P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är något helt annat än att säga att hänvisa till uttalanden från Saab vad deras produkter klarar av, uttalanden som har varit i all form av media etc.
P pmd skrev:
[…] risken att någon i den här tråden blir åtalad är nog i stort sett obefintlig

tommib tommib skrev:
Min åsikt om det där är att det är sinnessjukt att man kan dömas för förtal när uppgiften man sprider är sakligt korrekt. Detta gäller ju pedofiler och att någon har blivit dömd för förtal för att de berättat för omgivningen att någon är en dömd pedofil. Det är i min mening något som inte bör vara straffbart.
Håller inte riktigt med där. Visst, en gång i tiden där skvaller om en viss person skulle färdas mun till mun så verkar det rimligt men när varje människa (eller maskin) med minsta möjliga arbetsinsats kan sprida all information om andra till varenda människa på jorden så är det fullt rimligt att det är förbjudet att förtala, även om det är sant. Problemet blir ju annars att man i tingsrätt ideligen måste avgöra vad som är sant eller ej. Annars leder det till att man sprider allskönt lögner vitt och brett och det är "skvaller-offret" som måste söka upprättelse hela tiden. Så fungerar det ju i länder där man har just "inte-förtal-om-det-är-sant-lagar" och man kan ju se hur det fungerar...

Att ta upp pedofiler i denna diskussion är ju förstås att spela på folks allmänna hat mot brottet. Men anledningen till att man vill skvallra om vem som är pedofil, kvinnomisshandlare, mordbrännare osv är ju att varna eventuella nya offer och bättre då att se till att ha ett system för att undvika risken! En pedofil exempelvis ska ju inte släppas ut förrän den är "frisk", ett tidsbestämt straff för en pedofil (som ändrar sin sexuella läggning lika lätt som en hetero- eller homo-sexuell person växlar) är ju meningslöst. Om det kan göras genom kastrering så att sexualdriften försvinner kan det vara en väg att gå, annars förvaring på livstid.
Eller om 15-åriga grabben som döms för barnvåldtäkt av tjejen som var 14,9 år gammal inte längre kan anses vara pedofil...

Då behöver man inte föra allmänna register eller skvallra om vem som är pedofil.

I övrigt, ha ett system där man får sitt straff, eventuellt straffarbetar av sina skulder till brottsoffer och sen är en fri man igen med rätt att börja om!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
T TommyC skrev:
Jag har fått intrycket att SD med tiden har blivit väldigt bra på att göra sig av med fel typ av folk.
Ja, partiet har ju varit tvunget. Det är väl bra att de har vana av sånt och skaffat sig bra rutiner för det verkar ju fyllas på med "fel typ av folk" ganska ofta.

Emelie Pilthammar tycks vara petad från SDs valsedel till kommunfullmäktige i Simrishamn (efter att varit toppnamnet tidigare i år), men är hon fortfarande medlem i partiet?
T TommyC skrev:
Jämför med sossarnas hantering av kriminell infiltrering i Botkyrka och alla andra stora misstag som de har gjort. Blunda och skylla ifrån sig kommer att ge S önskat resultat när fler och fler av deras väljare förstår vad dom går för.
Varför ska vi jämföra? Det ena rättfärdigar inte det andra.

Sluta med politiktjafset.

Tråden handlar om ELPRISET!!!!

P
D djac skrev:
Jag skulle säga att man får gå tillbaks till 90-talet för att hitta det du menar, sen dess har borgerlig politik utmärkts av bidrag i olika former och med olika namn och som följd av detta en ökad upplåning för att klara driften.
Nej, riksdagen har varit tämligen överens om att minska statsskulden ungefär sen finanskrisen. Tidölaget har dock brutit trenden en aning. Statsskulden är dock fortfarande mycket låg. Den ligger nu på ungegär samma nivå som 1991.
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsskulden_1209527.html

• Haha
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nej, riksdagen har varit tämligen överens om att minska statsskulden ungefär sen finanskrisen. Tidölaget har dock brutit trenden en aning. Statsskulden är dock fortfarande mycket låg. Den ligger nu på ungegär samma nivå som 1991.
[länk]
Denna ständiga whataboutism, Tidöpartiet drar ner intäkterna och ökar utgifterna, detta gör att man få låna till det dagliga. Att statsskulden är låg har de ingenting med att göra, absolut ingenting.

P
tommib tommib skrev:
Den är inte ens särskilt mycket längre än t.ex. Vs lista.
Det är inte alls konstigt. Båda partierna har en mörk historia av antidemokrati så man måste se upp med hur de utvecklas i framtiden. Jag litar inte på extremistpartier. Den demokratiska fernissan brukar vara tunn.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Ja men säkert, det kräver dock att man köper den definitionen på antisemitism, som då kommer inkludera en stor del av judarna, både i Israel och i resten av världen, bara de regimtrogna blir kvar.
Finns garanterat flera personer som röstar vänster som önskar död åt judar eller sitter och jublar när en jude blir mördad någonstans i världen.

Att jubla när en politisk "motståndare" dör verkar också vara något typisk vänsterblivet.

P
D djac skrev:
De vill benåda förtal.
Då blir Ebba Busch glad.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag tror dock inte att det gynnar vårt rättssystem när politiker från tid till annan förringar lagbrott för att de för stunden vill bli populära. Ordningen bör vara att man använder riksdagen och ändrar lagarna.
Om SD vill att vissa förtalsdömda ska bli benådade så behöver de sitta i regeringen samt få resten av regeringspartierna med sig eller ha regeringsmakten alldeles för sig själva. Inget av det ter sig sannolikt efter riksdagsvalet.
Om SD vill ändra brottsbalkens lagregler om förtal får de snällt göra som alla andra partier, dvs lägga fram sitt förslag för riksdagen för votering.

Har du en alternativ metod att föreslå?

P
A ajn82 skrev:
Ni kan säkert googla själva om ni vill se eller läsa om det.
Jag hittar inget om saken bland våra större nyhetsmedia. Du kan väl tipsa?
Om det verkligen rör sig om ett mordhot så ser jag fram emot att V-ledningen inleder ett uteslutningsärende.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.