723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tog fram hur många som inte har annat än direktverkande el. Detta gäller villor och radhus i mitt räknexempel. Flerfamiljshus har i stor utsträckning fjärrvärme och belastar inte elnätet normalt.G OMathson skrev:
Vem som ska bestämma? En enkel ansökan och tex länsstyrelsen kan göra det. Inget konstigt alls, sker i många länder.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Sorry, med flerfamiljshus menade felaktigt jag radhus/kedjehus/parhus osv där jag inte "tror" ett dugg på att ditt förslag är rimligt och inte ens i närheten på dina kostnadsuträkningar.K karlmb skrev:Jag tog fram hur många som inte har annat än direktverkande el. Detta gäller villor och radhus i mitt räknexempel. Flerfamiljshus har i stor utsträckning fjärrvärme och belastar inte elnätet normalt.
Vem som ska bestämma? En enkel ansökan och tex länsstyrelsen kan göra det. Inget konstigt alls, sker i många länder.
Ang villor så kan du glömma att du får en BV installerad som täcker maxeffekten för 100' i storstäderna. Kan du få ett utbyte (återanvända hål osv) för 100' så får man vara nöjd. 50 000 för vattenburen. Inte en chans i Stockholm. Och med " bidrag" till vissa? Vad händer då? Jo priserna går upp! https://varmepumpshopen.se/bergvarmepump/nibe-s1255-16-cu
exempel utbyte för över 110' och Zave är billiga. Länstyrelsen? Är väl politiker som sätter regler först och dom reglerna blir säkert jättebra
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Såvitt jag vet är det dåligt med geotermisk energi-experiment i Sverige. I Lund är nog det mest utvecklade projektet.Boilerplate4U skrev:
Men det går att finna saker att läsa på nätet
https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/fornybar-geoenergi-och-geotermi/geotermi/
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8927348&fileOId=8927349
Sverige är större än Stockholm så haka inte upp dig på det.G OMathson skrev:Sorry, med flerfamiljshus menade felaktigt jag radhus/kedjehus/parhus osv där jag inte "tror" ett dugg på att ditt förslag är rimligt och inte ens i närheten på dina kostnadsuträkningar.
Ang villor så kan du glömma att du får en BV installerad som täcker maxeffekten för 100' i storstäderna. Kan du få ett utbyte (återanvända hål osv) för 100' så får man vara nöjd. 50 000 för vattenburen. Inte en chans i Stockholm. Och med " bidrag" till vissa? Vad händer då? Jo priserna går upp! [länk]
exempel utbyte för över 110' och Zave är billiga. Länstyrelsen? Är väl politiker som sätter regler först och dom reglerna blir säkert jättebra![]()
Jo, visst kan politiker fucka upp det mesta. Vad har det med saken att göra?
Www.svenskgeoenergi.seBoilerplate4U skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja men en stor andel av radhus osv är ju runt de större städerna, tex Stockholm och där är det dyrare än dina beräkningar.K karlmb skrev:
Jo, det har med saken att göra pga att det ÄR politiker som skapar reglerna.
Jag är inte emot ditt förslag att fler ska installera maxeffekt täckande VP av något slag och det kommer säkert att ske men "tror' inte det löser effektproblemet speciellt mycket.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag känner inte igen den siffran, 50.000 för att konvertera till vattenburet i en villa. Vi gjorde detta för ca 10-15 år sedan och redan då var det snarare det dubbla, detta i samband med konvertering till fjärrvärme exklusive fjärrvärmeanslutningskostnader och dito central.K karlmb skrev:
Sedan är det inte säkert att de element som ingår i en fjv-intsallation skulle vara lämpade för bergvärme med sin lägre framledningstemperatur, nu råkade de flesta av våra kunna funka även för det men generellt är det tyngre och dyrare radiatorer som behövs för värmepumpsanläggningar efter vad jag förstått.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Samma vansinne som snart har lagt ner det svenska elsystemet manifesterar sig även härBoilerplate4U skrev:
Sydstatare är fel eftersom Sverige inte är en federal republik men "southerner" eller varför inte dixie hade väl passat bra. Hur gör man en skånsk rebelflagga att måla där bak på alla A-traktorer?JA”Snabbe” skrev:
Har nu räknat lite på det nu och jag ska nog byta abonnemang. Med den förbrukning jag har nu blir det ca 20:- dyrare/mån men då har jag möjligheten att köra igång lvp i garaget eller göra av med mycket el utan att behöva betala 127,45öre/kWh i överföringsavgift. Ska sätta mig och kolla var brytpunkten på elpriset ligger, när det är billigare att värma med el istället för pellets som idag.dof skrev:
Det där är trots allt petitesser. Jag har faktiskt fått bidrag en gång på 90-talet för att konvertera till vattenburet system kommer jag ihåg nu. Så det är inget nytt ens i Sverige. Fick betalt för allt material men inte eget arbete har jag för mig.H Harald Blåtumme skrev:Jag känner inte igen den siffran, 50.000 för att konvertera till vattenburet i en villa. Vi gjorde detta för ca 10-15 år sedan och redan då var det snarare det dubbla, detta i samband med konvertering till fjärrvärme exklusive fjärrvärmeanslutningskostnader och dito central.
