Någon fler som nappat på Ellevio's erbjudande om realtidsmätning via pucken saveeye som pluggas in i elmätaren?

Som vanligt bör man läsa den knapphändiga informationen. En varning för potentiell effekttopp är, i bästa fall, under utveckling. Den finns inte ännu.

Och man kan inte se strömmen per fas, eller så missar jag något. Hur kan man tillverka en sådan puck som inte visar strömmen per fas?? Inte ens saveeye's egen app verkar stöda det.

Inget köpråd här alltså. Jag skickar nog tillbaka den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Jag tänkte skaffa en till landet men den saknar utgång för extern wifiantenn så den kommer inte att funka i mitt plåtskåp.
Saveeye meddelade att de tar fram en gen 2 med support för ext antenn så jag väntar in den.
Saveeye är en dansk firma. I Danmark sätts de flesta mätare inomhus eller på grundmuren och det är plastskåp som gäller där. De hade inte satt sig in i de svenska förhållandena med plåtskåp och problem med wifitäckning när skåpen ibland sitter i fastighetsgränsen.
 
Redigerat:
Mitt plåtskåp sitter på husväggen så Wifi fungerar.

Den största bristen verkar vara Ellevios app. Jag har ännu inte sett någon funktion som kan varna för en potentiell effekttopp.

Saveeye har en egen app, men jag har inte provat den för då måste jag först koppla bort Ellevio.
Men om Saveeye i grunden inte skickar data om ström per fas så blir det ju inge bättre.
 
ClasseClas
Jag tror nog att Ellevios app ska kunna ta in realtidsdata från Saveeye. Se bild från inställningar i appen.

Skärmdump av inställningssida i Ellevios app för att lägga till Saveeye-enhet och visa realtidsdata om elförbrukning i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller med om att det är korkat om det inte går att få ut data per fas. Det finns ju i mätaren.
 
ClasseClas
Vad gäller HomeWizard så kan de visa fasdata mot en månatlig avgift på ca 2 € i månaden. Kanske Saveeye har samma "fiffiga" upplägg?
 
Sen skall man vara medveten om att alla mätare levererar inte alla mätdata via P1-porten, men Ellevio verkar hyfsat generösa på den punkten, åtminstone visar den mätare jag har effekt, ström och spänning per fas.
Med HomeWizard är det dessutom så att man kan läsa ögonblicksvärden utan varken app, moln eller abonnemang. Se till att lokalt API är aktiverat, sen pekar man bara en webläsare till rätt URL så spottar den ur sig momentanvärden, om än i JSON-format så det är ju inte direkt snyggt formatterat.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad gäller HomeWizard så kan de visa fasdata mot en månatlig avgift på ca 2 € i månaden. Kanske Saveeye har samma "fiffiga" upplägg?
Har Currently One å den funkar perfekt
 
Jag har Saveeye installerad men inte från Ellevio utan från Greenely. Saveeyes egen app visar förbrukningen per månad, dag, timme eller realtid (bild1).
Greenelys app med Saveeye integrerad visar förbrukning per 5 min, 1 timme, 6 timmar eller 24 timmar samt belastningen per fas (bild 2 och 3).
 
  • Graf för elförbrukning i kWh från en app, visar dagliga värden under juli och augusti, totalsumma 71 kWh, med blå och gröna staplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf i Greenely-app som visar elförbrukning i realtid och kostnad 2,35 kr/timme, med tidsintervaller 5 min, 1 h, 6 h, 24 h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elförbrukning visas för tre faser i en app med val mellan kW och Amp; Fas 1: -0,5, Fas 2: -0,3, Fas 3: 0,2 av 4,6 kW vardera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Bra! Då ska jag ge mig på Ellevio så att de fixar deras app.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad gäller HomeWizard så kan de visa fasdata mot en månatlig avgift på ca 2 € i månaden. Kanske Saveeye har samma "fiffiga" upplägg?
Kanske är så om man enbart kör deras app. Men den är ju begränsad på fler sätt. Eftersom deras dongel är öppen, så kan man ju köra något annat.
Jag har både ett hemkokat system som läser ur data varje minut, och Homey som läser vår 10:e sekund. Gratis.
Alla värden tillgängliga med Ellevios mätare. Ström, spänning, effekt. Totalt och per fas. Med mera.
 
