723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Du kan få en annan idé att fundera över. En som kanske är bättre än den du hela tiden driver.K karlmb skrev:Smarta?
Det är varje fastighetsägares skyldighet att minimera kostnaderna för uppvärmning såväl som andra driftskostnader.
Att det finns de som inte klarar av det trots att de har många exempel att snegla på gör ju inte att det är ok att de fortsätter lasta ner både sin egen ekonomi och vårt gemensamma elnät helt i onödan.
Och för de som verkligen inte förmår göra nödvändiga investeringar ens med en payoff på några år så är det som sagt fullt möjligt att ordna förmånliga lån så att månadskostnaden inte påverkas nämnvärt.
I den stora skalan finns gröna obligationer som idag mest används till tveksamma kollektivtrafiksatsningar som slukhålet Västlänken i Göteborg tex.
Gröna obligationer används på många håll istället till att underlätta investeringar av detta slag.
Dessutom har staten många miljarder extra redan intjänat på de höga elpriserna inkl skatter.
Vad sägs om att bestämma att elnätsägarens nätavgift inte får vara fast avgift, utan att den ska läggas som en andel på förbrukade kWh?
Som det just nu är så kostar en extra kWh rätt lite, ty alla fasta kostnader är så stora (t.ex. för mig som har relativt låg årsförbrukning) så lite extra förbrukning som endast kostar en ganska låg marginalkostnad märks knappt.
Likaså att spara energi, en sparad kWh märker jag inte heller, jag saknar helt incitament för att vare sig spara på elen eller att inte förbruka lite mer.
Men ifall elnätskostnaden var rörlig och lades ovanpå kWh-priset så skulle vinsten att spara lite el dubblas och kostnaden att förbruka lite extra el fördubblas - mina incitament att spara, inte förbruka mer, stärks.
Det får väl till följd att fler ser över sina uppvärmningslösningar, när vinsten att spara el ökar med
en faktor 3-4 typ.
Men innebär ändå inte att man direkt piskar den som just nu har en ganska genomsnittlig förbrukning, som alltså skulle betala ungefär samma som idag, men ha mer vinst av att spara el.
Förlorarna på detta system är de som har en elförbrukning långt över snittet.
Elnätets kostnader är inte kopplad till den ackumulerade energiöverföringen. Det är en fast kostnad att hålla ledningen till dig i skick. Det är effektbehovet vid höglast som avgör elnätets dimensionering. Dessa två parametrar borde vara grunden till nätkostnaden. Inte överförd energimängd.
Visst håller jag med dig.D Daniel 109 skrev:
Men ändock leder dagens prismodell till låga incitament till att spara på elen, och att det inte känns speciellt mycket i plånboken att konsumera ytterligare lite.
Och då jag läst vad karlmb har för tankar för att försöka tvinga folk att investera i värmepumpar, så tänker jag att detta kanske är en enklare modell för att nå det målet. Även om det inte är helt logiskt rent tariffmässigt.
Detta finns ju redan. Låg nätkostnad och hög överföringsdebitering. Inte ett bra system enligt mig.Mikael_L skrev:
Du kan få en annan idé att fundera över. En som kanske är bättre än den du hela tiden driver.
Vad sägs om att bestämma att elnätsägarens nätavgift inte får vara fast avgift, utan att den ska läggas som en andel på förbrukade kWh?
Som det just nu är så kostar en extra kWh rätt lite, ty alla fasta kostnader är så stora (t.ex. för mig som har relativt låg årsförbrukning) så lite extra förbrukning som endast kostar en ganska låg marginalkostnad märks knappt.
Likaså att spara energi, en sparad kWh märker jag inte heller, jag saknar helt incitament för att vare sig spara på elen eller att inte förbruka lite mer.
Men ifall elnätskostnaden var rörlig och lades ovanpå kWh-priset så skulle vinsten att spara lite el dubblas och kostnaden att förbruka lite extra el fördubblas - mina incitament att spara, inte förbruka mer, stärks.
Det får väl till följd att fler ser över sina uppvärmningslösningar, när vinsten att spara el ökar med
en faktor 3-4 typ.
Men innebär ändå inte att man direkt piskar den som just nu har en ganska genomsnittlig förbrukning, som alltså skulle betala ungefär samma som idag, men ha mer vinst av att spara el.
Förlorarna på detta system är de som har en elförbrukning långt över snittet.
En seriös bergvärmeanläggning till en villa kostar kanske 100.000. 50000 till om man behöver konvertera till vattenburen värme. Åtbetalningstid för BV var tidigare etablerat ca 10 år, idag troligen 6 år eller mindre beroende på hur länge dessa elpriser håller i sig.G OMathson skrev:
De förmånliga lånen ska naturligtvis polikerna ordna, som de gjort i andra länder.
Tror gör man i kyrkan, jag har visat i beräkningar hur det skulle bli.
En utmärkt syssla för alla arbetslösa oljeborrare framöver.Boilerplate4U skrev:
Hur ser utvecklingen ut för geotermisk energi som kanske skulle passa bättre på våra breddgrader?
Visserligen behöver man komma ner till ca 5-6 km djup med det borde inte vara några problem med dagens teknik. Det finns säkert landområden även i Sverige där man inte behöver gå lika djupt. Någon som känner till vad som förhindrar en utökad etablering av geotermiska kraftverk förutom ren forskning?
Hittat på nätet:JA”Snabbe” skrev:
Det var väl Percy Barnevik som sa för över 20 år sedan "Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation"
Då är ju mitt förslag om effektbegränsning helt rätt tänkt! Tack för det!D Daniel 109 skrev:
Mkt enkelt, och logiskt.Mikael_L skrev:
Visst håller jag med dig.
Men ändock leder dagens prismodell till låga incitament till att spara på elen, och att det inte känns speciellt mycket i plånboken att konsumera ytterligare lite.
Och då jag läst vad karlmb har för tankar för att försöka tvinga folk att investera i värmepumpar, så tänker jag att detta kanske är en enklare modell för att nå det målet. Även om det inte är helt logiskt rent tariffmässigt.
Men behöver inte ha jättebra vp om man inte vill, går lika bra att stötta med ved eller pellets tex när det krävs.
Nej, du tänker inte rätt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och du tror på "förmånliga lån"? Vem ska bestämma vem som får? Någon politisk ubermensch? Kommer inte funka då det inte gjort det någonsin tidigare. Dina beräkningar är inte korrekta för flerfamiljshus, för enskilda villor, javisst men du tror inte många redan är "inborrade" och det VET jag.K karlmb skrev:En seriös bergvärmeanläggning till en villa kostar kanske 100.000. 50000 till om man behöver konvertera till vattenburen värme. Åtbetalningstid för BV var tidigare etablerat ca 10 år, idag troligen 6 år eller mindre beroende på hur länge dessa elpriser håller i sig.
De förmånliga lånen ska naturligtvis polikerna ordna, som de gjort i andra länder.
Tror gör man i kyrkan, jag har visat i beräkningar hur det skulle bli.