723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ja detta har inte jag heller någon koll på. Har inte ens tänkt tanken att det skulle kunna vara så.Magnus E K skrev:
Medger att jag inte har järnkoll på hur detta funkar, men är det inte den som äger kabeln som köper för (t ex) 1 kr på ena sidan och säljer för 24 kr på den andra? Kraftproducenterna får betalt det pris som är i deras respektive område. (Sen kan det det förstås vara samma ägare bakom kraftverken och kabeln.)
Men självklart, kabeln i sig är ju en investering som ska betala av sig inom en lagom tidshorisont.
Jäkligt konstigt hur vi kunde lyfta civilisationen utan ihopkopplade elnät de första 100 åren som det fanns kommersiell elektricitet.A Abies koreana skrev:
Jag tror att 2021 blir dyrare än 2018, åtminstone för SE3 där jag bor.tommib skrev:
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
Välj elområde och vilka år som ska ingå i grafen.
En kortsiktig lösning. Och hur länge beror på var i världen.K karlmb skrev:
Själv tror jag att (om mänskligheten inte utrotar sig själv snart) så kommer den främsta framtida energikällan vara solenergi i lite olika former, verkligen inte bara dessa solpaneler som dyker upp på villataken nu.
I vissa delar av världen, typiskt Norden, stora delar av Ryssland, norra USA Kanada osv, där kommer kärnkraften leva kvar längst, kanske nästan för alltid.
Men just i den närmaste framtiden så tror jag att det kommer bli mycket mer vindkraft på många ställen i världen, nu är den bevisat fungerande iom att en del länder haft det länge, Danmark är väl föregångslandet nr1 såvitt jag förstått. Däremot orkar inte nätstabliteten mer vindkraft i Norden och närområdet, så det är bättre att den byggs ut mer på andra ställen i världen.
Men var...?
I Bangladesh, Luxemburg och en otrolig massa andra platser finns det inte plats.
På många ställen i världen går det massor av el till AC när det är som varmast, då passar inte vindkraft så bra, bättre med solkraft.
Men självklart kommer världen gå mot alltmer vind och sol, och kanske vågenergi, tidvattenenergi eller sådana där saker på havsbotten (även om jag har mina tvivel på saker ute i havet).
Geotermisk energi måste börja utvecklas, passar inte alls på vissa platser, jättebra på andra. Men i länderna i norr, som behöver värme när solen inte lyser skulle det vara bra.
Jag ser inte alls någon framtid med endast kärnkraft. Fusion, den våta drömmen, har jag slutat hoppas på. Om kärnkraften kan bli reaktorer som käkar gammalt kärnavfall får de ett existensberättigande av sig självt, fram till den dagen som avfallsberget är borta.
Men i stort tror jag på massor med solkraft (i olika former) stött av vindkraft och geotermisk energi.
MEN, problemet är att det måste lösas NU, på direkten, inom 10-20 ska vi ha bytt ut 80% av dagens energiproduktion. Vi kan nog inte låta bli att bygga någon enda slags energiproduktion som är fossilfri. Sen får den totala utfasningen av kärnkraft komma så fort det fossila är borta ur energimixen.
Och till sist, just därför är jag så förbannad på att "vi har låtit" utvecklingen av breeders stå still under flera årtionden. Vi skulle behövt dom NU, på plats NU. Så att denna mellanperiod med kärnkraft som ändå ska avvecklas sen, åtminstone inte ökar på berget med kärnavfall, utan istället käkar upp det.
Med rätt sorts incitament, t.ex. ett krav på föra klimatvänliga krig så kan man (åtminstone komma en bit på vägen).tommib skrev:
https://www.af.mil/News/Article-Dis...-proves-its-possible-to-make-jet-fuel-out-of/
(Ja, det är Fischer-Tropsch revisited).
Det går att reducera mängden avfall och lagringstiden en hel del med teknik som finns idag.F frasen_36 skrev:
Ja, jämfört med avfallet från fossila bränslen är kärnkraftsavfall ett extremt litet problem.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att det var ekonomin som drev på att det inte byggdes kärnkraftverk i Sverige efter 1970-talet.D djac skrev:
Jag håller med. Kapitalet får dock inte bygga kärnkraftverk i Tyskland.
Ursäkta, Mikael, men nu har det där uttrycket använts felaktig så många gånger att vi måste reda ut det (jag vänder mig alltså inte uttryckligen mot dig).Mikael_L skrev:
Die dumme Schweden betyder det dumma Sverige och die dummen Schweden betyder de dumma svenskarna. Det är en viss skillnad, och jag tror att det är det senare uttrycket som folk ofta vill använda.
Kuriosa: uttrycket är inte speciellt känt i Tyskland.
https://www.faktoider.nu/dummen.html
Med reservation för att jag aldrig har studerat tyska så jag kan ha använt fel bestämd artikel.