Mikael_L
Akzid skrev:
Varför ska man tala om påslaget på material? Det viktiga måste ju vara att du får ett pris på varan, så att du kan jämföra det priset...? Tycker jag..
Det är sällan som jag iallafall får reda på vilket påslag siba har på sina tv apparater, men jag har ett pris som jag kan jämföra med andra butiker..

I övrigt håller jag med! Givetvis ska man tala om vad man har för övriga avgifter!
Suck. Undrar hur många gånger man måste förklara detta ...

För att 'man' inte tar pris på materialet, när man väljer löpande. 'Man' utgår ifrån att det blir någon vettig debitering.
'Man' förväntar sig inte en faktura där det sen står, 1m RK 6kvmm 60:- och ett VU eljo trend 239:-.

'Man' tror inte heller att det är vettigt att elektrikern ska behöva lyfta luren och fråga om 'man' tycker priset är OK för varenda sladdstump, klammer, passdel osv som tänker använda.


Vi förväntar oss helt enkelt ett någorlunda ärligt bemötande. Vi vill bara att det ska vara win-win istället för win-loose(r) ...
 
-MH- skrev:
Det är för att när du går till Siba så har du varor som du själv kan välja mellan.

Uppdrag på löpande räkning vet du inte vilka varor du behöver eller vad de kostar, och kan därför inte få ett pris som du kan tacka ja/nej till. Därför brukar man på löpande räkning (utom VVS och El av någon anledninge) ge förtroendet att välja lämpliga varor/materiel till den som gör jobbet, och säga att det är kostnaden för materiel plus överenskommet påslag som gäller.
Men nog pratar man väl med kunden om vilken material han ska ha? Finns ju mängder med olika vu tex...
 
Och inte går man in på SIBA och säger att man vill ha en TV i köket och en i sovrummet och sedan tar det man får? Troligen inte, för då är det noga med att själv välja exakt det man vill ha och före det har man säkert kollat OnOff, LillaTV Butiken mm. så man vet vad det får/bör kosta.
 
Akzid skrev:
Men nog pratar man väl med kunden om vilken material han ska ha? Finns ju mängder med olika vu tex...
För att kunden skall ha någon chans att bedöma materuialpriset så skall i så fall material specas med pris innan elektrikern får jobbet. Fast materialpris, löpande timme? Tja, det kunde vara en affärsmodell, men jag vet inte någon som kör med det.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och inte går man in på SIBA och säger att man vill ha en TV i köket och en i sovrummet och sedan tar det man får? Troligen inte, för då är det noga med att själv välja exakt det man vill ha och före det har man säkert kollat OnOff, LillaTV Butiken mm. så man vet vad det får/bör kosta.
Nej, på Siba kollar man vad de har, jämför med andra och köper det man gillar bäst. Hur skall man kunna gör det, på ett löpande jobb?

Om ni inte har märkt det är det skillnad på att köpa vara och tjänst. Så stor skillnad, att det finns olika lagstiftning beroende på. KonsumentKÖPlagen resp. KonsumentTJÄNSTlagen.
 
Ja du måste ju få rätt förutsättningar när du tar in ett jobb.. Att endast fråga efter timpriset ger inte dessa förutsättningar...Inte heller om du frågar honom vad han lägger på för procent på materialen.. Utan det är priset på varan som är det intressanta.
 
Det kallas fastpris, och det är ett sätt ja.

Löpande är ett ANNAT sätt. Men för att det skall funka, krävs det att man a) litar på den som gört jobbet, och b) vet hur priset räknas ut.
 
Hur ni gör när ni ska köpa nått vet jag inte, men ska jag köpa en vara, en tjänst eller en kombination av de bägge skaffar jag mig först en uppfattning om vart och av vem jag ska köpa. Jag är så pass luttrad att jag vet att jag inte kan vända mig till vem som helst i tron att denne skulle ha mitt bästa för ögonen i första hand. Det är väl så att dom flesta oavsett vad dom sysslar med vill få ut så mycket som möjligt och att man i alla branscher har olika "trix" för att maximera förtjänsten. Så jag ger det råd som jag gett förr, skaffa kunskap och fråga innan ni köper nått
 
-MH- skrev:
Det kallas fastpris, och det är ett sätt ja.

Löpande är ett ANNAT sätt. Men för att det skall funka, krävs det att man a) litar på den som gört jobbet, och b) vet hur priset räknas ut.
Ursäkta min okunskap. Men kallas det fastpris när du vet vad ett st vägguttag kostar av elektrikern och tex 1 m kabel?
Jag fick för mig att fastpris var när du fått ett pris på hela installationen.
 
Ja, var det inte det du menade då? Att få fastpris på materialet men löpande på arbetet tror jag inte någon erbjuder. Men det borde vara ganska lätt att ge, egentligen.
 
Fast pris på matr. och löpande på arbetstid kan inte vara några som helst problem. Det är rätt vanligt tom.
 
elmont skrev:
Fast pris på matr. och löpande på arbetstid kan inte vara några som helst problem. Det är rätt vanligt tom.
Även mot konsumenter? Bra i så fall!
 
Mikael_L
elmont skrev:
Hur ni gör när ni ska köpa nått vet jag inte, men ska jag köpa en vara, en tjänst eller en kombination av de bägge skaffar jag mig först en uppfattning om vart och av vem jag ska köpa. Jag är så pass luttrad att jag vet att jag inte kan vända mig till vem som helst i tron att denne skulle ha mitt bästa för ögonen i första hand. Det är väl så att dom flesta oavsett vad dom sysslar med vill få ut så mycket som möjligt och att man i alla branscher har olika "trix" för att maximera förtjänsten. Så jag ger det råd som jag gett förr, skaffa kunskap och fråga innan ni köper nått
Jo du har väl rätt.
Men det är ju inte alltid så lätt att veta på vilket sätt man ska bli lurad, så många kunder måste väl bli blåsta 1 gång av en VVS eller elektrikerfirma innan dom blir sådär "jättejobbiga" kunder som vill veta allt och hålla på och detaljstyra istället för att lita på elektrikern.

Taxi-branschen har varit där, m.fl. branscher, numera är taxi och alltfler tidigare skumma branscher sanerade och det dåliga ryktet minskas allteftersom.
Och alla ni som är schyssta borde ju vara bland de som skulle bli gladast över en uppstädning, så ni slipper bära skott efter era oseriösa "bröder".
 
MH, till alla som frågar.
 
Hej igen
Även om det verkar va ett jätteproblem med giriga elfirmor så tror jag att flesta kunder är rätt nöjda men dom märks inte
problemet i våra branch är ju oftast att vi har så mycket jobb så vi erbjuder inte vad kunden inte frågar efter
Titta på larm sidan dom ångar på med nya lösningar både i matrial o sättet att ta betalt
350 kr i månaden låter inte mycket men i resten av vårt liv????????????

Det ni där kan man snacka om summor

Mvh Tille
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.