8 383 läst ·
176 svar
8k läst
176 svar
Elprisområden hotar hundratusentals jobb – Handelskammaren varnar
I Kina har under tiden 2018 - 2025 över 400 företag som tillverkade elbilar gått i konkurs...Ossian K Olsson skrev:
Det är skillnad på att enskilda företag lyckas eller att en produkt lyckas.
Inte tycker du produkten bil är dålig? Ändå finns det biltillverkare som går i konkurs.
Jag förstår för er äldre att det är svårt att ställa om. ”Lära en gammal hund och sitta” osv. Men jag kan tänka mig att era äldre sa samma sak om katalysatorn, elpannan eller värmepumpar.
Edit: Men jag har dock sedan länge föreslagit en kärnkraftfond. Tillsammans med två andra.
[länk]
China to Solve the Bloat in Solar and EV Sectors - Energy News Beat https://share.google/UpaUWNASXD4BuLmR9
Fast byggtiden (byggstart till bränsleladdning) kan aktivisterna på diverse myndigheter nog inte påverka så mycket.Claes Sörmland skrev:
Tyvärr så är samhället idag så sönderreglerat att det knappast är möjligt. Det skulle krävas en enorm politisk vilja och kraft. En sån där vilja som gjorde att ett stort antal människor som jobbar inom regulations skulle behöva se sig om efter ett nytt jobb. Trumps ändringar i USAs offentliga förvaltning skulle framstå som en lätt bris i jämförelse. Det är inte en sannolik utveckling i Europa, det har bara stöd av en minoritet av valmanskåren, kanske var femte väljare i Sverige. Resten skyr denna utveckling och lever av bekväma jobb att flytta papper. Och det är i ärlighetens namn ett väldigt bekvämt liv...
I synnerhet om man bygger reaktorer på platser som redan är godkända för kärnanläggningar.
Aktivister utanför grindarna får polisen ta hand om.
Jag tror du missförstår mig. Jag tror inte att några aktivister på myndigheter är något större problem.P Peter787 skrev:
Det handlar snarare om en mycket komplex lagstiftning som över åren har uppstått av olika skäl. Och till detta mängder av myndigheter som är inblandade, liksom långdragna överklagandemöjligheter och inte minst de stora företagens övergödda internprocesser. Få saker är ju lika hämmande som ett storföretags byråkrati, den har ju alla de dåliga sidorna av offentlig byråkrati men är inte lika ekonomiskt svält som det offentligas byråkratier och kan därmed skapa en enorm mängd med arbete. Full av ambitiösa människor som vill göra karriär genom att ställa till och blockera för andra, inte behöva svara för konsekvenserna av sitt agerande och slicka uppåt i hierarkin för befordran. Man har ju bytt till ett nytt välbetalt jobb lagom till problemen ens materialiserar sig.
Detta kommer inte att ändra sig utan att något samhällsomstörtande händer. Och det är inte troligt tänker jag. Någon som har vibbar att vi lever i Paris 1787? Jag har det inte i alla fall.
Redigerat:
Word!Claes Sörmland skrev:
Jag tror du missförstår mig. Jag tror inte att några aktivister på myndigheter är något större problem.
Det handlar snarare om en mycket komplex lagstiftning som över åren har uppstått av olika skäl. Och till detta mängder av myndigheter som är inblandade, liksom långdragna överklagandemöjligheter och inte minst de stora företagens övergödda internprocesser. Få saker är ju lika hämmande som ett storföretags byråkrati, den har ju alla de dåliga sidorna av offentlig byråkrati men är inte lika ekonomiskt svält som det offentligas byråkratier och kan därmed skapa en enorm mängd med arbete. Full av ambitiösa människor som vill göra karriär genom att ställa till och blockera för andra, inte behöva svara för konsekvenserna av sitt agerande och slicka uppåt i hierarkin för befordran. Man har ju bytt till ett nytt välbetalt jobb lagom till problemen ens materialiserar sig.
Detta kommer inte att ändra sig utan att något samhällsomstörtande händer. Och det är inte troligt tänker jag. Någon som har vibbar att vi lever i Paris 1787? Jag har det inte i alla fall.
Det där har man stött på massor med gånger.
Till exempel varenda gång ett gammalt underhållsystem, eller egentligen valfritt administrativt verktyg behöver bytas ut för att det "inte är ändamålsenligt längre, eller inte supportas".
Så sätts några strebrar på uppdraget att handla upp och implementera en ersättning - misslyckas kapitalt väldigt ofta, men hinner byta till annan tjänst eller arbetsgivare innan haveriet blir uppenbart.
Jo vete tusan hur det kan bli sådana här hopp, har inte sett någon djupare artikel som beskriver hur budningen kan bli så här?? Eller försöker elmarknaden "sminka en gris" med nya algoritmer?pacman42 skrev:
På stigande priser är det sista kvarten på timmen som är dyrast, på sjunkande priser så är det den första kvarten som hoppar iväg. Jag gissar att det beror på att man har en algoritm som räknar ut vilka kvartspriser man skall buda med som har timalgoritmerna som bas.P paralun skrev:
Det har aldrig varit så hackigt som idag, men det har ju varit hackigt förr.
