Byggahus.se

Elmaterial priser

1. G
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Gunnax

Medlem
    Jag har gjort en stor renovering av ett 1800 talshus 140m2 + garage. Allt el är utbytt. Det gick på 228000kr exkl moms. Timpriset var 400 ex moms.
    Materialpriset var ca +30% och mer jämfört om jag skulle ha köpt det i en vanlig elaffär för konsumenter. (Jag har inte räknat fel med momsen).
    Detta kan ju inte vara rimligt? Elentrepenören har ju kraftiga rabatter. Vad ska man göra? Jag har ingen skriftlig offert. (Totala elkmaterielkostanden gick 109 000kr exkl moms).
    Milkostnaden uppgick till 45kr/mil. Är detta ett normalpris? Ska man betala reskostnad när de åker och äter lunch också? :@

2. M
    Medlem · Västra Götalands · 10 554 inlägg

-MH-

Medlem
    Har ni skrifltigt avtal? Vad står det där? Fick du prisuppskattning innan jibbbet? Vad står det där?

Man bör kolla upp sådant här innan, el och VVS är de två branscher där man använder prislistor mot slutkunds med pålägg, menelfirman får stora rabatter av grossisten. Om du betalad 100 kkr i materialkostnad, skulle jag tro att minst 50-70% av det blev förtjänst för firman.

Milkostnaden är rimlig, men frågan är om man skall betala den eller ej.

Som konsument har man ett visst skydd, vad du än gör betala inget förren du har funderat igenom vad som skall göras.

Egentligen borde detta tas i juridik-delen, vad har man som konsument för möjligheter att reglera detta i efterhand?

3. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 884 inlägg

Rrrrr

Medlem
    +30% jämfört med tex elbutik.se är nog acceptabelt.. på mindre servicejobb!

På så här pass stora jobb så tycker jag att de borde ha prutat rejält!

Säg att du vill betala samma (eller lägre) pris på elmaterialet som på elbutik.se

4. Rikard Ågren
    Medlem · Västerbotten · 3 321 inlägg

Rikard Ågren

Medlem
    Jag vet inte hur andra firmor gör, men vi tar då inte betalt för nån resa till och från lunch. Varken tid eller mil.

5. B
    Medlem · halland · 391 inlägg

b2b2

Medlem
    !!!!! Om du betalat 228000 kr ex moms minus material 109 000 = 119 000 kr
    ex 9000kr i mil ersättning 110 000 kr kvar / 400 kr = 275 timmar = 6,8 veckor för en montör !!!!
    Måste vara en väldigt mycket el i kåken även om det är ett renoverings jobb
    Om vi räknar bort 40000kr för garage installation
    så blir det 1342,8 kr / m2

Om det inte är en väldigt påkostad anläggning så låter det som det är ett rövarpris.

Ring elfirman och fråga om gubbarna fick ihop ackordet !!!

Vid renovering tar det alltid längre tid men det här är nog att ta i

6. Rikard Ågren

Rikard Ågren

Medlem
    Vi vet ju inte så mycket om omständigheterna när arbetet utfördes, men det låter som många timmar.

7. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    När det gäller elmatrialen så måste elektrikern stå för garantin på matrialet så därför tar man lite mer betalt för att täcka upp kostnaden för att byta ut trasigt matrial...

8. M
    Medlem · stockholm · 2 146 inlägg

magnu

Medlem
    Tror du på det argumentet själv?

Jag handlade idag en ny jordfelsbrytare hos Grossist med företagsrabatt. Vi handlar för mindre än 10kSEK/år av Grossisten.

JFB kostade 500kr ink moms, elbutik.se tar närmare 700 för samma JFB.

Ut till kund kan jag gissa att en normal elektriker skulle ta mer än 700SEK, säg 800ink moms
    Det ger firman en avans på 300 - moms = 240kr/Jordfelsbryate. Säg att det tar 2 timmar att åtgärda. Kostnad för firman ~800SEK.

Vilket innebär att var fjärde jordfelsbrytare går sönder under garantitiden. Men de kanske är så dåliga, min gick ju sönder.

9. H
    Medlem · 388 inlägg

hen_rik79

Medlem
    En viktig läxa, gör upp i förväg om materielet. Be att bli informerad om något dra iväg. En rörmokare vi hade där hemma köpte ett plåtskåp för vattenkopplingar, jag fick pröjsa över 4000 spänn för det till honom, samma skåp kostar 1250 kronor inkl moms på rinkaby rör.

Ringde upp honom, fick svaret "fri prissättning det är bara till att betala - klick"

Ett misstag jag aldrig gör om igen, med någon hantverkare.

/H

10. M
    Medlem · stockholm · 2 146 inlägg

magnu

Medlem
    Tja men det finns nya lagar (2005?)som säger att konsumentens uppfattning om avtalet som gäller i domstol när skriftliga avtal saknas.

Men det är ju svårt att dra den om man bor i en småstad och vill handla där igen.

11. G
    Medlem · 368 inlägg

Grottan

Medlem
    Det kan inte stämma, det elektrikern har garantiansvar för är installationen som helhet. Om det är problem med enskilda komponenter har han i sin tur möjlighet att ta det med sin leverantör. Återigen ett dåligt argument för att försvara marginaler man inte ser i någon annan branch.

En fråga till forumets elektriker: Hur mycket garantijobb har ni på konsumentinstallationer? Vad är det för typ av garantiåtgärder ni utför då?

12. Rikard Ågren

Rikard Ågren

Medlem
    Noll timmar på 4 år. Men chefen kanske gör det på kvällarna? :)

13. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 884 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Händer då och då.. För det mesta är det dock att tex göra inställningar som kunden inte har förstått hur de funkar (tidur, astrour osv).

Materialpåslaget ska även täcka andra firmautgifter som man ej får in på timdebiteringen (jo, håller med.. vore bättre med en högre timdebitering istället för att ta in det på materialvinst). Det är även rätt mycket SPILL på material som ska täckas in.

14. T
    Medlem · västmanland · 435 inlägg

tomlan

Medlem
    Din beräkning förutsätter att elektrikern inte ska få ha någon avans på mtrl?
    varför då?

15. Mikael_L
    Medlem · 45 792 inlägg
    Är det inte mer rimligt att fråga sig varför han ska ha avans på materialet, då han inte har skapat något förädlingsvärde?

Jag lovar att ingen elektriker eller rörmokare kommer få leverera den minsta lilla grej hos mig ifall dom vill ha ett endaste öre mer än vad jag själv betalar på Jula, elbutik.se eller rinkabyror.se, etc.

Då köper jag in alla saker själv istället.
    Och som resultat får jag väl ingen som gör jobbet och blir tvungen att spara ännu mer pengar och göra det själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.