar den här så det kanske inte var i den här tråden).
Det krävs förstås gott om billig energi för att utvinna uran ur havsvatten, men ett labb i USA har nyligen lyckas framställa yellowcake ur havet. Ett steg på vägen alltså. Ett litet, men ändock ett steg.

Tills vidare kan vi utnyttja befintligt kärnbränsle bättre med upparbetning, Nyckelord: MOX-bränsle.
Jag kan nog även se att någon generation efter oss kan få nöjet att få se en älv bli av med sina dammar så man kan få se de fantastiska forsarna som ursprungligen fanns där.
En fin dröm som jag hoppas kan realiseras.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag förstår inte frågan, hur gick det till att bygga den, jag antar att det togs ett antal politiska beslut då också? Man får revidera dessa dåliga beslut och ta nya helt enkelt, jag tror att det kommer hända i flera av de naiva avregleringar vi gjort, det handlar bara om att det ska gå lagom tid mellan första beslutet och en justering, prestigen måste gå att hantera. Helst ska de som tog beslutet ha dött men att de iaf är ur tjänst är nog en förutsättning.
Att avveckla frihandel kan eventuellt vara lite krångligt i EU.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Att det inte byggts i den perioden kan väl också bero på att vi inte behövt mer el, för det mesta är ju det enkla svaret det rätta. Det har ju inte byggts något annat istället?
Jag tror inte att Barsebäck avvecklades pga elöverskott.
Sen har det nog inte gått att bygga just kärnkraft efter folkomröstningen men om vi hade behövt elen så hade ju något byggts.
Givetvis gick det inte att bygga kärnkraft i väldigt många år efter 1980. Alla riksdagspartier var ju överens om att avveckla kärnkraft.

Men nog har det byggts annat istället. Mest vindkraft och lite solkraft. Övertron på vindkraft har dock försatt oss i ett dilemma.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan vara skrämmande för vissa med den mängden kärnkraft, själv undrar jag hur det skulle gå med motsvarande mängd fossilkraft istället
Usch. Nu får jag svårt att somna i kväll.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite sådana här anläggningar och elförbindelser till södra Europa, skulle inte vara så dumt.
Men Nordafrika måste bli mer politiskt stablit innan sydeuropeerna vågar lägga sin elproduktion där.
Vi får väl stabilisera dem. Det har gjorts förr …
½ :)

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Det krävs en ny marshallplan.
Vi kan väl betala själva?

P
DennisCA DennisCA skrev:
Jag vet om det, men föredrar breeder.
Uppfödare vore mer korrekt. :cool:

tommib tommib skrev:
Nej. Elprisområden finns i Sverige, Danmark och Norge.

Det har dock redovisats i tråden varför Sverige har sina elprisområden och det är inte för att man hatar skåningar.
Nä det är för att skydda resten av Sverige från det invaderande kontinentala elpriset. Vi fungerar som Gondor i Sagan om Ringen. Läge för massiv crowdfunding nu. ”Hjälp en sydstatare bekämpa elpriset”.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.