19 469 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Elmätare i DIN skåp...
Vad ska du använda för loggsystem?Yrrol skrev:
Elmätare loggar normalt inte.....puls, m-bus eller modbus är vanligast att man läser av....det beror på vad du är ute efter...
Jag kan väl bara hålla med.petersv skrev:
Det tråkiga är att logger2020 är såpass kompetent och billigt att det endast kan sättas på nöjeskontot att bygga något själv. Det blir knappast billigare att bygga själv, och troligen inte bättre heller.
http://www.energibutiken.se/
Jag är själv sjukt sugen på en logger2020, samtidigt som jag nyligt sjösatt ett PIC-processor utvecklingsprojekt som skulle kunna bli en logger om jag kände för det.
Jag tror att det är bättre att jag gör någon annan rolig pryl själv, och köper en logger istället.
Aja, får nog leva med att vara noga med att gå ut och läsa av mätaren vid månadsskiftet på rätt dag då.
Och köpa en traditionell med aktuell förbrukning, total, och sån blinkande diod... =)
Får bara hitta den tjusigaste modellen till vettigaste priset.. =)
Och köpa en traditionell med aktuell förbrukning, total, och sån blinkande diod... =)
Får bara hitta den tjusigaste modellen till vettigaste priset.. =)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Va?! Jag läser 1200:- för en logger2020. Om det är rätt så går det att komma mycket billigare undan om man redan har en dator igång med en serieport över. Då kostar delarna för att läsa en blinkande lysdiod någon hundralapp (och det är med låda). Vill du så kan du ju lägga till en "färdig" dator (exv. RasberryPi, för några hundralappar till) och då kommer du fortfarande bekvämt under 500:-Mikael_L skrev:
Så tillbaka till arbetsbänken med dig. Så lätt kommer du inte undan!
Nu menade jag givetvis inte för att endast logga mot elmätaren, utan om man vill använde en större del av logger2020's funktionalitet, dvs logga allt möjligt i huset, ström, temp, ev fukt och vindhastighet utomhus m.m.
Den loggern bygger man inte speciellt billigt själv.
Den loggern bygger man inte speciellt billigt själv.
I samband med att någon frågade mig och jag trodde det var för att hitta en bättrelämpad mätare för sån diodavläsareMikael_L skrev:
var kan jag bläddra bland flera mätare.. vilka butiker finns det?.. är elfa störst?