P
K karlmb skrev:
En del av dem i Ringhals.
Jag måste nog be dig precisera. Vilka av dem?

P
Maskintok skrev:
Jag har det gjort så att om jag vill så kör jag på elverk istället för elnätet.. Varför?
För att du vill ha ett varmare klimat? ;)

• Haha
1
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
För att du vill ha ett varmare klimat? ;)
Nja tack..

Nä för att kunna vara fri från gamen staten när jag vill.
elverket är inte tankar med diesel ;)

P
A Abies koreana skrev:
En del gläds över alla arbetstillfällen som skapas, andra varnar för att göra sig beroende av en diktatur som gjort sig känd att gärna använda sig av ekonomiska påtryckningsmedel.
Det finns väl en risk för att Kina har en viss revanschlust sen boxarupproret slogs ner.

P
tommib tommib skrev:
Apropå det där med frihjul och vad man gör med vindkraftverken när det blåser så mycket att elpriset blir negativt så tror, med betoning på tror, jag att man inte kan göra så. Man stänger ner vindkraftverken när det blåser över 25 m/s för att minska slitage så jag tror att man om man inte "bromsar" med generatorn får för höga rotationshastigheter i växellådan med påföljande slitage och därmed ökade driftkostnader.
Det går inte att flöjla rotorbladen på ett vindkraftverk alltså?

P pmd skrev:
Vem/vilka drev i så fall på om energiewende?
Det är klart att de är emot kärnkraft, men som jag förstår det vinner motståndet mot fossilkraft mark över motståndet mot kärnkraft i Tyskland, även inom die Grünen. Och de inser att de inte kan slippa båda i närtid.

I Sverige är kanske valet ännu inte lika uppenbart. Här ser inte lika många med samma tydlighet att det till stor del krävs fossilkraft om kärnkraften ska kunna avvecklas.

Men vi ska naturligtvis inte överdriva, även i Tyskland är det gröna motståndet mot kärnkraft stort.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
tommib
P pmd skrev:
Det går inte att flöjla rotorbladen på ett vindkraftverk alltså?
Jo, det är (bland annat) det man gör när man stänger ner.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Ekonomi inte = vetenskap.
Mer politik.
Ekonomi är väl ungefär lika mycket vetenskap som etnologi? Inget av dem är en dock en naturvetenskap.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vi och vi. Med tillräckligt dålig energipolitik söder om oss så kan de dåliga ekonomiska framtidsutsikterna vända till goda. Då är det inte "vi" som ska bygga ut, utan bolag som kan tjäna pengar på det.
Jag tror det är en alltigenom dålig affär, för stor risk och på mediumsikt kommer tyskarna bygga egen kapacitet, då står man där med stor investering och dyr produkt som får säljas billigt. Nä, de får ta upp den egna plånboken och bära sina egna risker. Tycker jag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
D djac skrev:
Jag tror det är en alltigenom dålig affär, för stor risk och på mediumsikt kommer tyskarna bygga egen kapacitet, då står man där med stor investering och dyr produkt som får säljas billigt. Nä, de får ta upp den egna plånboken och bära sina egna risker. Tycker jag.
Du inser kanske inte att det ofta är samma bolag som bygger kraftproduktion på bägge sidorna om landsgränsen?

Vi har en stark energibalans på helåret, som bara blir starkare i takt med att fler vindkraftverk byggs. Men effektmässigt så är vi inte så starka, är det kallt och vindstilla om ett tiotal år tror jag vi har stor nytta av alla kablar till omvärlden, för att klara effektsituationen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Timmen nu här som var så dyr, så drog Norska kraftproducenter in 16 mille för elen som såldes till UK.

Skulle priset bli reguljärt så skulle det ge 384 miljoner om dagen, 11,5 miljarder i månaden.
Det skulle gå fort att betala av ett kärnkraftverk.
Men visst, 24kr/kWh lär vi inte se på dygnsbasis. Men säg att det blir typ 4kr/kWh så drar det in nästan två miljarder i månaden.

Och förresten, ett gen III+ kärnkraftverks som byggs idag har dubbla effekten mot kapaciteten idag på länken Norge-> UK. Så det bli ju dubbla inkomsten mot mitt räkneexempel här.

Det är inte alls någon omöjlighet. Men det är väl vindkraften då som kanske gör det omöjligt, vindkraften som ibland kan pressa ner priset till noll. Men samtidigt inte löser samhällets problem en massa dagar om året.

edit:
Och R1 som stängdes förra året producerade el för ca 25 öre/kWh ...

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
Die dumme Schweden.
Die dummen Schweden.

• Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Die dummen Schweden.
Tack, nu har jag lärt mig det också!:cool:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Timmen nu här som var så dyr, så drog Norska kraftproducenter in 16 mille för elen som såldes till UK.

Skulle priset bli reguljärt så skulle det ge 384 miljoner om dagen, 11,5 miljarder i månaden.
Det skulle gå fort att betala av ett kärnkraftverk.
Men visst, 24kr/kWh lär vi inte se på dygnsbasis. Men säg att det blir typ 4kr/kWh så drar det in nästan två miljarder i månaden.

Och förresten, ett gen III+ kärnkraftverks som byggs idag har dubbla effekten mot kapaciteten idag på länken Norge-> UK. Så det bli ju dubbla inkomsten mot mitt räkneexempel här.

Det är inte alls någon omöjlighet. Men det är väl vindkraften då som kanske gör det omöjligt, vindkraften som ibland kan pressa ner priset till noll. Men samtidigt inte löser samhällets problem en massa dagar om året.
Medger att jag inte har järnkoll på hur detta funkar, men är det inte den som äger kabeln som köper för (t ex) 1 kr på ena sidan och säljer för 24 kr på den andra? Kraftproducenterna får betalt det pris som är i det område deras kraftverk befinner sig i. (Sen kan det det förstås vara samma ägare bakom kraftverken och kabeln.)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du inser kanske inte att det ofta är samma bolag som bygger kraftproduktion på bägge sidorna om landsgränsen?

Vi har en stark energibalans på helåret, som bara blir starkare i takt med att fler vindkraftverk byggs. Men effektmässigt så är vi inte så starka, är det kallt och vindstilla om ett tiotal år tror jag vi har stor nytta av alla kablar till omvärlden, för att klara effektsituationen.
När det är så enkelt att begränsa effekten hos konsumenterna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.