D Daniel 109 skrev:
Efter som det är en förbrukning som är lätt att styra så kan man lägga majoriteten av den när det är låg last på nätet. Då blir det marginell påverkan på nätets effektbelastning.
Vem ska styra vad och hur?
Jag får väldigt obehagliga krypningar i nacken när jag läser sånt här.

Det är på väg effektbaserade nätavgifter på bred front om några år. Om de är vettigt utformade så kommer folk att styra över lättflyttad förbrukning till natten.

Magnus E K
Det borde inte behövas någon annan styrning än marknadspriset. Möjligen förbjuda andra typer av elavtal som inte är timspot (fast dessa kommer automatiskt bli mer ofördelaktiga när fler övergår till timspot). Och bäst vore om även överföringsavgiften och energiskatten tilläts variera över dygnet. Förbjudet att ladda sin elbil under högbelastningstid lär det inte bli, lika lite som det är det att dra igång båda torktumlarna och storbak om man nu skulle känna för att göra det.

hsd
D Daniel 109 skrev:
Efter som det är en förbrukning som är lätt att styra så kan man lägga majoriteten av den när det är låg last på nätet. Då blir det marginell påverkan på nätets effektbelastning.
Visst alla slutar på eftermiddagen, hem å pluggar in bilen, in å laga mat osv

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Det är på väg effektbaserade nätavgifter på bred front om några år. Om de är vettigt utformade så kommer folk att styra över lättflyttad förbrukning till natten.
Hoppas det inte sker, alla ska köra tvätt mm under sovtimmar -ökar perlnskaderisken tex via brand i torktumlaren

Det där med att styra folks beteenden via plånboken har ju fungerat lite sisådär.
Trängselskatten lättade inte på trängseln tex. För folk lever sina liv och det styrs av hårdare vilkor än ex kWh-priset eller bom-priser.

Smarta elnät i all ära men det funkar inte med dumma levnadsmönster.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Det där med att styra folks beteenden via plånboken har ju fungerat lite sisådär.
Trängselskatten lättade inte på trängseln tex. För folk lever sina liv och det styrs av hårdare vilkor än ex kWh-priset eller bom-priser.

Smarta elnät i all ära men det funkar inte med dumma levnadsmönster.
Skillnaden är att man kan flytta mycket last i stort sett helt utan påverkan på folks liv och det räcker troligen.

O Omega1 skrev:
Fördelen med t ex elbilsladdning är att du inte behöver styra folks beteende. Man pluggar i laddaren när man kommer hem så reglerar laddaren själv effekten genom att kommunicera med elbolaget.

useless useless skrev:
Fördelen med t ex elbilsladdning är att du inte behöver styra folks beteende. Man pluggar i laddaren när man kommer hem så reglerar laddaren själv effekten genom att kommunicera med elbolaget.
Den risken kommer folk inte vilja ta, barnfamiljer kommer vilja ha laddad bil. Redo för sjukhusbesök, fotbollsträning osv. Därför kommer sladd och laddning krävas från kl 16 för de flesta med elbil.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Har man en bil med 20-50 mils räckvidd och har åkt ett par mil till och från jobbet så är väl inte det något problem?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Den risken kommer folk inte vilja ta, barnfamiljer kommer vilja ha laddad bil. Redo för sjukhusbesök, fotbollsträning osv. Därför kommer sladd och laddning krävas från kl 16 för de flesta med elbil.
Har du alltid fulltank också? Jag tankar inte förrän det börjar bli lite i tanken. Är bilen alltid tillräckligt laddad för att klara de resor du nämner så räcker det.

D Daniel 109 skrev:
Har du alltid fulltank också? Jag tankar inte förrän det börjar bli lite i tanken. Är bilen alltid tillräckligt laddad för att klara de resor du nämner så räcker det.
Skillnaden är att du tankar dagens bilar 100mil på 1minut. Elbilarna tar 1h för 30mil. Idag behöver du inte ha samma framförhållning och det funkar för alla, oavsett vart i landet du bor.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jo, men bor du i stan och har max 15-20 km till alla faciliteter så är det väl inget problem att batteriet 'bara' har 75% laddning när du kommer hem från jobbet?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men bor du i stan och har max 15-20 km till alla faciliteter så är det väl inget problem att batteriet 'bara' har 75% laddning när du kommer hem från jobbet?
Och det är väl just detta som är ett problem. Vi kan inte utgå ifrån att alla bor i stan och har 15-20km till allt.

De dagar jag är på tjänsteuppdrag kör jag lätt 30mil på en dag. Hur hade det funkat om jag bott i lägenhet och behövt förlita mig på publika laddare eller som en kompis jag har som bor 10mil rakt ut i fjällvärlden från Tärnaby. Tror knappt de kan få 25A ut till sig.

Tråden handlar om effektbrist i elnätet, vilket är ett storstadsfenomen. Hur många i Stockholm kör 30 mil om dan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.