72 657 läst ·
491 svar
73k läst
491 svar
Elolycksfall, hempulande m.m
Att sjukvården och intensivvården utvecklats bidrar nog också till färre dödsfall av el. Den som får ström genom kroppen utan att dö ögonblickligen får stora interna brännsår och hade nog inte så goda chanser att klara sig förr i tiden.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det måste varit en riktig fuskprodukt där både dosdimmerhölje och täcklock är gjorda av brännbart material samt monterad i dosa utan korrekt anslutna vprör. Vore intressant med lite statistik på denna kombination som orsak till brand.Bengt-re skrev:
Han var lite förtegen, jag misstänker att han hade ett märke som han trodde var extra felutsatt på grund av dålig konstruktion, men hade inte nog på fötterna för att våga hänga ut en leverantör. Se bara Wago tjafset som höll på länge om det var klämmorna, installatören eller vad det nu till slut var som var problemet. Jag tolkade svävandet som om det berodde på något liknande.
Halogenspottar ÄR otrevliga om man inte gör rätt - iofs är det oftast inte svårt att göra rätt så länge det inte är för trångt. Dock tror jag att halogenspottar är snabbt på väg bort - dålig livslängd, hög strömförbrukning och att det idag finns bra alternstiv till rimliga pengar kommer nog att plocka bort den riskkällan tämligen fort.
Jag tror Halogen redan är på väg ut. Det som säljs idag verkar var som reservdelar till befintliga installationer.
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Eftersom jag hojtar om elkörkort ska jag svara.Grizzlybjörnen123 skrev:
När vi flyttade in i vårt hus satt en dimmer till taklampan i vardagsrummet. Den ville vi byta mot vanlig strömbrytare.
Om jag hade velat byta ut dimmern mot en ny, hade jag fått göra det. Om där hade suttit en strömbrytare, hade jag fått byta ut den också. Men byta dimmer mot strömbrytare får jag icke, ty då räknas detta som nyinstallation.
Detta är ett praktexempel på orimligheterna i dagens regler, och reser följande frågor:
• Vad exakt är det i ett sådant arbete som plötsligt blir så farligt att fackman måste tillkallas?
• Hur motiverar jag kostnaden att kalla in fackman för ett så simpelt jobb, som jag har tillräckligt med kunskaper för att göra själv på ett säkert sätt?
• Hur får jag en överbokad fackman att ens komma ut på ett sånt småjobb?
• Varför ska jag offra fyra-fem år på heltidsstudier + yrkespraktik — och därmed tvingas lägga ner mitt företag och gå ner rejält i inkomst — bara för att få göra enkla jobb till husbehov i mitt eget hem, som varje normalhändig person kan lära sig på betydligt kortare tid än så?
• Varför får jag gå ut och sätta mig i en bil som väger upp till 3,5 ton och framföra denna med upp till åtta passagerare i en hastighet som motsvarar fritt fall från en skyskrapa, på vägar där det finns mötande, korsande, och oskyddade medtrafikanter, efter en körkortsutbildning som täcker in nödvändiga kunskaper för detta och som kan genomföras på fritiden under ett år eller så, men inte dra en elkabel från A till B i mitt eget hem på ett säkert sätt utan att plötsligt bryta mot lagen? Alternativt skola om mig (vid 51 års ålder!) i fem år för att få göra detta, för vilket jag dessutom redan har nödvändig kunskap?
Särskilt som det omkommer uppskattningsvis 10000% fler i trafiken än i elolyckor?
• Varför får jag ta in på en kursgård i tre dagar och dädanefter ta en examen som berättigar mig att köpa och hantera jaktvapen, med vilka jag effektivt kan ta min nästa av daga, men inte efter motsvarande utbildningsinsats sätta upp ett extra eluttag i mitt eget hem? (Förklara gärna varför en elkabel är farligare än en älgstudsare).
