P pmd skrev:
Ja, jämfört med avfallet från fossila bränslen är kärnkraftsavfall ett extremt litet problem.
Ja, närmast ett icke-problem eftersom teknik med all säkerhet kommer att finnas tillgänglig i relativ närtid för att använda det vi idag ser som ”kärnavfall” som bränsle, med den adderade fördelen att det som kvarstår inte behöver lagras lika länge för att bli ofarligt för omgivande biosystem.

Så jag förutsätter att de planer för långtidsförvaring av vårt kärnavfall innefattar system för att kunna plocka upp och använda detta framöver när tekniken är på plats för det.

Som tidigare nämnts så finns det redan idag teknik för att upparbeta kärnavfallet, detta är ytterligare möjligheter som används redan idag efter vad jag förstår.

Ett av de största misstagen som gjorts i västvärlden under senaste decennierna är att avveckla kärnkraft pga emotionella och andra irrationella skäl. Det som borde gjorts är exakt det motsatta, att bygga ut kraftigt.

Kärnkraft utmärker sig dels genom att det är det energislag som är det överlägset säkraste sett till risk för folkhälsan, dels att det är utmärkt planeringsbar baskraft som är tillgänglig dygnet runt, året runt oavsett väder och vind.

Det mest utmärkande i ljuset av klimatpaniken på senare år är det faktum att man i princip har nollutsläpp av CO2 via kärnkraft, detta borde var nog som argument. Både solkraft och vindkraft har långt högre klimatpåverkan, och genererar betydligt större mängder avfall att ta hand om.

Det är bara sorgligt att se hur man idag försöker trolla med knäna för att upprätthålla en rimlig elförsörjning baserat på intermittent kraft i scenarios med kraftigt ökad elförbrukning pga industriomställningar etc, samtidigt som man sopar avfallsproblemen med gamla solpaneler och skrotade vindkraftverk under mattan för kommande generationer att ta hand om.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag köper ditt resonemang, dock har vi ju valt att administrera länderna som isolerade skattedistrikt, det gör ju en skillnad, skulle vi ta bort detta och slå samman ekonomierna på riktigt så tycker jag att du har ännu mer rätt.
En hel del harmonisering i EU på det området har skett, och jag förmodar att processen pågår än.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Någonstans har vi faktiskt också en vinst av ett högre energipris. Då kommer andra energikällor bli alltmer lönsamma, som kommer ersätta fossilt när det finns ekonomisk bärkraft.
Det blir nog som Saudi-Arabiens förre oljeminister Yamani sa: Stenåldern tog inte slut pga brist på stenar och oljeåldern kommer inte att ta slut pga brist på olja.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner ingen som har eluppvärmning av en pool som inte har egna solceller på taket i så fall. De flesta har bara ren soluppvärmning. Så min gissning är att det knappt är någon påverkan alls.
Jag känner en som har värmepumpuppvärmning av poolen, men från början (tidigt 1970-tal) var det elvärme. Inga solceller.
Men visst, den poolen är nog mer eller mindre ett mätfel.

Jag förbrukar Tretti tusen kilowattimmar per år med vattenburen el. Bor i norra Norrland inland.
Har ett bundet treårsavtal till 30 öre kwh.
Det värsta är att Vattenfall har en överföringsavgift som överstiger elpriset. Man har inga val

M mrronny skrev:
Jag förbrukar Tretti tusen kilowattimmar per år med vattenburen el. Bor i norra Norrland inland.
Har ett bundet treårsavtal till 30 öre kwh.
Det värsta är att Vattenfall har en överföringsavgift som överstiger elpriset. Man har inga val
Men du landar ändå på ett löjligt lågt elpris sett från min synvinkel, i Växjö tätort.

P
D Dilato skrev:
Varför har vi nationer när dom ändå inte får bestämma ens en så banal sak som sin egen energiförsörjning och dess pris?
Jag tror att den sista gången ett prisstopp infördes i Sverige var i mitten av 1980-talet. Sen dess har troligen insikten om att Sverige är en del av världen ökat.

• Gilla
mrronny
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Varför då?
Jag är nyfiken på om det finns någon substans bakom påståendet i inlägg #2098.

P
K karlmb skrev:
Jäkligt konstigt hur vi kunde lyfta civilisationen utan ihopkopplade elnät de första 100 åren som det fanns kommersiell elektricitet.
Från en låg nivå behövs inte så mycket för att lyfta.

