8 382 läst ·
176 svar
8k läst
176 svar
Elprisområden hotar hundratusentals jobb – Handelskammaren varnar
Så lösningen skulle vara att göra 'fossilfritt' stål som kostar mycket mer än konkurrenternas normala stål ?D Dilato skrev:
Stegra är snart historia, vi får bara hoppas att idioterna i AP-fondernas styrelser inte 'investerar' ett endaste öre i galenskaperna.
Kan inte se att havsbaserad vindkraft är så värst mycket billigare än ny kärnkraft, så vem kommer att vilja bygga detta utan subventioner?Ossian K Olsson skrev:
Genom att dra ner på vattenkraften i Norge och Sverige. Vi har ett rätt bra elsystem för att möjliggöra mer vindkraft.
Vi har länge haft rätt bra med vattenkraft, men risken är att varmare somrar och mer oregelbunden nederbörd gör att vattnet riskerar att ta slut med höga elpriser som följd om vi inte toppar upp med annan produktion.
Sen så är de nya större vindkraftverken mer stabila i sin elproduktion än de äldre och mindre.
Vattenkraften spelar samma roll för kärnkraften då Sveriges elförbrukning skiljer sig både över dygnet och året. Så frågan är vad man ska göra med all överskotts el från den där ”planerbara” kärnkraften?
Det finns köpare till det "gröna" stålet idag - frågan är om det intresset kommer att finnas kvar. Men man pratar om att värdet av att kunna marknadsföra en "grön" elbil med fossilfritt stål är större än kostnaden per bil. Jag kan dock inte avgöra om det är sant.P Peter787 skrev:
Jovisst, kollade på ett till SvK projekt, Konti-Skan Connect och varför ska vi bygga en massa vindkraft när Danmark redan har stor överskott när det blåser. Det blir ju inte bättre om vi bygger och det inte blåser, ex Halmstad.pacman42 skrev:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr.../transmissionsnatsprojekt/konti-skan-connect/
Det är väl som med "ekologiska" matvaror. Finns det en ideologisk trend bland konsumenter så kan det löna sig några år och i vissa nischmarknader. Men det är svårt att få lönsamhet över långtid att producera produkter inom ramen för ett visst ideologiskt regelverk om produkterna blir dyrare än konkurrenternas. Och ideologiska regelverk är ju också tekniskt konserverande så när konkurrenterna utanför regelverken effektiviserar så blir din produkt bara sämre och sämre relativt sett.pacman42 skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Det ”gröna” stålet kommer bli som många andra material, standard! Där det gröna kommer visa sig bättre och billigare.pacman42 skrev:
Sen kommer de enda som kommer ihåg hur man gjorde ”förr” vara skolbarn som får lära sig i skolan hur korkade vi var!
Testa, investera alla dina besparingar och pensionspengar i grönt stål! Du får skratta åt mig på ålderdomshemmet att jag inte gjorde detsamma. Jag bjuder på en drink i baren!Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Det är skillnad på att enskilda företag lyckas eller att en produkt lyckas.Claes Sörmland skrev:
Inte tycker du produkten bil är dålig? Ändå finns det biltillverkare som går i konkurs.
Jag förstår för er äldre att det är svårt att ställa om. ”Lära en gammal hund och sitta” osv. Men jag kan tänka mig att era äldre sa samma sak om katalysatorn, elpannan eller värmepumpar.
Edit: Men jag har dock sedan länge föreslagit en kärnkraftfond. Tillsammans med två andra.
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-att-det-ska-bli.496061/page-11#post-5351185
Får vi miljöskatter på import till EU, som man fortfarande inte har kommit överens om, då lär du få bjuda på drinken. Annars inte.Claes Sörmland skrev:
Du menar elen som produceras dygnet runt, året runt, vilket gör att du kan akut åka in till sjukhuset en kall decembernatt och inte behöva vänta på att solen ska börja lysa eller vinden börja blåsa?Ossian K Olsson skrev:
Sluta jämföra äpplen och päron. Ska du jämföra kostnaden med kärnkraft mot förnyelsebara energikällor får du även ta in kostnaden för all energilagring som behövs.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Du känner att det är rätt tid att berätta hur ”planerbar” kärnkraften är idag?E Erik_91 skrev:Du menar elen som produceras dygnet runt, året runt, vilket gör att du kan akut åka in till sjukhuset en kall decembernatt och inte behöva vänta på att solen ska börja lysa eller vinden börja blåsa?
Sluta jämföra äpplen och päron. Ska du jämföra kostnaden med kärnkraft mot förnyelsebara energikällor får du även ta in kostnaden för all energilagring som behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsa på en fond med inriktning grönt stål så fångar du hela marknaden för dina besparingar och pensionspengar. Om det internationellt sett ses som en så given vinnare borde det finnas hundratals stora fonder med inriktning just grönt stål att välja mellan för dig!Ossian K Olsson skrev:
Jag tror inte på grönt stål idag utifrån kommersiella överväganden. Om det blir standard om 100 år, kanske. på något sätt måste man ju få fram stålet om 100 år.
Hur ung är du egentligen?Ossian K Olsson skrev:
Tvärt om, folk var mycket positiva till elpannan och värmepumpar när jag var barn, de upplevdes som välfärdshöjande och något man ville ha. Elpannan var ju annars strukturellt mycket resultatet av elöverskottet i Sverige, just p g a att vi byggt lite väl mycket kärnkraft. Katalysatorn kom mer top-down från politisk reglering, det var ju s a s inte aktuellt köpa en egen katalysator och skruva på sin gamla bil, den kom med den nya bilen.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Vi unga är positiva till grönt stål också. Det är bara ett stort gäng bakåtsträvare som hela tiden ska klanka ner på allt nytt nu för ”det var bättre förr”..Claes Sörmland skrev:
Satsa på en fond med inriktning grönt stål så fångar du hela marknaden för dina besparingar och pensionspengar. Om det internationellt sett ses som en så given vinnare borde det finnas hundratals stora fonder med inriktning just grönt stål att välja mellan för dig!
Jag tror inte på grönt stål idag utifrån kommersiella överväganden. Om det blir standard om 100 år, kanske. på något sätt måste man ju få fram stålet om 100 år.
Hur ung är du egentligen?
Tvärt om, folk var mycket positiva till elpannan och värmepumpar när jag var barn, de upplevdes som välfärdshöjande och något man ville ha. Elpannan var ju annars strukturellt mycket resultatet av elöverskottet i Sverige, just p g a att vi byggt lite väl mycket kärnkraft. Katalysatorn kom mer top-down från politisk reglering, det var ju s a s inte aktuellt köpa en egen katalysator och skruva på sin gamla bil, den kom med den nya bilen.
Tror du pratar om landbaserad vindkraft. Havsbaserad vindkraft levererar så gott som hela tiden. Det blåser nästintill alltid i havet. Är betydligt bättre än landbaserad.De dagar den inte levererar, vilket är väldigt få, måste elnätet tillgodoses med andra alternativ.pacman42 skrev:
Nu är du bara dryg. Du är fullt medveten om att problemen med underhåll som sker idag tillOssian K Olsson skrev:
Mycket lustigt. Men om du bara tänker vara dryg så kan jag svara med samma mynt,.Ossian K Olsson skrev:
Tycker du är kärnkraft är så dåligt kan du minsann ta och starta ett elbolag som enbart ger el från förnybara källor. Sen kan du sitta och frysa hela vintern medan vi andra sitter i våra kärnkraftsuppvärma hus.