D droopy skrev:
Fundera lite på hur många KWtimmar ett dygns diesel och bensinförbrukning motsvarar..Använder vi El istället så belastas elnätet med just denna mängd KW timmar under ett dygn..
Du måste skilja på effekt och energi. Elnätet har inga problem att med råge överföra den mängd energi som behövs. Problemet är de effekttoppar som inträffar några gånger om året då det är kallt och industrin går på högtryck samtidigt.
 
  • Gilla
Omega1 och 2 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Undrar om vi inte snart får höra från någon politiker ang. elförsörjning att "vi har varit naiva".
Och givetvis utan att be om ursäkt för alla hårda ord och tillmälen till de som inte var naiva.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du måste skilja på effekt och energi. Elnätet har inga problem att med råge överföra den mängd energi som behövs. Problemet är de effekttoppar som inträffar några gånger om året då det är kallt och industrin går på högtryck samtidigt.
Sedan finns också variationerna i produktion och effekt under dygnet, men de påverkar inte distributions äter som sådant då det måste dimensioneras för den maximala förbrukningen på de kalla vinterdagarna. Däremot så skapar detta andra problem, men de handlar om brist på reglerkraft och inte om elnätets kapacitet.
 
sunnis
A AndersS skrev:
Blir väldigt fokus på att ett alternativ ska vara det som gäller, t.ex. eldrivna fordon, varför inte flera? Kanske så att eldrift är perfekt för 50%, men sedan drivs vissa fordon på biogas, fortfarande en del där miljödiesel är bäst och nu verkar man även få till tekniken med vätgas så den kan bli kommersiell (kräver visserligen el men kanske lokalt producerad via solceller).
I min värld bryter men inte "ihjäl sig" med en lösning/teknik utan kombinerar vilket också brukar fungera bäst utifrån ekonomi.
Vätgas används redan i kommersiella fordonstillämpningar i hög grad. Tycker man batteritekniken tilltalar en smal målgrupp så är det inget mot vätgas. Det stora problemet är att det är helt lönlöst att utveckla vätgasdriften. Skriver Toyota att de lägger X miljarder på vätgasbilar så handlar det om signalpolitik till nödiga motorjournalister, egentligen handlar det om investeringar för elbilsplattformar, sen kan det vara vätgas, batteri eller hybrider.

D droopy skrev:
Miljömuppar inser inte detta utan tror att elbilen är det optimala lösningen (NOT!)

I övrigt så existerar det inte tillräckligt med "rare earth metaller" att slösa på batterier till elbilar.

Det behövs andra lösningar ex biodiesel till vettiga priser.. distributionsnätet finns redan på plats och skulle kunna säljas i morgon.. Samma sak med motor etanol.

Att bygga laddstolpar över hela landet skulle kräva mänder av kabel och koppar/aluminium och även rena energikällor som skapar elen.. Miljömupparna vill ju inte ha kärnkraft så det lär saknas el framöver av fler anledningar än klent nät.
Fast i realiteten har inte elbilar något alls med "miljömuppar" att göra, de kör antingen bilar som alla andra (Bara kolla miljöpartiet...) eller så har de ingen bil.

Elbilar finns PGA marknadsekonomisk efterfrågan, ganska enkelt. Med viss statlig subvention men i det stora hela är det inte mycket. Man kan ju fråga sig varför det finns efterfrågan och den stora anledningen är att el är mycket billigare och att vissa konsumenter har tappat tilltron till fossila bränslen och vill bli oberoende. Det sistnämnda är ju inte speciellt svårt att greppa, om jag säger att vi sannolikt kommer ha bränslepriser runt 30kr/l 2030 är det någon som skulle bli direkt förvånad över det påståendet?