P
F fribygg skrev:
Jag efterfrågar tillräckligt med baskraft, säger inte vilken sort
Jag efterfrågar samma sak, men ställer dessutom kravet att den ska vara fossilfri.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den enda lösning som verkar vara gångbar här är ju ny kärnkraft.
Mikael_L Mikael_L skrev:
En kortsiktig lösning.
Vari ligger det kortsiktiga om jag får fråga? I lösningen som sådan (avfall och haveririsk) eller för att du tror att det kommer bättre innovationer i framtiden?

Med så många som skriker om hur bråttom det är med avvecklingen av utsläpp av växthusgaser (jag avser inte specifikt er två) är det i mina ögon häpnadsväckande att den här diskussionen ens finns.

Ja, jag tror att kärnkraft är det enda meningsfulla alternativet om vi samtidigt ska mångdubbla elanvändningen på jorden och avveckla fossilkraften. Övriga kraftslag har på global nivå och med hyfsat förutsägbar utvecklingstakt chans att bli en krydda i energimixen, inte mycket mer. Det går ju exempelvis knappt ens att få till ett meningsfullt bidrag från solen i Sahara just nu.

Framtiden kan säkert komma att bjuda på andra förutsättningar än vi har nu, men ska vi lösa den unga generations uppvärmningsångest (och komma någon vart med den underliggande frågan) innan de blir pensionärer måste vi få dem att förstå att de behöver kärnkraft och storskaliga lösningar.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja med kortsiktig i dessa sammanhang menar jag typ 30-300 år. Dvs även fossileran var kortsiktig.
Jag finner det inte helt gångbart att vi ska bryta mer och mer Uran. Glöm inte att det som brutits för dagens behov är bara 4% av energimixen, om allt fossilt ska ersättas med kk så måste det bli 20ggr mer.

Men min önskan och näst våtaste dröm breeders, gör ju en väldig skillnad.
Ty iom att kärnkraften i sig är den absolut minst riskabla kraftproduktionen idag, med väldigt lågt klimatavtryck, och väldigt bra för människors hälsa, så återstår endast två problem, som båda är knutet till bränslet, inte det kraftgenereringen.
Det är gruvorna (och att det så småningom kan ta slut med lätt brytbara fyndigheter) och det är avfallet.

Men kan vi lyckas med att återanvända avfallet och få ut de resterande 98% av energin (troligen mer 95%, som det låter) så blir kärnkraften en riktig no-brainer, för myyycket lång tid framåt.
Jag kan nog även se att någon generation efter oss kan få nöjet att få se en älv bli av med sina dammar så man kan få se de fantastiska forsarna som ursprungligen fanns där.

• Gilla
GVR4 och 3 till
  • Laddar…
D
B BSOD skrev:
Du inser kanske inte att det ofta är samma bolag som bygger kraftproduktion på bägge sidorna om landsgränsen?

Vi har en stark energibalans på helåret, som bara blir starkare i takt med att fler vindkraftverk byggs. Men effektmässigt så är vi inte så starka, är det kallt och vindstilla om ett tiotal år tror jag vi har stor nytta av alla kablar till omvärlden, för att klara effektsituationen.
Det var ju precis det jag skrev, att sådana utbyten kan vara meningsfulla vid just sådana tillfällen, åt bägge hållen.

D
P pmd skrev:
Hur skulle en stängning av de södergående kablarna gå till (inte praktiskt utan politiskt)?
Jag förstår inte frågan, hur gick det till att bygga den, jag antar att det togs ett antal politiska beslut då också? Man får revidera dessa dåliga beslut och ta nya helt enkelt, jag tror att det kommer hända i flera av de naiva avregleringar vi gjort, det handlar bara om att det ska gå lagom tid mellan första beslutet och en justering, prestigen måste gå att hantera. Helst ska de som tog beslutet ha dött men att de iaf är ur tjänst är nog en förutsättning.

D
P pmd skrev:
Jag tror inte att det var ekonomin som drev på att det inte byggdes kärnkraftverk i Sverige efter 1970-talet.

Jag håller med. Kapitalet får dock inte bygga kärnkraftverk i Tyskland.
Att det inte byggts i den perioden kan väl också bero på att vi inte behövt mer el, för det mesta är ju det enkla svaret det rätta. Det har ju inte byggts något annat istället?

Sen har det nog inte gått att bygga just kärnkraft efter folkomröstningen men om vi hade behövt elen så hade ju något byggts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.