hsd
C cbrolin skrev:
Seriösa företag utbildar sin personal.
Tyvärr finns det olämpliga personer i , tror jag, alla storföretag
Har själv stött på sådana i telia ,ikea ,biltema ,max ,jula , Willys, mfl
Kan vara ganska säker på att utbildning har skett på ett eller annat sätt men det är ingen garanti 🫤

• Gilla
Robert Wegler och 1 till
  • Laddar…
hsd
philsson87 philsson87 skrev:
Var denna från Bosch? Vi har en som börjat strula som jag minns hade 5 års garanti men står inte på kvittona och tillverkaren gav bara 2 eller 3
Bosch har en förlängd garanti om man registrerar varan inom 10 dagar, var i alla fall så på diskmaskinen för några år sedan

S Snailhead skrev:
Helt rätt att Elgiganten är enda motpart i detta läget. Också helt rätt att dom har två försök på sig, men det får inte heller ta för lång tid. Om inte felet avhjälps inom skälig tid har man också rätt att häva köpet.

ARN är ett sätt att få tvisten löst. Det är dock helt fel att försöka ta det till förvaltningsrätten då dom inte tar i detta med tång ens. Dom löser bara tvister mellan privatpersoner och myndigheter. Det blir tingsrätten som ärendet hamnar i om Elgiganten inte följer ARN:s råd.
Du har helt rätt! :)

Vad som är skäligt beror på vad det är för produkt och vad det är som är orsak. Men nu verkar ju TS ha drivit detta via en sidokanal mot tillverkare och verkstad som gör hela diskussionen om 2 försök och maximal tid rätt skev. Finns ju skäl till att man bara ska driva mot ÅF då det är enda motparten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Enda rtillfället jag handlar på EG är när de har riktigt bra reor, vilket man ändå får ge dem att de har ibland. Köper dock bara produkter från "bra" märken. Men generellt så låter jag bli att handla där öht. Betalar hellre nån hundring extra hos någon annan. Ibland har de ju dock rea på åtskilliga tusenlappar så då kan jag ibland inte låta bli. Alltid på kreditkort och har bra försäkring dock, skulle aldrig betala extra för deras försäkringar.

Har aldrig gillat dem sen jag var liten, så det känns ju iaf bra att mina instinkter var bra redan som barn...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Robert Wegler skrev:
NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.

Efter fyra månader har man inte lyckats hitta felet på sitt eget skåp. Ynkligt!
Vi satt in nya Electrolux vitvaror i lägenheten dock ej köpa från elgiganten men ungefär samma erfarenhet från Electrolux. Både spishäll och två kylfrys var kassa men felet var tydligen vårt då borde köpte en dyrare serie, Extremt dryga i kundservice. Vi flyttade till hus så det fick bli någon annans problem. Men aldrig mer Electrolux.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Bosch har en förlängd garanti om man registrerar varan inom 10 dagar, var i alla fall så på diskmaskinen för några år sedan
Inte i höstas när jag köpte ugn och mikrovågsugn.

Alla större kedjor har bra personal och dålig personal. Det är lite lotteri med hur det går. Jag har inte dragit mina nit-lotter på Elgiganten, de har skött sig bra då det krånglat. (Dock har jag lämnat deras varuhus då säljare inte varit förtroendeingivande.)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Robert Wegler skrev:
NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.

Känner igen detta fr Elgiganten . De vill aldrig ta något ansvar för produkter de säljer . De hänvisar vidare till tillverkare el generalagent vilket är fel . Men då slipper ju de krångla . Hade en tvättmaskinen där de små plastbalkarna inne i trumman gick sönder (;1 av dem) kontaktade butiken här i stan (inköpsstället) de sa att jag haft för tungt i den . Jag svarade att vi aldrig kör ex några mattor el knökfulla maskiner .han stog på sig o sa att han kunde boka en serviceman som
Kom o kikade på det med att jag troligen skulle få betala det själv , flera tusen sa han . Jag kontaktade då generalagent och de skicka då nya delar utan kostnad .
Fall:2 köpte en kolgrill (weber)som det var 10 års garanti på, då tidigare grillar inte hållit mer än något år satsade jag på en sådan . Efter 8 säsonger börjar det brännas hål runt benen . Tar med grillen till inköpsstället och får samma nonchalanta hjälp . Dumma påståenden som : vart har du haft den här! Ja ute o grillat sa jag .det blir lite rost och brännmärken på en 8 år gammal grill ., fick nobben och blev hänvisad till webers kundtjänst . De löste en ny balja och skickade gratis . Har tagit bort mitt konto fr Elgiganten och sätter inte en fot där någe mera .totalt ohjälpsam . Vill bara kränga iväg nya saker utan ansvar ..😏

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för varningarna.

Sluthandlat hos Elgiganten.

• Gilla
Sigge50 och 2 till
  • Laddar…
R Robert Wegler skrev:

Vad var felet? Märkligt att det är samma fel på den andra nya

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vad var felet? Märkligt att det är samma fel på den andra nya
Skåpet går hela tiden. Stängs aldrig av. Även kylskåpet blir massa minusgrader. Man tror det ska smälla av.
Nästa skåp, som bara står här nu, är precis likadant.
Electrolux kundtjänst har trevliga killar som snackar massa skit. Fast det förstår de nog inte själva.

lokala små handlar är ju oftast bäst att handla på om det finns nån kvar där man bor

är det nån som har testat handla vitvaror från amazon dom har ju normalt inget strull med garantier och service?

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det nån som har testat handla vitvaror från amazon dom har ju normalt inget strull med garantier och service?
Nej. Garantier är det generellt dåligt med om man köper från någon annan säljare än Amazon själva och vitvaror verkar bara säljas av tredje part hos dem...

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej. Garantier är det generellt dåligt med om man köper från någon annan säljare än Amazon själva och vitvaror verkar bara säljas av tredje part hos dem...
fråga bekanta i usa dom köper vitvaror på amazon från stora märken

R Robert Wegler skrev:
Skåpet går hela tiden. Stängs aldrig av. Även kylskåpet blir massa minusgrader. Man tror det ska smälla av.
Nästa skåp, som bara står här nu, är precis likadant.
Electrolux kundtjänst har trevliga killar som snackar massa skit. Fast det förstår de nog inte själva.
Enligt konsumentköplagen har du rätt reklamera en "trasig" vara upp till 3 år efter köptillfället, annars hota anmäla till ARN

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.