Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har tillgång till företagskonto. Detta konto handlas det för mindre än 10ksek per år på.Rrrrr skrev:
2163660 JFBR A CDA425R 30MA 4P står det på följesedeln.
Jag betalade 500SEK för den ink moms.
elbutik.se vill ha 594,- plus frakt
Jo men så är det väl i grossistbranschen.
Om man öppnar konto utan att handla får man automatiskt 50% rabatt. Om man handlar ganska mycket får man väl typ 75% rabatt.
Jag tyckte jag kom billigt undan, när jag fick ner priset under elbutik.se.
Om man öppnar konto utan att handla får man automatiskt 50% rabatt. Om man handlar ganska mycket får man väl typ 75% rabatt.
Jag tyckte jag kom billigt undan, när jag fick ner priset under elbutik.se.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Allvarligt talat.
Mtrl som vi monterar är det väl viktigt att det är av bra kvalitet så att det håller bra, då det är i fråga om personlig säkerhet eller säkerhet mot bränder.
Jag har stött på att en del kunder köper billgt mtrl på lågpris affärer som jag märker inte håller för mkt belastningar.
Vem vill ni skall stå för att vi håller en hög elsäkerhet?
Vem skall betala för det?
Man får vad betalar för, lågt pris-låg säkerhet
Visst köp mtrl på jula och låt en `händig´man installera, men ni måste vara medvetna om vilka risker ni tar.
Skulle någonting hända har ni en -som driver företaget- som ni kan kräva på ersättning då ni är ansvarig för er elanläggning, ingen firma-ingen att kräva.
Men som tidigare inlägg omIT konsulters priser så köp ert mtrl själv få andra tim priser samt betala för den tid jag får sitta och vänta på att ni köpt fel/för litet mtrl. För handhåller kunden med mtrl får han handhålla med ALLT mtrl, jag tänker inte ha tex lagerkostnader för att ni inte vet vilket mtrl som krävs..........och vill att jag skall ha mtrl OM det behövs....
Mtrl som vi monterar är det väl viktigt att det är av bra kvalitet så att det håller bra, då det är i fråga om personlig säkerhet eller säkerhet mot bränder.
Jag har stött på att en del kunder köper billgt mtrl på lågpris affärer som jag märker inte håller för mkt belastningar.
Vem vill ni skall stå för att vi håller en hög elsäkerhet?
Vem skall betala för det?
Man får vad betalar för, lågt pris-låg säkerhet
Visst köp mtrl på jula och låt en `händig´man installera, men ni måste vara medvetna om vilka risker ni tar.
Skulle någonting hända har ni en -som driver företaget- som ni kan kräva på ersättning då ni är ansvarig för er elanläggning, ingen firma-ingen att kräva.
Men som tidigare inlägg omIT konsulters priser så köp ert mtrl själv få andra tim priser samt betala för den tid jag får sitta och vänta på att ni köpt fel/för litet mtrl. För handhåller kunden med mtrl får han handhålla med ALLT mtrl, jag tänker inte ha tex lagerkostnader för att ni inte vet vilket mtrl som krävs..........och vill att jag skall ha mtrl OM det behövs....
Redigerat:
Det tror jag alla kan hålla med om, men vad har det med priserna(eller påslagen som det egentligen gäller) på elmaterial att göra?Elinstallatören skrev:
Att det skiljer i kvalitet på olika fabrikat är väl inte så konstigt. Att det är billigt eller bara billigare än via en elektriker betyder väl inte automatiskt att det är skit.Elinstallatören skrev:
Det hoppas jag ingår i konceptet när man anlitar en utbildad elektriker och betalningen för det är väl inbakad i timpenningen. (Jag antar att du är utbildad elektriker och du med "vi" syftar på alla elektriker)Elinstallatören skrev:
Om man köper precis samma grejer på något annat ställe billigare än vad en elektriker säljer det ut till kund, hur påverkar det säkerheten. För det är väl det diskussionen oftast gäller, samma prylar men olika priser och påslag.Elinstallatören skrev:
Nu är du där igen och påstår att kan man inte visa papper på att elen är gjort av en firma får man ingen ersättning vid eventuell skada. Du har fått på pälsen så många gånger i andra trådar för dessa påståenden så jag trodde du hade börjat mjukna där.Elinstallatören skrev:
Om du inte helt missat poängen i diskussionerna kring elektrikers priser så vill de flesta att timpriserna höjs och marginalen på material sänks, dvs troligen ett nollsummespel men ett mer tranparent system för kunden. Det betyder nödvändigtvis inte att elektrikern höjer timpriserna och kunden köper material själv. Ser du inga fördelar alls med att du köper materialet precis som vanligt med mindre marginaler och istället tar en högre timdebitering av kunderna?Elinstallatören skrev:Men som tidigare inlägg omIT konsulters priser så köp ert mtrl själv få andra tim priser samt betala för den tid jag får sitta och vänta på att ni köpt fel/för litet mtrl. För handhåller kunden med mtrl får han handhålla med ALLT mtrl, jag tänker inte ha tex lagerkostnader för att ni inte vet vilket mtrl som krävs..........och vill att jag skall ha mtrl OM det behövs....
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Du betalar timpriset för vad en arbetare kostar.
Påslaget på mtrl är olika för olika firmor -eller skall vara.
