Hur orkar ni tala om detta tråd efter tråd , det råder fri prissättning vad jag vet . om kunden vill är det bara att fråga före vad det kostar, Hur kan man genomföra en totalrenovering utan att ha koll på utgifterna under tiden i sådana fall spelar priset ingen roll. Är inte jobbet rätt gjort eller slut priset fel kontakta företaget direkt
mvh tille

tille1 skrev:
Hur orkar ni tala om detta tråd efter tråd , det råder fri prissättning vad jag vet .
Helt riktigt. Tyvärr är det många som kör med hemlig prissättning. Det är det som är grunden till de flesta trådarna.

E
Håller med fri pris sättning.
Att bara fråga innan är en teoretiskt värld som funkar teoretiskt.
Vill Du ha fast pris måste det finnas ritning som vi kan räkna efter.
Vid renoveringar är det mkt svårt utan det blir mer ett TP pris, som installatören får/bör upplysa kunden om då det närmar sig dess tak.
Eller att man få faktura för varje vecka kan åxå vara ett sätt.

Inte att man sänder en sen jobbet är klart då den kan bli rätt hög.

Det kan uppstå diskusioner om vad `rätt´ jobb innebär, de vill inte erkänna/minnas de beställt det ena å andra. Eller för att ett jobb kräver nånting annat, jfb eller byte av det ena eller andra som kunden inte ser. Men jag tycker man måste konversera under arbetets gång `ok Du vill ha det här -men det kräver det här för xx tusen..´osv
Så undviker man många oientligheter.

Nä men man kan ju fråga innan vad du debiterar för ett vu eller 1 meter ekrk...?
Men jobbet i sig kan ju vara på löpande endå...

E
Mina priser i fjol
Elkos utv m j 140;-
EKRK3g1,5 22:- m Klammer
Arb 368,75;-/tim
smtl med Moms

Elinstallatören skrev:
Mina priser i fjol
Elkos utv m j 140;-
Arb 368,75;-/tim
smtl med Moms
Jag mena inte att du skulle presentera dina priser här... :)
Utan till din kund :)

E
ok
lite trög dårå ;)
trodde du ville jämföra
men som du säger fråga innan och vad som tillkommer, mer än tid å mtrl.

Elinstallatören skrev:
Mina priser i fjol
Elkos utv m j 140;-
Arb 368,75;-/tim
smtl med Moms

i sthlm ligger elektriker runt 380-440 + moms

Hej
Det var en intressant vändning "hemlig prissättning" borde inte kunden dra öronen åt sig då o sen då när fakturan kommer faller hemligheten då

Det kan va svårt att prissätta en renovering men ett visst hum har man väll om man är proffs jag har fel många gånger när jag prisar jobb lite snabbt,
men det slår åt båda hållen o då får man tala om det för kunden direkt o berätta vad det beror på eller hur ?

Att vara företagare handlar ibland om att ta risker vill man ha hänslen o livrem så bli komunalanställd

mvh tille

Elinstallatören skrev:
Mina priser i fjol
Elkos utv m j 140;-
Arb 368,75;-/tim
smtl med Moms
Måste då bara grattulera.. Om du kan överleva på 295kr/tim! Antar att du är egenföretagare med kontoret "på fickan" och kör en gammal volvo kombi som är avskriven för länge sen? :cool:

E
Rrrr: helt rätt, ändå ytcker folk man skinnar dem å är dyr;)

Tille: Det är ju det som är lite lustigt, säger man vad de skulle kosta å nån annan ger ett lägre pris än vad de misstänker men får jobbet.
Sen eftre den `hemliga prissättningen´ det är svårt att kunna över klaga efter färdigt arbete..........

Hej
Om jag tar en firma som har lägst pris får jag ochså se till att priset följs annars gnäll inte det är fri prissättning här
Det enda som bestämmer värdet på vara är vad jag vill betala för den vad firman jag anlitar har för utgigter är för mig ointressant
mvh tille

tille1 skrev:
Hej
Det var en intressant vändning "hemlig prissättning" borde inte kunden dra öronen åt sig då o sen då när fakturan kommer faller hemligheten då
Hemlig prissättning kallar jag det när man inte talar om vilka påslag man har på material, vilken timdebitering man har, om man har framklörningsavgift, om man tar timkostnad OCH framkörningsavgift mm.

Ovanstående gäller löpande, för fastpris finns det bara totalpriset som är inttessant.

Varför ska man tala om påslaget på material? Det viktiga måste ju vara att du får ett pris på varan, så att du kan jämföra det priset...? Tycker jag..
Det är sällan som jag iallafall får reda på vilket påslag siba har på sina tv apparater, men jag har ett pris som jag kan jämföra med andra butiker..

I övrigt håller jag med! Givetvis ska man tala om vad man har för övriga avgifter!

Akzid skrev:
Varför ska man tala om påslaget på material? Det viktiga måste ju vara att du får ett pris på varan, så att du kan jämföra det priset...? Tycker jag..
Det är sällan som jag iallafall får reda på vilket påslag siba har på sina tv apparater, men jag har ett pris som jag kan jämföra med andra butiker..
Det är för att när du går till Siba så har du varor som du själv kan välja mellan.

Uppdrag på löpande räkning vet du inte vilka varor du behöver eller vad de kostar, och kan därför inte få ett pris som du kan tacka ja/nej till. Därför brukar man på löpande räkning (utom VVS och El av någon anledninge) ge förtroendet att välja lämpliga varor/materiel till den som gör jobbet, och säga att det är kostnaden för materiel plus överenskommet påslag som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.