Vi har inga sådana års-rabatter överhuvudtaget nu. Hade 2% på Selga tidigare, men nu har de tagit bort den och sänkt priset istället. Är ju bara jobbigt att jämföra priser för oss med sådana där efter-hands-rabatter.elmont skrev:
Att timpriset blir högre vid mindre materialpåslag har jag full förståelse, er verksamhet måste gå runt. Men ni måste lära er att ta betalt för er kompetens.Elinstallatören skrev:
Att köpa in billigt och sälja till vad många uppfattar som ockerpriser vinner man inte mycket kundsympatier.
Med någorlunda kännedom om era inköpspriser gissar jag att ni klarar av att göra vinst på att sälja kvalitetsmaterial i samma prisnivå som CO, Biltema och Jula håller på skräp.
Men visst visst, timpriset blir högre, men med ROT-avdrag är det väl mer intressant för kunden.
Det kanske är en förklaring till de höga påslagen men i min värld så ligger kostnader för hyra, administration, bilar, kläder, verktyg mm i timkostnaden som overhead. I påslaget för material så ligger lagerkostnader etc, men tar företaget också betalt för att åka och handla hos grossisten så kan man till och med diskutera den delen eftersom det då är grossisten som står för lagerhållningen.Elinstallatören skrev:
Ska man som kund i så fall utöver att bedömma timpriset ta hänsyn till vilken bil hantverkaren kör, hur dyr lokal de har, vilka vertyg de nyligen köpt in och hur de är klädda för att kunna avgöra påslaget på materialet?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Mikael L:
Jag vet inte hur jag ska förklara.....
Men då alla installatörer har olika kostnader och olika inköps pris så blir det ett `skall´ på att det kostar olika -det är inte svårare än så.
Sen att vinsten på mtrl `skall´ täcka de utgifter som det innebär att driva företag, då tim priset täcker personal kostnad.
Men alla andra utgifter då?
Tycker Du vil skall
stå för dem?
Men jag vet ingen elföretagare som klår kunder å skrattar åt dem.
Det med Ditt inläg om lag text å Gud vet jag inte hur Du kan få till det så.
Men för att ta det enkelt: intäkter-utgifter>(över) 0
Jag vet inte hur jag ska förklara.....
Men då alla installatörer har olika kostnader och olika inköps pris så blir det ett `skall´ på att det kostar olika -det är inte svårare än så.
Sen att vinsten på mtrl `skall´ täcka de utgifter som det innebär att driva företag, då tim priset täcker personal kostnad.
Men alla andra utgifter då?
Tycker Du vil skall
Men jag vet ingen elföretagare som klår kunder å skrattar åt dem.
Det med Ditt inläg om lag text å Gud vet jag inte hur Du kan få till det så.
Men för att ta det enkelt: intäkter-utgifter>(över) 0
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Sajjen:
Helt rätt egentligen inget med pris diskusionen -eller....
Att anlita ett företag kostar mer men man måste se annat än vad man betalar -vad man betalar för
Mtrl,arbete.......billigt/kvalitet/garantier m.m.
Vart tar man pengarna till de utgifter som finns då?
Kläder kostar. hyra av kontor/lager kostar för jag vet ingen som INTE saknar ett lager.
Sen har vi utbildningar vi Måste gå på -arbets tid.
billigare att äga en borr maskin än att hyra, bil likadant -men de utgifterna finns.....
Så......vad är det som är oklart?
Helt rätt egentligen inget med pris diskusionen -eller....
Att anlita ett företag kostar mer men man måste se annat än vad man betalar -vad man betalar för
Mtrl,arbete.......billigt/kvalitet/garantier m.m.
Vart tar man pengarna till de utgifter som finns då?
Kläder kostar. hyra av kontor/lager kostar för jag vet ingen som INTE saknar ett lager.
Sen har vi utbildningar vi Måste gå på -arbets tid.
billigare att äga en borr maskin än att hyra, bil likadant -men de utgifterna finns.....
Så......vad är det som är oklart?
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Mr bygg:
Se hur elbolagen döljer sina intäkter då folk inte jämför hela biten.
Det blir likadant här, att -tyvärr- så de som döljer å folk som går på det.
De får jobb och kunden får det dyrare än vad det var tänkt -illa.
Jag VET hur små marginalerna är.....ochjga vet hur jag räknar å tar betalalt. Men vet åxå att ofta de stora företagen som folk litar på ligger klart i överkant. Antal timmar och % på vinstmarginalen på mtrl...
Sen så måste arbetaren ha godkända kläder, åker de i merca å har den som firma bil för montören?
Verktygen slits å bättre verktyg snabbare jobb....
Se hur det ser ut och dra inte in saker som inte hör hit eller är sanna....
Se hur elbolagen döljer sina intäkter då folk inte jämför hela biten.
Det blir likadant här, att -tyvärr- så de som döljer å folk som går på det.
De får jobb och kunden får det dyrare än vad det var tänkt -illa.
Jag VET hur små marginalerna är.....ochjga vet hur jag räknar å tar betalalt. Men vet åxå att ofta de stora företagen som folk litar på ligger klart i överkant. Antal timmar och % på vinstmarginalen på mtrl...
Sen så måste arbetaren ha godkända kläder, åker de i merca å har den som firma bil för montören?
Verktygen slits å bättre verktyg snabbare jobb....
Se hur det ser ut och dra inte in saker som inte hör hit eller är sanna....