Sen måste man även förstå att dagens bränslebilar som tillverkas exakt nu i fabrikerna runtom i världen vilket är kanske 99,8% av den totala produktion eller nått har teknisk medellivslängd på typ 20år. Det innebär att bilarna som åker på monteringsbandet nu kommer försvinna lagomt till 2040. Vi kommer samtidigt sannolikt se en långsam uppgång på elbilsförsäljningen på några procentenheter till ett tiotal kanske till 2030 när man når en kritisk brytpunkt på fossilbränslepriset? Finns massor beräkningar på detta, vissa är mer optimistiska än andra - min poäng är att den dagen som energin som behövs till en betydande andel elbilar lär infalla någon gång mellan 2040-2050? Vi snackar typ om 30år från och med idag - NI överdriver helt klart problemet och det är inte värre än att investeringar pga ökad efterfrågan kommer hinna ikapp behovet.
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Vätgas används redan i kommersiella fordonstillämpningar i hög grad.
Ska kanske omformulera mig och tillägga "göra det storskaligt", om det sedan är "lönlöst" lär det tvistas om. Det viktiga är att inte stänga några dörrar utan se flera alternativa drivmedel.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
D droopy skrev:
Fundera lite på hur många KWtimmar ett dygns diesel och bensinförbrukning motsvarar..Använder vi El istället så belastas elnätet med just denna mängd KW timmar under ett dygn.. Eller tror du att energin hoppar in i elbilarna från luften ? Energi är energi. En liter diesel eller bensin kan omvandlas till kilowatt och då inser du nog att om man tar bort den energi som bensin och diesel står för och tar ut samma mäng energi från elnätet. Så kommer det naturligtvis att öka elenergi förbrukningen med motsvarande mängd.
Här hittar du nog svaren.
 
Mikael_L
Och en bild i PDF'n där irriterar mig.
Omvandlings och överföringsförlusterna inom elproduktionen består i huvudsak av att kärnkraften bara har runt 30% verkningsgrad, 30% blir el, resten värme (som med all annan el som produceras med värme som energikälla, dvs gäller även för kol och oljekraftverk).

Men om man sen kollar förbrukningen på fordonssektorn, de där 88TWh, så har man inte dragit bort något för verkningsgraden.
Fordonen drivs fram med ca 22TWh energi, och 66TWh av energin blir värme.
Så elbilar skulle alltså istället dra kanske 30-40 TWh elenergi, eller något i den häraden. Det beror även på hur noga man räknar med hela laddcykeln osv.
Sankey-diagram över energisystemet 2017 som visar energiflöden mellan tillförsel, omvandling och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Mikael_L
Vår nettoexport av el skulle kunna försörja ca 1/2 av ett fullständigt utbyte av vår fordonsflotta, dvs om hälften av energin till fordonssektorn kom från olja och resten el, så har vi fortfarande energin tillgänglig inom landet, det blir bara el-exporten som minskar.

Men däremot har vi kanske inte alltid tillräcklig effekt, dvs dels när vi har allmän effektbrist i hela elnätet, detta sker vid de kallaste vinterdagarna precis då industrin startar på morgonen samt allt kontorsfolk kör igång kaffebryggare, brödrosten och tar en varm dusch.
Sen kan det förutom detta finnas lokal effektbrist p.g.a underdimensionerat elnät, då blir det problem med elbilsladdning vissa tider på dygnet, troligtvis de flesta årstider (det är egentligen bara detta, som tråden handlar om).


När vi använder den el vi nu exporterar till att istället köra elbilar, så kommer det vi nu exporterar istället produceras i gamla östtyska kolkraftverk, eller från rysk gas.
Men å andra sidan så bränner vi ju inte samma mängd oljebaserat bränsle i våra bilar. Så det blir lite av ett nollsummespel, så länge vi inte samtidigt förändrar produktionssidan av energisektorn (eller minskar själva förbrukningen).
 
Förutom att energiförlusterna i elproduktionen av kol och i resten av kedjan gör att kolkraften spottar ur sig runt 20-25% mer koldioxid än om vi kör bilen på Diesel (well to wheel). Därför är det fel att prioritera elbilar, vi måste börja med att få bort kolkraften i Europa.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.