Har handlat en hel del vitvaror (och annat) på EG genom åren och det har i de allra flesta fall gått bra.. även när det blivit något fel (så att säga).

MEN.. det betyder inte att jag numer köper allt lika lättvindligt där numer.. för de har blivit en jäkla tredjeparts-skicka-vidare-värre-än-dropship-företag" som vill sälja allt (och lite till)... och det är rent "skit" när de ändrar sin inriktning på det viset.. man märker direkt på både support/köp o leverans när de övergått till något de eg inte behärskar!

Vi har köpt några småsaker hos dem sedan dess.. (inga vitvaror) som typ nått kaffefilter/rengöringsmedel eller liknande och det krävdes att prata med 5 olika chefer 5 olika EG (i olika städer).. många samtal.. hade varit mycket enklare att skita i ordern - men det blev en principsak för att de ljög! Jag är extremt kinkig när det kommer till hur de (alla företag) presenterar sitt lagersaldo t ex.. vad de byter ut och hur.. och när de säger att de har saker i lager som de inte alls har osv. Då kan jag bli lite ettrig.. och det blev jag på den där lilla skitordern (hade nada med pengar o göra).

(Har också slutat handla på CDON och adlibris av liknande skäl - dvs tredjepart... en gång i tiden var de kanonbra.. precis som EG..sedan gick det utför)

Det gäller att hålla koll på företagen och vad de pysslar med (egentligen). Jag handlar en hel del på "rena" tredjepartsställen.. det har jag inga problem med, men de har format sina företag efter det (från början). Man är medveten om det från början och man vet hur det går till och de sköter sina leveranser/åtagande på ett annat sätt.. än dessa "wannabes".

Alltid surt med problem, hoppas det löser sig (även om det inte ser så ljust ut just nu för dig)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har handlat en hel del vitvaror (och annat) på EG genom åren och det har i de allra flesta fall gått bra.. även när det blivit något fel (så att säga).

MEN.. det betyder inte att jag numer köper allt lika lättvindligt där numer.. för de har blivit en jäkla tredjeparts-skicka-vidare-värre-än-dropship-företag" som vill sälja allt (och lite till)... och det är rent "skit" när de ändrar sin inriktning på det viset.. man märker direkt på både support/köp o leverans när de övergått till något de eg inte behärskar!

Vi har köpt några småsaker hos dem sedan dess.. (inga vitvaror) som typ nått kaffefilter/rengöringsmedel eller liknande och det krävdes att prata med 5 olika chefer 5 olika EG (i olika städer).. många samtal.. hade varit mycket enklare att skita i ordern - men det blev en principsak för att de ljög! Jag är extremt kinkig när det kommer till hur de (alla företag) presenterar sitt lagersaldo t ex.. vad de byter ut och hur.. och när de säger att de har saker i lager som de inte alls har osv. Då kan jag bli lite ettrig.. och det blev jag på den där lilla skitordern (hade nada med pengar o göra).

(Har också slutat handla på CDON och adlibris av liknande skäl - dvs tredjepart... en gång i tiden var de kanonbra.. precis som EG..sedan gick det utför)

Det gäller att hålla koll på företagen och vad de pysslar med (egentligen). Jag handlar en hel del på "rena" tredjepartsställen.. det har jag inga problem med, men de har format sina företag efter det (från början). Man är medveten om det från början och man vet hur det går till och de sköter sina leveranser/åtagande på ett annat sätt.. än dessa "wannabes".

Alltid surt med problem, hoppas det löser sig (även om det inte ser så ljust ut just nu för dig)
Köpte Electrolux kyl/frys på EG för ett antal år sedan. 5 års garanti. Den höll i ca 8 år. När jag då skulle köpa ny av motsvarande modell var garantin bara 2 år. Hittade samma kyl/frys på IKEA med 5 års garanti, IKEA-märkt förstås, och till ett lite bättre pris. När jag åkte och köpte den var den dessutom nedsatt 1000 kr till. Bingo!

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
P
E erik.gerdin skrev:
Kommer aldrig mer handla hos EG eller köpa varor från Bosch.
Det är inte säkert att Bosch var inblandad i bluffen.

P
H hyggabus skrev:
Jag köpte ett kylskåp med display/kontrollpanel i dörren.
Vid leverans var ena gångjärnet knäckt och pga att sladden till kontrollpanelen gick genom gångjärnsaxeln så var det inte en helt simpel reparation.
Efter ett antal samtal med deras "service" ( typ 30 min telefonkö varje tillfälle) fick jag anvisningen att det var Electrolux ansvar, och på min fråga "Om Electrolux skickar en faktura för servicen , skickar jag den vidare till er?" då hade figuren inget svar.
Historien slutade med att jag skickade skåpet i retur och köpte ett annat från Elon.
Jag sätter inte min fot hos Elgiganten sen dess.
( Bla skickade deras sk service ett SMS med texten : "Vi har försökt nå dig, du kan inte ringa tillbaka".
-Jag funderar fortfarande på syftet med detta SMS.)

- Försök inte få service av Elgiganten. returnera och kräv pengarna åter , allt annat bränner bara din tid,
Jag köpte kyl- och frysskåp av märket Electrolux där det ena skåpet hade en död insekt innanför displayen. Jag kontaktade säljaren (inte Elgiganten) som svarade på en lördag och frågade om jag ville kontakta Electrolux själv eller om säljaren skulle göra det åt mig. Tack, sa jag, det senare blir bra. En tekniker kom några dagar senare och bytte ut displayen.
Säljren var vitvaruexperten.com

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Vägrar de ta emot reklamationen är det ju "bara" att gå direkt vidare till ARN, de har ju fått sin chans och valt att inte leva upp till lagstiftningen.
Man bör dock upplysa säljaren om att man avser att kontakta ARN. Man behöver inte vänta på svar, men en frisk säljare har då möjlighet att reagera och göra rätt.

