P
M maria01 skrev:
i sverige säger ofta säljaren av produkten att den måste skickas till tillverkaren för kontrol är nåt jag inte har upplevt utomlands när det kommer till garanti bara i sverige
Garantier brukar tillverkare, importörer eller grossister stå för. Konsumentköplagens reklamationsrätt är det däremot säljaren av varan som ska stå för. Om varan är yngre än tre år så bör man påpeka för säljaren att det är konsumenttköplagens reklamationsrätt man lutar sig på så säljaren har inget val annat än att ta hand om ärendet.

(Såvida inte tillverkarens garanti är förmånligare än konsumentköplagen, förstås. Då vänder man sig med fördel till tillverkaren el. motsv.)

• Gilla
Robert Wegler och 1 till
  • Laddar…
K
A axelvic skrev:
Jag köpte frys från Elgigantens outlet. Trasig vid leverans, de skickade en reparatör som rådde mig att reklamera. De kom och hämtade den.

Ett par veckor senare ringde en farbror som köpt den (hade råkat skicka med en adresserad direktreklamlapp bland intsruktionerna). De hade alltså bara tagit in den och sålt igen.
Har varit med om exakt samma sak.
Då gällde det en diskmaskin som köptes som en Outlet-produkt. Jag fick beskedet att de inte har någon möjlighet att testa returnerade disk- och tvättmaskiner (var djävligt upprörd och krävde få veta om de åtminstone testar returnerade varor innan de säljs vidare).

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Elgiganten skrev inte ut vilken extra garanti som gällde min torktumlare som marknadsfördes med 5 års garanti. Vid eventuella problem under garantin bad de mig kontakta tillverkaren istället för dem. Är detta kutym numera ?
Så de gör . Slipper de ta ansvar och krångla med sådant som inte ger några inkomster.

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
P pmd skrev:
Garantier brukar tillverkare, importörer eller grossister stå för. Konsumentköplagens reklamationsrätt är det däremot säljaren av varan som ska stå för. Om varan är yngre än tre år så bör man påpeka för säljaren att det är konsumenttköplagens reklamationsrätt man lutar sig på så säljaren har inget val annat än att ta hand om ärendet.

(Såvida inte tillverkarens garanti är förmånligare än konsumentköplagen, förstås. Då vänder man sig med fördel till tillverkaren el. motsv.)
fråga min lokala handlare om dom skickar till service verkstad eller nåt sånt dom säger att dom aldrig gör det för det kostar mer en att ge kunden en ny produkt istället. men i sverige då skullle det skickas tillbaka så stod man där utan produkten i några månader

T TommyC skrev:
Sedan Elgiganten blåste mig på en garantireparation av en videospelare för länge sedan så har jag inte handlat där. Otroligt att de skojarna har överlevt i flera decennier med samma förakt för sina kunder. Bojkotta!
Har en känsla av att ex. vis Elgiganten eller andra kedjor kan vara väldigt lätta att ha att göra med.
Ex.vis köpte jag en 50" TV i Skellefteå som inte uppförde sig som en TV ska ska göra.
Vid kontakt med dem så svarade de att den var den sista de hade, men ville att jag skulle vänta till nästa dag.
Dagen därpå hade jag en fungerande TV hemkörd. Den hade kommit från Elgiganten i Ludvika under natten.

Ett annat exempel är att jag för trettio år sedan bytte kök. Efter tre månader lossnade handtaget på skärbrädan. (dåligt lim?) Jag kontaktade då Härjedalskök och reklamerade. De skulle skicka en ny skärbräda med en gång, men jag har aldrig fått den efter tjugo år,

sysmali
B Beemaster skrev:
Ett annat exempel är att jag för trettio år sedan bytte kök. Efter tre månader lossnade handtaget på skärbrädan. (dåligt lim?) Jag kontaktade då Härjedalskök och reklamerade. De skulle skicka en ny skärbräda med en gång, men jag har aldrig fått den efter tjugo år,
Kanske inte det viktigaste i din historia, men det försvann nästan 10 år i cyberrymden. Du skulle få en ny skärbräda för 30 år sedan, men du har inte fått den på 20 år.

Gjorde misstaget att köpa en outlet diskmasin av elgiganten i mellandagarna. Den kom igår inlindad i ett lager bubbelplast och en buckla över fronten. Underbart :)

R Rolle85 skrev:
Gjorde misstaget att köpa en outlet diskmasin av elgiganten i mellandagarna. Den kom igår inlindad i ett lager bubbelplast och en buckla över fronten. Underbart :)
Och det var inte beskrivet i specen? De brukar vara noggranna med det.

Såldes som demoex men i nyskick

R Rolle85 skrev:
men är det inte så det kan vara med outlet?

R Rolle85 skrev:
Kan den ha varit. Innan transportfirman tog hand om den....

R Rolle85 skrev:
köpte en demoex bil för några år sen den hade en buckla på den

R Robert Wegler skrev:
NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.

Efter fyra månader har man inte lyckats hitta felet på sitt eget skåp. Ynkligt!
Electrolux kan man inte lita på nu längre.De har dyra produkter som är dåliga och inte prisvärda 😡Dyr dammsugare som har för kort sladd och välter hela tiden så snart åker den ut genom fönstret Aldrig mer Electrolux för min del.

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
men i sverige då skullle det skickas tillbaka så stod man där utan produkten i några månader
Några månader torde vara längre än "skälig tid" som konsumentköplagen anger.

• Gilla
Robert Wegler
  • Laddar…
P
B Beemaster skrev:
Hur många gånger ringde du och tjatade om att de skulle skicka skärbrädan?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.