  • Gilla
k-fors
  • Laddar…
nogren nogren skrev:
Homey som läser vår 10:e sekund
Kan du berätta mer om detta? Jag tittade lite lätt på att få in elförbrukningen i Homey för ett tag sedan, men inte sett hur jag ska få till det. Det föll på min Kaifa elmätare om jag minns rätt...hade med P1-porten att göra tror jag.
 
P Paxman skrev:
Kan du berätta mer om detta? Jag tittade lite lätt på att få in elförbrukningen i Homey för ett tag sedan, men inte sett hur jag ska få till det. Det föll på min Kaifa elmätare om jag minns rätt...hade med P1-porten att göra tror jag.
Ja elmätaren måste först kunna ge ut det datat du vill ha på P1 porten. Det finns förstås två standarder, där den vanligaste i Sverige är den snabbare, där det får plats med mer data. Rj45 HAN port är den sämre. RJ12 P1 är den bättre. Ellevio har främst sagencom mätare med P1 stöd.
Homewizard supportar båda, de listar tydligt vilka specifika mätare de provat och kanske anpassat sin FW mot. De vill gärna supporta fler; så ta kontakt med dem om din mätare inte är listad, så kan du få en dongel gratis. Mot lite beta support att få igång det. När väl dongeln får datat från elmätaren, kan du dumpa all data via lokalt api manuellt, men även låta Homewizards homey app skapa ett device som gör det. Allt presenteras då inne i homey, med grafer, triggermöjligheter, etc.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
A alfista skrev:
Ellevio verkar hyfsat generösa på den punkten, åtminstone visar den mätare jag har effekt, ström och spänning per fas.
Skall kvalificera mitt påstående litegrann. Det som skrivs ovan gäller för Ellevios variant av Sagemcom mätare, noterar att de har en annat fabrikat också och det kan hända att den inte levererar samma värden.
 
ClasseClas
nogren nogren skrev:
Kanske är så om man enbart kör deras app. Men den är ju begränsad på fler sätt. Eftersom deras dongel är öppen, så kan man ju köra något annat.
Jag har både ett hemkokat system som läser ur data varje minut, och Homey som läser vår 10:e sekund. Gratis.
Alla värden tillgängliga med Ellevios mätare. Ström, spänning, effekt. Totalt och per fas. Med mera.
Nu är det OT med HomeWizard men jag köpte en och lämnade tillbaka den. Utan möjlighet till extern wifiantenn så funkade den inte för mig.

Jag noterar att Ellevio på landet kör med extern 4G-antenn för mätaravläsning. Hemma kör SEOM med extern antenn på skåpsdörren för sin avläsning via transformatorstationerna.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu är det OT med HomeWizard men jag köpte en och lämnade tillbaka den. Utan möjlighet till extern wifiantenn så funkade den inte för mig.

Jag noterar att Ellevio på landet kör med extern 4G-antenn för mätaravläsning. Hemma kör SEOM med extern antenn på skåpsdörren för sin avläsning via transformatorstationerna.
Och för att ta det on Topic igen, så kan man ju enkelt förlänga P1-gränssnittet. Jag borrade hål in till garaget, vars yttervägg har plåtskåpet till elmätaren.
Då kunde jag både komma närmare accesspunkten som sitter där, och strömmata dongeln, som var ett krav i mitt fall (stugans elmätare är en Kamstrup från VB energi, som inte ger tillräcklig ström på sin P1-port)
Vanlig twisted pair kabel cat5, och klämde på rj12 kontakter samt en skarvplugg. Dynamiskt och enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.