• Varför får jag — eller snarare förväntades jag vid 18 års ålder — efter sju månaders militär grundutbildning hantera automatvapen, kanoner, bomber och granater — samt förväntas göra detta i krig — men inte dra en kabel till en extra fasadbelysning på min egen bostad härute på landet, där det blir mycket mörkt om kvällarna, förrän efter ca fem års heltidsutbildning? (Förklara gärna varför en fasadbelysning är farligare än en AK-5:a eller en granatkastare).
Ska jag fortsätta?
Redigerat:
En fasadbelysning eller all el i ditt hem är ju lättillgängligt men inte en granatkastare.ricebridge skrev:
Eftersom jag hojtar om elkörkort ska jag svara.
När vi flyttade in i vårt hus satt en dimmer till taklampan i vardagsrummet. Den ville vi byta mot vanlig strömbrytare.
Om jag hade velat byta ut dimmern mot en ny, hade jag fått göra det. Om där hade suttit en strömbrytare, hade jag fått byta ut den också. Men byta dimmer mot strömbrytare får jag icke, ty då räknas detta som nyinstallation.
Detta är ett praktexempel på orimligheterna i dagens regler, och reser följande frågor:
• Vad exakt är det i ett sådant arbete som plötsligt blir så farligt att fackman måste tillkallas?
• Hur motiverar jag kostnaden att kalla in fackman för ett så simpelt jobb, som jag har tillräckligt med kunskaper för att göra själv på ett säkert sätt?
• Hur får jag en överbokad fackman att ens komma ut på ett sånt småjobb?
• Varför ska jag offra fyra-fem år på heltidsstudier + yrkespraktik — och därmed tvingas lägga ner mitt företag och gå ner rejält i inkomst — bara för att få göra enkla jobb till husbehov i mitt eget hem, som varje normalhändig person kan lära sig på betydligt kortare tid än så?
• Varför får jag gå ut och sätta mig i en bil som väger upp till 3,5 ton och framföra denna med upp till åtta passagerare i en hastighet som motsvarar fritt fall från en skyskrapa, på vägar där det finns mötande, korsande, och oskyddade medtrafikanter, efter en körkortsutbildning som täcker in nödvändiga kunskaper för detta och som kan genomföras på fritiden under ett år eller så, men inte dra en elkabel från A till B i mitt eget hem på ett säkert sätt utan att plötsligt bryta mot lagen? Alternativt skola om mig (vid 51 års ålder!) i fem år för att få göra detta, för vilket jag dessutom redan har nödvändig kunskap?
Särskilt som det omkommer uppskattningsvis 10000% fler i trafiken än i elolyckor?
• Varför får jag ta in på en kursgård i tre dagar och dädanefter ta en examen som berättigar mig att köpa och hantera jaktvapen, med vilka jag effektivt kan ta min nästa av daga, men inte efter motsvarande utbildningsinsats sätta upp ett extra eluttag i mitt eget hem? (Förklara gärna varför en elkabel är farligare än en älgstudsare).
• Varför får jag — eller snarare förväntades jag vid 18 års ålder — efter sju månaders militär grundutbildning hantera automatvapen, kanoner, bomber och granater — samt förväntas göra detta i krig — men inte dra en kabel till en extra fasadbelysning på min egen bostad härute på landet, där det blir mycket mörkt om kvällarna, förrän efter ca fem års heltidsutbildning? (Förklara gärna varför en fasadbelysning är farligare än en AK-5:a eller en granatkastare).
Ska jag fortsätta?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Om jag skulle jämföra med att anlita en hantverkare, ja.Grizzlybjörnen123 skrev:
Går jag in och handlar ett paket mjölk så betalar jag i kassan precis samma som står vid hyllkanten, jag måste först inte lets reda på någon i personalen, om jag ens hittar någon, få denne att ge ett pris, ofta får man då "du får 10-20% på listpriset", sedan behöver jag vänta på att denne bestämmer sig för att komma och lämna över mjölken. Och när jag väl håller mjölken i handen ser jag att likförbannat fick lättmjölk istället för mellanmjölk, men nu är det för sent, man kan inte lämna tillbaka den.
När jag kommer till kassan så visar det sig att listpriset var tre gånger högre än vad butiken bredvid tar, det tillkommer en plockningsavgift samt en lagerhållningsavgift.