Jag funderar om det är värt att fundera på om man skall köra värmen enbart de två billigaste kvartarna varje timme. Värme är ju något man behöver nästan hela tiden nämligen. Men för tillfället så har jag valt att köra värmen på halvfart under de sdyraste timmarna på dygnet istället och köra mer än 100% (av behovet) på de billigaste.
Det börjar vara många parametrar att ta hänsyn till nu. Snart behöver man en AI för att räkna ut algoritmen som man skall ha för att styra skiten...
Jo kom på en ny artikel om det här och det här förlorar då svensk industri på. Sen angående hushållsel tror det är så många som har rörligt elpris.pacman42 skrev:
På stigande priser är det sista kvarten på timmen som är dyrast, på sjunkande priser så är det den första kvarten som hoppar iväg. Jag gissar att det beror på att man har en algoritm som räknar ut vilka kvartspriser man skall buda med som har timalgoritmerna som bas.
Det har aldrig varit så hackigt som idag, men det har ju varit hackigt förr.
Jag funderar om det är värt att fundera på om man skall köra värmen enbart de två billigaste kvartarna varje timme. Värme är ju något man behöver nästan hela tiden nämligen. Men för tillfället så har jag valt att köra värmen på halvfart under de sdyraste timmarna på dygnet istället och köra mer än 100% (av behovet) på de billigaste.
Det börjar vara många parametrar att ta hänsyn till nu. Snart behöver man en AI för att räkna ut algoritmen som man skall ha för att styra skiten...
"
Johan Tavast syftar på införandet av den flödesbaserade kapacitetsberäkningsmetoden (flow-based) och mFFR EAM som är ett nytt automatiskt system för balansering av elsystemet som aktiverar reserver var 15:e minut via en algoritm.
I kombination innebär dessa:
- Oförutsägbara priser: Flow-based kan flytta kapacitet och skapa stora prisskillnader mellan områden, medan mFRR EAM förstärker volatiliteten på balansmarknaden.
- Högre kostnader: Industrin drabbas av ökade balans- och kapacitetskostnader, särskilt i södra Sverige där elbristen är störst.
- Svårare planering: Företag får svårt att förutse sina elkostnader på både spot- och balansmarknaden.
- Risk för konkurrenskraften: Elintensiva industrier riskerar att bära kostnaden för införandet av de nya modellerna.
Så i praktiken så måste industrierna köpa på sig vattenkraftsdammar (lokalt) för att slippa betala för obalanserna - det är så jag tolkar det i alla fall. Det lär vara det enda kraftslag som klarar variationerna. Men i praktiken så finns ju inte dessa i någon större utsträckning i SE3 och SE4...P paralun skrev:Jo kom på en ny artikel om det här och det här förlorar då svensk industri på. Sen angående hushållsel tror det är så många som har rörligt elpris.
"
Johan Tavast syftar på införandet av den flödesbaserade kapacitetsberäkningsmetoden (flow-based) och mFFR EAM som är ett nytt automatiskt system för balansering av elsystemet som aktiverar reserver var 15:e minut via en algoritm.
I kombination innebär dessa:
[länk]
- Oförutsägbara priser: Flow-based kan flytta kapacitet och skapa stora prisskillnader mellan områden, medan mFRR EAM förstärker volatiliteten på balansmarknaden.
- Högre kostnader: Industrin drabbas av ökade balans- och kapacitetskostnader, särskilt i södra Sverige där elbristen är störst.
- Svårare planering: Företag får svårt att förutse sina elkostnader på både spot- och balansmarknaden.
- Risk för konkurrenskraften: Elintensiva industrier riskerar att bära kostnaden för införandet av de nya modellerna.
...så inte ens den idén fungerar.
Knepigt är det 🤔pacman42 skrev:
Så i praktiken så måste industrierna köpa på sig vattenkraftsdammar (lokalt) för att slippa betala för obalanserna - det är så jag tolkar det i alla fall. Det lär vara det enda kraftslag som klarar variationerna. Men i praktiken så finns ju inte dessa i någon större utsträckning i SE3 och SE4...
...så inte ens den idén fungerar.
Citat
I Norden, där vattenkraften dominerat, betyder det att vår förmåga att balansera nätet försämrats avsevärt. Det betyder att man kan fråga sig vem elsystemet faktiskt är till för.
– Vi har tvingats till en försämring för att passa in i den kontinentala logiken. Ska vi harmonisera för harmoniseringens skull, eller ska det faktiskt finnas ett mervärde? "
..
Hur algoritmen är uppbyggd skulle var intressant att veta, jag kan tänka mig att en solupp/nedgång passar väl in i 15 minuters algoritmen. Sen blir jag inte klok på hur "day-ahead" budningen går till nu på Nordpool?