Sedan är det inte säkert att de element som ingår i en fjv-intsallation skulle vara lämpade för bergvärme med sin lägre framledningstemperatur, nu råkade de flesta av våra kunna funka även för det men generellt är det tyngre och dyrare radiatorer som behövs för värmepumpsanläggningar efter vad jag förstått.
Ja, man kanske måste uppgrader radiatorer i en del fall, men det kostar en bråkdel jfrt med en vattenkonvertering, 10 raddar kostar säg 1000 kr st. De gamla kan man sälja på blocket till mindre hus.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag vet inte vad de vattenradiatorer du har i åtanke kostar, möjligt att du har rätt men det som installerades hos oss är av denna typ: https://www.hornbach.se/shop/Vatten...pact-KC-22-4012/5135249/artikel-detaljer.htmlK karlmb skrev:Det där är trots allt petitesser. Jag har faktiskt fått bidrag en gång på 90-talet för att konvertera till vattenburet system kommer jag ihåg nu. Så det är inget nytt ens i Sverige. Fick betalt för allt material men inte eget arbete har jag för mig.
Ja, man kanske måste uppgrader radiatorer i en del fall, men det kostar en bråkdel jfrt med en vattenkonvertering, 10 raddar kostar säg 1000 kr st. De gamla kan man sälja på blocket till mindre hus.
Sedan har du glömt bort installationskostnaden.
__
Vi hade 15 radiatorer av storlek både mindre och större än den jag visade ovan. Installationsarbetet kan inte skojas bort så jag ifrågasätter dina uppgifter om vad det kostar att konvertera en typisk villa från elvärme till vattenburet idag.
Redigerat:
Nu köpte jag ett gäng med lite rabatt men ok, säg 1600 inkl koppel iaf och sen rör och kopplingar. Klart det kostar, och jobbet också.H Harald Blåtumme skrev:Jag vet inte vad de vattenradiatorer du har i åtanke kostar, möjligt att du har rätt men det som installerades hos oss är av denna typ: [länk]
Sedan har du glömt bort installationskostnaden.
__
Vi hade 15 radiatorer av storlek både mindre och större än den jag visade ovan. Installationsarbetet kan inte skojas bort så jag ifrågasätter dina uppgifter om vad det kostar att konvertera en typisk villa från elvärme till vattenburet idag.
Där blir det ju ROT iaf men varför inte återinföra konverteringsbidrag för de stackare som inte nappade på 90-talet?
Eller vill vi ha kvar direktverkande el i Sverige?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Du blandar och ger friskt med ett antal frågor, bidrag etc.K karlmb skrev:Nu köpte jag ett gäng med lite rabatt men ok, säg 1600 inkl koppel iaf och sen rör och kopplingar. Klart det kostar, och jobbet också.
Där blir det ju ROT iaf men varför inte återinföra konverteringsbidrag för de stackare som inte nappade på 90-talet?
Eller vill vi ha kvar direktverkande el i Sverige?
Tycker man kan börja med att vara ärlig om vad det kan kosta efter dagens ROT-avdrag, och som sagt jag kan inte se att det skulle hamna kring 50 kkr som du påstår för en vanlig villa.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa på det dubbla men här vore det bra att få reda på vad folk säger som nyligen gjort detta. Mina egna data är 10-15 år gamla så inte så intressanta.
Din avslutande fråga om vi vill ha kvar direktverkande el i Sverige väljer jag att bortse ifrån, irrelevant.