19 469 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Elmätare i DIN skåp...
Det är detta forum jag tänkte på:gadu^ skrev:
http://elektronikforumet.com/forum/
P.S. snygg central! d^_^b
Kul och se att folk väljer och blanda. Hager säkringar och Garo skåp.
Själv hade jag ej valt en mätare som går att nollställa men det är ju en smaksak.
Carlo Gavazzis mätare är väldigt fin och god kvalité på. EM24.
Själv hade jag ej valt en mätare som går att nollställa men det är ju en smaksak.
Carlo Gavazzis mätare är väldigt fin och god kvalité på. EM24.
Jag försöker tugga genom bruksanvisningen till EM24 justnu för se vad denna produkt har att erbjuda men det är så mycket främmande termer för mig så känns bara jobbigt.Laths skrev:
Erbjuder EM24 det mesta en halvnörd vill kunna avläsa om ens 3fas bergvärmemaskin?
Vilka butiker säljer dessa? (helst yrkesbutik)
*Elfa. 2200kr https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-960-45&toc=19665
----
"Förbrukning av vatten i kubikmeter (m3)"
"Förbrukning av gas/fjärrvärme i kubikmeter (m3)"
Huh, vad är EM24 för mätare egentligen, hehe
Redigerat:
Behöver du en Rolls-Royce för att enbart läsa av hur bergvärmemaskinen förbrukar?Yrrol skrev:
De mätarna jag har går att nollställa och ger en tydlig LCD display på förbrukning och har två pulsutgångar (testport 200pulser/kwh och S0 100pulser/kwh).
Vad behöver du mer?
Men visst dreglar man lite över Carlo Gavazzi som du länkar till....
Ahlsell har en som liknade EM24. Som jag förstod det så var det rentav från samma fabrik som Carlo Gavazzi. Den var mer än 1000kr billigare än EM24 (beroende på vilket avtal man har med ahlsell).
Tror iofs jag såg den på ELFA oxå, modell med synliga skruvar för ledarna.
Kanske var denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-960-43&toc=19665
Fast Ahlsell hade egna kartonger till sina mätare, som en egen serie.
Fast... Vem vill ha kopior när det finns rolls-royce
Tror iofs jag såg den på ELFA oxå, modell med synliga skruvar för ledarna.
Kanske var denna: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-960-43&toc=19665
Fast Ahlsell hade egna kartonger till sina mätare, som en egen serie.
Fast... Vem vill ha kopior när det finns rolls-royce
Den Ahlsell har heter EM23 i orginal hos Carlo Gavazzi och är en förenklad variant av EM24
men då utan alla de knepiga inställningar & visningar som EM24:an har.
EM23 finns också hos Eldon och Garo under deras namn.
Eldons heter KWH363D med E.nr: 0984007
Garos heter GM3D med E.nr: 0981491.
Där är lär vara en liten skilland mellan mätaren från Eldon resp. Garo och Ahlsell.
På Eldons kan man se kWh, effekt -"justnu", reaktiv effekt, Ampere /fas, volt/fas samt fasföljdsfel.
Garos och Ahlsells tror jag inte visar reaktiv effekt.
Hur som helst så är detta en riktig kvalitets mätare om bara 4 moduler.
Tips.. ladda hem programmet från www.sparel.se och köp till kabelkitet för pulsinsamling och koppla sen mätaren till dator.
men då utan alla de knepiga inställningar & visningar som EM24:an har.
EM23 finns också hos Eldon och Garo under deras namn.
Eldons heter KWH363D med E.nr: 0984007
Garos heter GM3D med E.nr: 0981491.
Där är lär vara en liten skilland mellan mätaren från Eldon resp. Garo och Ahlsell.
På Eldons kan man se kWh, effekt -"justnu", reaktiv effekt, Ampere /fas, volt/fas samt fasföljdsfel.
Garos och Ahlsells tror jag inte visar reaktiv effekt.
Hur som helst så är detta en riktig kvalitets mätare om bara 4 moduler.
Tips.. ladda hem programmet från www.sparel.se och köp till kabelkitet för pulsinsamling och koppla sen mätaren till dator.
Jag tänkte lyfta frågan. Det kommer alltid nya produkter och jag är redo att köpa en mätare till bergvärmen.
Vill kunna se total förbrukning (kWh), aktuell (kW), akutell per fas, blinkande diod för kunna sätta sensor över sen.
Men det hade varit skönt om den kunde räkna total förbrukning per månad, så det inte blir knas om man läser av den någon dag försent.
En fräsig energimätare till vettigt pris och för DIN montering... några tips?
Vill kunna se total förbrukning (kWh), aktuell (kW), akutell per fas, blinkande diod för kunna sätta sensor över sen.
Men det hade varit skönt om den kunde räkna total förbrukning per månad, så det inte blir knas om man läser av den någon dag försent.
En fräsig energimätare till vettigt pris och för DIN montering... några tips?
Redigerat:
Carlo Gavozzi är fortfarande rätt trevlig (och finns i hur många varumärken som helst). Du kan ju alltid köpa varianten med RS485 och logga till en dator, om nyfikenheten är stor. (Jag har en som mätare på inkommande för att se last/fas övertid - kan jag säkra ner ett steg eller inte?)
Fast då låter det som om jag måste köpa något visst program.
Tanken är att köpa ett löst system sen med massa givare, för ha koll på pannans samtliga faktorer.
Så behöver mer en basic energimätare med kanske lite extra så jag klarar mig vettigt tills jag köpt loggsystemet.
Tanken är att köpa ett löst system sen med massa givare, för ha koll på pannans samtliga faktorer.
Så behöver mer en basic energimätare med kanske lite extra så jag klarar mig vettigt tills jag köpt loggsystemet.