P
MultiMan MultiMan skrev:
Kjell och Co säljer exakt samma saker som AliExpress för 5-10 gånger högre pris.
Säljer AliExpress produkter från Logitech?

P
F Franco Franco skrev:
Handla med kreditkort!
OBS! Kreditkort, inte betalkort i allmänhet.

P
P polaris78 skrev:
Men korkskallen som står på elgiganten och efter en längre stunds argumentation att den är trasig ja men hämta nåt själv och prova...
Kundtjänstens kvalitet tycks variera en hel del mellan Elgigantens butiker. Vi reklamerade en installation av en diskmaskin utan gnäll. Installatören hade lyckats orsaka en läcka på en orelaterad rörskarv under diskbänken. Installatören blev irriterad när jag bad honom[*] att vara försiktig bland rören eftersom det var trångt. Jag har gjort sånt här i fem år, sa han.
Elgigantens kundtjänst ersatte kostnaden för en reparation av läckan utan att knota, och nämnde att sånt var ganska vanligt eftersom Elgiganten anlitar billigast möjliga underleverantör för installationer. Det lönar sig ändå.

[*] Självklart var det en man som blev förolämpad av att få ett hjälpsamt tips.
P polaris78 skrev:
inte en krona mer än pengarna tillbaka på köpet..
Det är nog helt lagenligt, men det verkligen inte god kundvård.
P polaris78 skrev:
jag råka ut för det igen så kommer jag vägra gå in genom bakdörren för garantiärenden iaf och kommer ställa mig mitt i butiken men min jälva grej och gapa och skrika tills kompensationen kommer som lösning för att få ut en genom dörren.. skit ska skit ha
Hur stor är risken att du kommer att råka ut för det igen? 😉

P
L Leffe 2 skrev:
Vi köpte 2 kyl/frysar.
Dom var 5mm för breda 60.5cm.
Blev de 5 mm för breda efter leverans eller stod det fel i specifikationen?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
C Claus Andersen1 skrev:
Har haft samma problem. Jag löste det med att andvända öppet köp. Då helt plötsligt kom det en ny kyl o frys. En nyköpt trasig produkt ska inte lagas. Den ska bytas.
Nu har jag en extra frys i garaget
Dom hämtade aldrig kyl o frysen.
Men har du någon nytta av en trasig kyl/frys?

P
P pmd skrev:
Kundtjänstens kvalitet tycks variera en hel del mellan Elgigantens butiker. Vi reklamerade en installation av en diskmaskin utan gnäll. Installatören hade lyckats orsaka en läcka på en orelaterad rörskarv under diskbänken. Installatören blev irriterad när jag bad honom[*] att vara försiktig bland rören eftersom det var trångt. Jag har gjort sånt här i fem år, sa han.
Elgigantens kundtjänst ersatte kostnaden för en reparation av läckan utan att knota, och nämnde att sånt var ganska vanligt eftersom Elgiganten anlitar billigast möjliga underleverantör för installationer. Det lönar sig ändå.

[*] Självklart var det en man som blev förolämpad av att få ett hjälpsamt tips.

Det är nog helt lagenligt, men det verkligen inte god kundvård.

Hur stor är risken att du kommer att råka ut för det igen? 😉
Det stod "Skulle jag råka ut för det igen så kommer jag vägra gå in genom bakdörren för garantiärenden iaf och kommer ställa mig mitt i butiken men min jälva grej och gapa och skrika tills kompensationen kommer som lösning för att få ut en genom dörren.. skit ska skit ha"

Altså risken att jag handlar där igen är rätt låg men ett tips till alla som får problem är att gå in i buktiken istället för bakdörrar vid lastkajen där dom vill ha reklamationer och har en betydligt stöddigare otrevligare attityd emot kunder, som man mest troligt inte vill riskera att andra kunder ser och hör..

Elgiganten skrev inte ut vilken extra garanti som gällde min torktumlare som marknadsfördes med 5 års garanti. Vid eventuella problem under garantin bad de mig kontakta tillverkaren istället för dem. Är detta kutym numera ?

R Rolle85 skrev:
Elgiganten skrev inte ut vilken extra garanti som gällde min torktumlare som marknadsfördes med 5 års garanti. Vid eventuella problem under garantin bad de mig kontakta tillverkaren istället för dem. Är detta kutym numera ?
Så gjorde de med vår kyl/frys. Elgiganten gav mig ett telefonnummer till Electrolux som gav mig ett telefonnummer till en lokal verkstad. Det är roligare att sälja och få in pengar än att ta ansvar för det man säljer. Man ska nog handla av ett mindre, personligare, företag. Det ska jag göra när jag blivit av med det "nyinköpta" skåpet som stått här i fyra månader nu.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det kanske är det ”nya”. För jag vet att när jag hade problem med min Cylinda diskmaskin så gav de mig bara numret till Cylinda som i sin tur bokade en reparatör.
Rätt eller fel, men nånstans ville jag bara få med på kvitto vad garantin var, oavsett vem som sen får stå för reparationen

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
i sverige säger ofta säljaren av produkten att den måste skickas till tillverkaren för kontrol är nåt jag inte har upplevt utomlands när det kommer till garanti bara i sverige

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.