Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Någon fler som nappat på Ellevio's erbjudande om realtidsmätning via pucken saveeye som pluggas in i elmätaren?
Som vanligt bör man läsa den knapphändiga informationen. En varning för potentiell effekttopp är, i bästa fall, under utveckling. Den finns inte ännu.
Och man kan inte se strömmen per fas, eller så missar jag något. Hur kan man tillverka en sådan puck som inte visar strömmen per fas?? Inte ens saveeye's egen app verkar stöda det.
Inget köpråd här alltså. Jag skickar nog tillbaka den.
Som vanligt bör man läsa den knapphändiga informationen. En varning för potentiell effekttopp är, i bästa fall, under utveckling. Den finns inte ännu.
Och man kan inte se strömmen per fas, eller så missar jag något. Hur kan man tillverka en sådan puck som inte visar strömmen per fas?? Inte ens saveeye's egen app verkar stöda det.
Inget köpråd här alltså. Jag skickar nog tillbaka den.
Jag tänkte skaffa en till landet men den saknar utgång för extern wifiantenn så den kommer inte att funka i mitt plåtskåp.
Saveeye meddelade att de tar fram en gen 2 med support för ext antenn så jag väntar in den.
Saveeye är en dansk firma. I Danmark sätts de flesta mätare inomhus eller på grundmuren och det är plastskåp som gäller där. De hade inte satt sig in i de svenska förhållandena med plåtskåp och problem med wifitäckning när skåpen ibland sitter i fastighetsgränsen.
Saveeye meddelade att de tar fram en gen 2 med support för ext antenn så jag väntar in den.
Saveeye är en dansk firma. I Danmark sätts de flesta mätare inomhus eller på grundmuren och det är plastskåp som gäller där. De hade inte satt sig in i de svenska förhållandena med plåtskåp och problem med wifitäckning när skåpen ibland sitter i fastighetsgränsen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Mitt plåtskåp sitter på husväggen så Wifi fungerar.
Den största bristen verkar vara Ellevios app. Jag har ännu inte sett någon funktion som kan varna för en potentiell effekttopp.
Saveeye har en egen app, men jag har inte provat den för då måste jag först koppla bort Ellevio.
Men om Saveeye i grunden inte skickar data om ström per fas så blir det ju inge bättre.
Den största bristen verkar vara Ellevios app. Jag har ännu inte sett någon funktion som kan varna för en potentiell effekttopp.
Saveeye har en egen app, men jag har inte provat den för då måste jag först koppla bort Ellevio.
Men om Saveeye i grunden inte skickar data om ström per fas så blir det ju inge bättre.
Sen skall man vara medveten om att alla mätare levererar inte alla mätdata via P1-porten, men Ellevio verkar hyfsat generösa på den punkten, åtminstone visar den mätare jag har effekt, ström och spänning per fas.
Med HomeWizard är det dessutom så att man kan läsa ögonblicksvärden utan varken app, moln eller abonnemang. Se till att lokalt API är aktiverat, sen pekar man bara en webläsare till rätt URL så spottar den ur sig momentanvärden, om än i JSON-format så det är ju inte direkt snyggt formatterat.
Med HomeWizard är det dessutom så att man kan läsa ögonblicksvärden utan varken app, moln eller abonnemang. Se till att lokalt API är aktiverat, sen pekar man bara en webläsare till rätt URL så spottar den ur sig momentanvärden, om än i JSON-format så det är ju inte direkt snyggt formatterat.
Jag har Saveeye installerad men inte från Ellevio utan från Greenely. Saveeyes egen app visar förbrukningen per månad, dag, timme eller realtid (bild1).
Greenelys app med Saveeye integrerad visar förbrukning per 5 min, 1 timme, 6 timmar eller 24 timmar samt belastningen per fas (bild 2 och 3).
Greenelys app med Saveeye integrerad visar förbrukning per 5 min, 1 timme, 6 timmar eller 24 timmar samt belastningen per fas (bild 2 och 3).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Bra! Då ska jag ge mig på Ellevio så att de fixar deras app.
Kanske är så om man enbart kör deras app. Men den är ju begränsad på fler sätt. Eftersom deras dongel är öppen, så kan man ju köra något annat.ClasseClas skrev:
Jag har både ett hemkokat system som läser ur data varje minut, och Homey som läser vår 10:e sekund. Gratis.
Alla värden tillgängliga med Ellevios mätare. Ström, spänning, effekt. Totalt och per fas. Med mera.
Ja elmätaren måste först kunna ge ut det datat du vill ha på P1 porten. Det finns förstås två standarder, där den vanligaste i Sverige är den snabbare, där det får plats med mer data. Rj45 HAN port är den sämre. RJ12 P1 är den bättre. Ellevio har främst sagencom mätare med P1 stöd.P Paxman skrev:
Homewizard supportar båda, de listar tydligt vilka specifika mätare de provat och kanske anpassat sin FW mot. De vill gärna supporta fler; så ta kontakt med dem om din mätare inte är listad, så kan du få en dongel gratis. Mot lite beta support att få igång det. När väl dongeln får datat från elmätaren, kan du dumpa all data via lokalt api manuellt, men även låta Homewizards homey app skapa ett device som gör det. Allt presenteras då inne i homey, med grafer, triggermöjligheter, etc.
Skall kvalificera mitt påstående litegrann. Det som skrivs ovan gäller för Ellevios variant av Sagemcom mätare, noterar att de har en annat fabrikat också och det kan hända att den inte levererar samma värden.A alfista skrev:
Nu är det OT med HomeWizard men jag köpte en och lämnade tillbaka den. Utan möjlighet till extern wifiantenn så funkade den inte för mig.nogren skrev:
Kanske är så om man enbart kör deras app. Men den är ju begränsad på fler sätt. Eftersom deras dongel är öppen, så kan man ju köra något annat.
Jag har både ett hemkokat system som läser ur data varje minut, och Homey som läser vår 10:e sekund. Gratis.
Alla värden tillgängliga med Ellevios mätare. Ström, spänning, effekt. Totalt och per fas. Med mera.
Jag noterar att Ellevio på landet kör med extern 4G-antenn för mätaravläsning. Hemma kör SEOM med extern antenn på skåpsdörren för sin avläsning via transformatorstationerna.
Och för att ta det on Topic igen, så kan man ju enkelt förlänga P1-gränssnittet. Jag borrade hål in till garaget, vars yttervägg har plåtskåpet till elmätaren.ClasseClas skrev:
Nu är det OT med HomeWizard men jag köpte en och lämnade tillbaka den. Utan möjlighet till extern wifiantenn så funkade den inte för mig.
Jag noterar att Ellevio på landet kör med extern 4G-antenn för mätaravläsning. Hemma kör SEOM med extern antenn på skåpsdörren för sin avläsning via transformatorstationerna.
Då kunde jag både komma närmare accesspunkten som sitter där, och strömmata dongeln, som var ett krav i mitt fall (stugans elmätare är en Kamstrup från VB energi, som inte ger tillräcklig ström på sin P1-port)
Vanlig twisted pair kabel cat5, och klämde på rj12 kontakter samt en skarvplugg. Dynamiskt och enkelt.




