723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
OT men, Är inte förstatligande av privat egendom ett än värre gissel?DennisCA skrev:
Vattenfall köpte Nuon och det är väl ett lysande exempel på att förstatligande är misslyckat och driver elpriserna i fel riktning.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vilka länder är mer "demokratiska"? De som nu regeringsförhandlar med ett mindre kommunistparti för att behålla makten och låter ett populistiskt 4% parti diktera reglerna?D djac skrev:Ganska enkel agenda, "back to basic", så split inom EU. Du har redan stor spänning mellan länder som drar åt nationalistiska hållet och de mer demokratiska, detta är en perfekt kil för att vidga gapet ännu mer.
Bara en fortsättning i det hybridkrig som vi befinner oss i, med support och uppvigling av extremerna i EU-länderna.
Man kan använda enkla indikatorer, de som tex väljer att behålla ett oberoende domstolsväsen och fri press brukar man klassa som mer demokratiska än de som går åt andra hållet.G OMathson skrev:
Lite skämtsamt kan man också säga att bara för att tre vargar och ett lam röstar om vad det ska bli till middag så är det inte demokrati.
Jag säger inte att det inte sålts fastigheter som borde varit kvar i allmän ägo, jag ber om exempel på elproduktionsanläggningar staten sålt.JA”Snabbe” skrev:
Vad Fortverkets försäljningar gjort för att driva elpriset får du gärna förklara.
Det är lika mkt tro på att vi kan bygga ny kk för att sänka priset i nordeuropa, som att tro på fusionskraft.DennisCA skrev:
Nog är det väl så i Sverige att man ålade kärnkraften diverse straffskatter och liknande med syftet att artificiellt göra kärnkraften mindre lönsam? Det kommer jag ihåg jag såg i svenska TV nyheter för många år sen.
Sen verkar det ju som om dessa nya källor inte lever upp till det som behövs, och det är ännu "gammaldags" kärnkraft som ingen hittat nån ersättare för då det gäller frågorna om klimat och pålitlig baskraft.
Sverige verkar ha gjort megamisstaget att lägga kärnkraften och vindkraften mot varandra, som Tyskland gjorde.
För att reda upp den här soppan behövs nog statlig inblandning, jag tycker man borde bygga ut kärnkraften och ha den i statlig ägo, det må ta årtionden men jag ser ingen annan lösning som ens verkar realistisk. Då kan Sverige åtminstone sälja mera el åt Tyskarna och förhindra massiva prisökningar. Mera vindkraft allena kommer inte fixa problemen och de här lagringsteknologierna kan vi inte förlita oss på att de ska materialisera, det käns lite som att hoppas på fusionskraften. Saker som förmodligen kommer nån gång, men knappast i tid.
Inse att man inte behöver sälja bara för att det finns en marknad.
Vi är tillbaka till bonden som väljer att sälja det han inte behöver, och behålla det han behöver mer än pengarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Javisst och skattefinansierad tv/radio är inte alls "färgat" av åsikter i vissa länder,D djac skrev:Man kan använda enkla indikatorer, de som tex väljer att behålla ett oberoende domstolsväsen och fri press brukar man klassa som mer demokratiska än de som går åt andra hållet.
Lite skämtsamt kan man också säga att bara för att tre vargar och ett lam röstar om vad det ska bli till middag så är det inte demokrati.