Förstår du nu hur dålig din liknelse mellan mjölkpaket och hantverkartjänster är?
Ja det var sannerligen ett oantastligt argument.Grizzlybjörnen123 skrev:
Då är det väl bara för dig, @ricebridge, att pudla.
Redigerat:
Det som framförallt stör mig är att kunskapsnivån på den elektriker jag beställer kan vara jättelåg. Det finns inget som garanterar att den som kommer ut till mig för att byta till en dimmer eller liknande kan något överhuvudtaget.
Elsäkerhetsverket har ändrat sig på den punkten.ricebridge skrev:
En dimmer räknas som strömställare.
Så länge som dimmern inte har nolla inkopplad i sig så får man byta mellan dimmer & strömbrytare samt vise versa.
Men dosdimmerpuck gäller det inte för.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 150 inlägg
Det är ändå underligt vad ofta det här argumentet dyker upp. Jag förstår det inte. Om jag nu lyckats byta panel på en sida av huset, och faktiskt är lite nöjd med resultatet, måste jag då med automatik bli snickare? Det finns inga mellanting?Grizzlybjörnen123 skrev:
Den som brinner för elinstallationsyrket blir väl med säkerhet elektriker. Jag har själv jobbat extra som (industri)elektriker och även om det var kul, då, så vet jag att det inte hade varit någon karriär för mig. Jag hade tröttnat alldeles för snabbt.
Men visst, det hade varit OK att skaffa sig den formella kompetensen. Det går ju dock inte. Först måste man läsa in teorin (vilket jag redan gjort, och mycket mer därtill) och det är inget större problem. Men sedan så måste man arbeta heltid i yrket i en herrans massa år, till en lön (lärling) som väl är 1/3-del av vad jag tjänar idag. *
Allt för "nöjet" att skruva upp ett extra uttag i tvättstugan.
Den utbildningen står inte i rimlig proportion till varken svårigheten på den uppgiften jag skulle använda den till, det intrång i mitt liv det skulle utgöra, eller lön för mödan.
Som systemet ser ut idag så är det helt orealistiskt.
* (Jag slog upp det. Det är mycket mindre än en tredjedel. Helt orealistiskt).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 150 inlägg
Njae, de har de fortfarande inte skulle jag säga. Sjukdomarna indelas trots allt i två större grupper; de obotliga och de självläkande. Vi har blivit bättre på att hålla folk vid liv längre, men om man har så stora interna brännskador att ens liv är hotat, då har man inga bra odds. Det har man aldrig haft, och de har inte avsevärt förbättrats.Krikkan skrev:
Eller vad säger du @tommib?
Lärlingslön måste du dock leva med under bara ca 9 månader, sen blir det 1'a-års-montörs-lön (som är rätt OK).
Inte för att det hade någon betydelse för din poäng. Jag ville bara folk inte ska tro att blivande elektrikerna måste gå med usel lärlingslön i åratal. Det är nog svårt med nyrekrytering i branschen utan att ungdomarna tror att det dessutom skulle vara dålig lön.
Inte för att det hade någon betydelse för din poäng. Jag ville bara folk inte ska tro att blivande elektrikerna måste gå med usel lärlingslön i åratal. Det är nog svårt med nyrekrytering i branschen utan att ungdomarna tror att det dessutom skulle vara dålig lön.
Inre brännskador kräver att det är högspänning vi har att göra med. Inga får inre brännskador (de dör av) utav 230 eller 400V. Och då har vi lämnat hempulande-problemet bakom oss.Krikkan skrev:
Detta drabbar endast tågvagnsklättrare, koppartjuvar samt ellinjearbetare som missar något essentiellt i säkerhetskollen och/eller arbetsmetoden.
Om det gällde en betraktelse över den över åren sjunkande trenden med elolycksdödsfall så kan det nog finnas en viss effekt av bättre vård. Men att alltmer 10-30kV mellanspänningsnät blir nedgrävt är nog den största förklaringen ändå (vad gäller inre brännskador).