Redigerat:
Det är frivilligt att disponera hur man debiterar.Elinstallatören skrev:
Vem som helst klarar av att nasa elmaterial både med och utan kvalitet.
Det är få förunnat att ha lagligt kunna installera den.
Ta betalt för er kompetens, med några kronor till i timmen klarar ni att täcka era overheadkostnader.
Det ingår i timpriset.Elinstallatören skrev:
Men om du övergår till att göra jobben till fast pris faller hela diskussionen. Då kan du disponera din vinst mellan timpris och materialvinst fritt.
Om du ska göra ett jobb åt mig som kostar totalt 7000 SEK vill jag ha en faktura på 5000 för jobbet och 2000 för materialet inte 3000 för jobbet och 4000 för materialet.
Du kan fortfarande fakturera kunden samma pris. Dessutom får jag in mer i mitt ROT-avdrag.
Men jag kan förstå att det är en pedagogisk utmaning att förklara den nya prissättningen för kunderna.
Men jag har förstår inte att du försvarar den nuvarande prismodellen
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg. Det finns andra företag som lyckas dölja sina intäkter, vilket enligt dig på något skruvat sätt skulle rättfärdiga den prismodell som finns idag i branschen. Man får jobb men kunden fattar inte den verkliga kostnaden förän fakturan kommer.q(;^Elinstallatören skrev:
Är du seriös eller bara ironisk???.:O
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
MrBygg:
Seriös å elbolagen menade jag kraft leverantörerna -deras j-a fakturor inne håller saker som inte framgår då man tex ber om att få höra vad de tar kwh å fast pris....
Jag är rädd om det blir så i alla branscher, den som ljuger bäst får jobbet,.
Jag är iaf ärlig å berättar vad jag tar -inget bil tillägg eller verktygs tillägg eller vaddenukallas förnånting tillägg.
Kan ge pris på vad jag för kabeln samt ett uttag tex -utan att må illa
rakt å ärligt
ett jobb jag räknat på å missade för en kokurrent var 30!!% billigare, men då hans faktura kom var det dyrare än mitt -men mitt pris höll det vet jag
Det är lite så jag INTE vill det skall
bli
raka puckar -tim å mtrl pris.
Seriös å elbolagen menade jag kraft leverantörerna -deras j-a fakturor inne håller saker som inte framgår då man tex ber om att få höra vad de tar kwh å fast pris....
Jag är rädd om det blir så i alla branscher, den som ljuger bäst får jobbet,.
Jag är iaf ärlig å berättar vad jag tar -inget bil tillägg eller verktygs tillägg eller vaddenukallas förnånting tillägg.
Kan ge pris på vad jag för kabeln samt ett uttag tex -utan att må illa
rakt å ärligt
ett jobb jag räknat på å missade för en kokurrent var 30!!% billigare, men då hans faktura kom var det dyrare än mitt -men mitt pris höll det vet jag
Det är lite så jag INTE vill det skall
raka puckar -tim å mtrl pris.
Redigerat:
Jag tror nog att du mycket väl förstår både vad jag och de andra du diskuterar emot försöker säga, och gör du inte det så känns vidare skrivande rätt menlöst. Det är kanske dags att anlita en proffesionell kraft i form av en affärsutvecklare, så kanske du får ordning på lite olika saker i din verksamhet.Elinstallatören skrev:
Men nu tror jag faktiskt att du förstår mycket mer än vad du ger sken av, så jag kände mig inte så väldans elak.
Det är väl precis det som ofta kommer fram från privatpersoner, att totalkostnaden och materialkostnaden kommer som en överaskning. Är du upprörd över det när det gäller el så borde du kunna förstå samma upprördhet när det gäller dina tjänster där slutkostnaden kanske inte framgår tydligt.Elinstallatören skrev:
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Mr Bygg:
Ingen å jag menar Ingen kund till mig har fått på mer än vad jag sagt, å jag har inte en enda gång fått påbackning på mitt pris i efterhand. Däremot misstat en del jobb som jag vet at jag varit billigare sen jobbet för konkurrenten är klart. Branschen är för rutten.....;(
Har det blivit mer har jag berättat då mitt pris är för lågt ,men det har oftast berott på att det blivit tillagt mer i installationen.
vill de ha fast pris måste jag ha ritning eller beskrining på vad de vill ha vart å antal.
Annars kan jag uppskatta innan uhr mkt å vad som ingår, men det brukar bli högre. Mer uttag bya mer i installationen m.m.
Om privat kunden får eb chock då de får räkningen har iaf han lyckats få jobbet, sen varför vet vi inte hellre. Att de dolt rätt eller det utökats i installationen.
Ingen å jag menar Ingen kund till mig har fått på mer än vad jag sagt, å jag har inte en enda gång fått påbackning på mitt pris i efterhand. Däremot misstat en del jobb som jag vet at jag varit billigare sen jobbet för konkurrenten är klart. Branschen är för rutten.....;(
Har det blivit mer har jag berättat då mitt pris är för lågt ,men det har oftast berott på att det blivit tillagt mer i installationen.
vill de ha fast pris måste jag ha ritning eller beskrining på vad de vill ha vart å antal.
Annars kan jag uppskatta innan uhr mkt å vad som ingår, men det brukar bli högre. Mer uttag bya mer i installationen m.m.
Om privat kunden får eb chock då de får räkningen har iaf han lyckats få jobbet, sen varför vet vi inte hellre. Att de dolt rätt eller det utökats i installationen.