Yrrol skrev:
Fast då låter det som om jag måste köpa något visst program.
Tanken är att köpa ett löst system sen med massa givare, för ha koll på pannans samtliga faktorer.
Så behöver mer en basic energimätare med kanske lite extra så jag klarar mig vettigt tills jag köpt loggsystemet.
Vad ska du använda för loggsystem?

Y
Enk Projektet skrev:
Vad ska du använda för loggsystem?
Siktar nog på Logger 2020

Redigerat:
Annars får man bygga sitt eget system. Mycket roligare. :-)

Elmätaren från CG pratar modbus med väl specificerat registerinnehåll.

Y
Jo, om man nu kunde det, fast vill nog lägga energi på lära mig annat i detta fallet. ;)

Yrrol skrev:
Siktar nog på Logger 2020
Jag använder ABB mätare med puls utgång på till min Logger 2020.

Y
Så, det är ingen som sett någon mätare som kan skilja på månadernas förbrukning? Utan att handla om en supermätare? :)

Elmätare loggar normalt inte.....puls, m-bus eller modbus är vanligast att man läser av....det beror på vad du är ute efter...

Mikael_L
petersv skrev:
Annars får man bygga sitt eget system. Mycket roligare. :-)

Elmätaren från CG pratar modbus med väl specificerat registerinnehåll.
Jag kan väl bara hålla med.

Det tråkiga är att logger2020 är såpass kompetent och billigt att det endast kan sättas på nöjeskontot att bygga något själv. Det blir knappast billigare att bygga själv, och troligen inte bättre heller. :)
http://www.energibutiken.se/

Jag är själv sjukt sugen på en logger2020, samtidigt som jag nyligt sjösatt ett PIC-processor utvecklingsprojekt som skulle kunna bli en logger om jag kände för det.

Jag tror att det är bättre att jag gör någon annan rolig pryl själv, och köper en logger istället. ;)

Y
Aja, får nog leva med att vara noga med att gå ut och läsa av mätaren vid månadsskiftet på rätt dag då.
Och köpa en traditionell med aktuell förbrukning, total, och sån blinkande diod... =)
Får bara hitta den tjusigaste modellen till vettigaste priset.. =)

Mikael_L skrev:
Det tråkiga är att logger2020 är såpass kompetent och billigt att det endast kan sättas på nöjeskontot att bygga något själv. Det blir knappast billigare att bygga själv, och troligen inte bättre heller. :)
[länk]
Va?! Jag läser 1200:- för en logger2020. Om det är rätt så går det att komma mycket billigare undan om man redan har en dator igång med en serieport över. Då kostar delarna för att läsa en blinkande lysdiod någon hundralapp (och det är med låda). Vill du så kan du ju lägga till en "färdig" dator (exv. RasberryPi, för några hundralappar till) och då kommer du fortfarande bekvämt under 500:-

Så tillbaka till arbetsbänken med dig. Så lätt kommer du inte undan! ;)

Mikael_L
Nu menade jag givetvis inte för att endast logga mot elmätaren, utan om man vill använde en större del av logger2020's funktionalitet, dvs logga allt möjligt i huset, ström, temp, ev fukt och vindhastighet utomhus m.m.

Den loggern bygger man inte speciellt billigt själv.

Y
fast nu var det en elmätare jag behövde ;)

Mikael_L
Yrrol skrev:
fast nu var det en elmätare jag behövde ;)
Om jag inte minns fel så var du som nämnde logger2020 första gången i denna tråd ... ;)

Offtopic är det nog, däremot ...

Y
Mikael_L skrev:
Om jag inte minns fel så var du som nämnde logger2020 första gången i denna tråd ... .
I samband med att någon frågade mig och jag trodde det var för att hitta en bättrelämpad mätare för sån diodavläsare ;)

var kan jag bläddra bland flera mätare.. vilka butiker finns det?.. är elfa störst?

Mikael_L
elnu.se som är omnämnt i tråden kan du bläddra till.
elbutik.se är ytterligare en kandidat.

Gillar du ebay hittar du en hel del prisvärt, om du söker på "power meter" eller "energy meter", eller heter det något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.