Det skall täcka övriga utgifter hra administration lager bilar kläder verktyg m.m.
Så säljer vi inget mtrl så blir tim priset avsevärt mkt högre.
De som bara säljer mtrl har inte samma utgifter. hyran förståss med det övriga å de säljer mer å fler av andra varor med.
Jag förstår inte vad som är oklart....
Det här kommer nog att sluta med att vi sänker priset på våra varor det tror jag med -men det innebär vi måste täcka övriga utgifter med. Vi måste höja timpriset.
Det blir åxå ett noll spel....
Jag ser bara bekymmer med att kunden köper mtrl själv, fel mtrl å fel mängd är bara en sak...
Det jag tror -då jag har sett det jag sett- är att förs.bol. vill spara pengar och ersätter inget de inte behöver.
Vem skall Du kräva om din elanläggning orsakar en skada? om Du anlitat en Du känner eller gjort det själv?
Det är ju DU -fast.ägaren- som är ansvarig för elanläggningen idag.
Påslaget på mtrl är olika för olika firmor -eller skall vara.
Det skall täcka övriga utgifter hra administration lager bilar kläder verktyg m.m.
Så säljer vi inget mtrl så blir tim priset avsevärt mkt högre.
De som bara säljer mtrl har inte samma utgifter. hyran förståss med det övriga å de säljer mer å fler av andra varor med.
Jag förstår inte vad som är oklart....
Det här kommer nog att sluta med att vi sänker priset på våra varor det tror jag med -men det innebär vi måste täcka övriga utgifter med. Vi måste höja timpriset.
Det blir åxå ett noll spel....
Jag ser bara bekymmer med att kunden köper mtrl själv, fel mtrl å fel mängd är bara en sak...
Det jag tror -då jag har sett det jag sett- är att förs.bol. vill spara pengar och ersätter inget de inte behöver.
Vem skall Du kräva om din elanläggning orsakar en skada? om Du anlitat en Du känner eller gjort det själv?
Det är ju DU -fast.ägaren- som är ansvarig för elanläggningen idag.
Skall ???Elinstallatören skrev:
Vadå skall..., var står det, i nån lagtext? Vem påstår att det "skall" skilja. Du, EIO, gud?
Skall ???
Vadå skall.., var står det, i nån lagtext? Vem påstår att materialpåslag "skall" täcka overheadkostnader. Du, EIO, gud?
Att täcka sin lagerkostnad i påslag på material är det nog ingen som skulle klaga på, men att lägga kostnaden för bilar, kläder och verktyg på materialkostnaden är ju helt fel.Elinstallatören skrev:
Självklart förstår jag (och alla andra) att sänkta påslag på material leder till höjd timkonstnad. Likväl så förstår jag att många kunder antagligen bara jämför timpriset, det är väl därför det har blivit på det här viset.
Vad har det här överhuvudtaget att göra med diskusionen i den här tråden?Elinstallatören skrev:
Givetvis skall man ha ett MO-pålägg på materialet som företagare, men det skall rimligtvis redovisas öppet !!!
Inom EL & VVS har det pga olika orsaker bildats en kultur som går ut att blåsa kunderna på så mycket pengar som möjligt.
Det som mest underblåser detta är de makalösa riktprislistorna som cirkulerar för materielen och häpnadsväckande dolda rabatter på dessa till installatörsbolagen.
Inom EL & VVS har det pga olika orsaker bildats en kultur som går ut att blåsa kunderna på så mycket pengar som möjligt.
Det som mest underblåser detta är de makalösa riktprislistorna som cirkulerar för materielen och häpnadsväckande dolda rabatter på dessa till installatörsbolagen.
Mja.. "kultur att blåsa kunder på så mycket pengar som möjligt" håller jag inte riktigt med om.PST skrev:Givetvis skall man ha ett MO-pålägg på materialet som företagare, men det skall rimligtvis redovisas öppet !!!
Inom EL & VVS har det pga olika orsaker bildats en kultur som går ut att blåsa kunderna på så mycket pengar som möjligt.
Det som mest underblåser detta är de makalösa riktprislistorna som cirkulerar för materielen och häpnadsväckande dolda rabatter på dessa till installatörsbolagen.
Det har däremot varit "kultur" att ta höga material påslag istället för att lägga den kostnaden på timdebiteringen.
Jag har iaf inte sett så många elektriker/rörmokare som kör omkring i lyxbilar och lever i sus och dus
Problemet kommer väl egentligen av att materialdistributinoen utvecklades till ett sätt att debitera kunden pengar samtidigt som man dolde att det var en vinstpost för företagen? (Genom höga rabatter och kick-backs vid åters slut mm). Det snedvred ju konkurensen och försvårade t.ex. avvägningen mellan materialkostnad och arbetstid.
Även timkostnad är ett problematiskt mått. Vi (när jag ansvarade för upphandling av el-arbeten på firman) betalade ju gärna 1.5x timpris för någon som jobbade 2x så snabbt. Faktiskt betalade man ofta gärna 2x för någon som jobbade 1.5x så snabbt också.
Även timkostnad är ett problematiskt mått. Vi (när jag ansvarade för upphandling av el-arbeten på firman) betalade ju gärna 1.5x timpris för någon som jobbade 2x så snabbt. Faktiskt betalade man ofta gärna 2x för någon som jobbade 1.5x så snabbt också.