22 214 läst ·
96 svar
22k läst
96 svar
Elgiganten säljer trasiga vitvaror från Electrolux men bryr sig inte
Fick en leverans en gång från Hornbach med en trasig komponent. Tog en bild, skickade. Fick en ursäkt och en felfri ersättning.S Sir Duke skrev:Bra att du fick presentkort till slut som någon kompensation.
Jag minns när jag köpte en glödlampa på Hornbach för 20 år sedan. Kom hem och upptäckte att den var trasig. Åkte tillbaka och frågade om resekostnaden och det var bara glada miner och inga problem, fick 70 spänn i milersättning förutom en ny lampa. De hade en rutin för det.
Där kan jag tänka mig att handla igen.
Jag köpte ett kylskåp med display/kontrollpanel i dörren.
Vid leverans var ena gångjärnet knäckt och pga att sladden till kontrollpanelen gick genom gångjärnsaxeln så var det inte en helt simpel reparation.
Efter ett antal samtal med deras "service" ( typ 30 min telefonkö varje tillfälle) fick jag anvisningen att det var Electrolux ansvar, och på min fråga "Om Electrolux skickar en faktura för servicen , skickar jag den vidare till er?" då hade figuren inget svar.
Historien slutade med att jag skickade skåpet i retur och köpte ett annat från Elon.
Jag sätter inte min fot hos Elgiganten sen dess.
( Bla skickade deras sk service ett SMS med texten : "Vi har försökt nå dig, du kan inte ringa tillbaka".
-Jag funderar fortfarande på syftet med detta SMS.)
- Försök inte få service av Elgiganten. returnera och kräv pengarna åter , allt annat bränner bara din tid,
Vid leverans var ena gångjärnet knäckt och pga att sladden till kontrollpanelen gick genom gångjärnsaxeln så var det inte en helt simpel reparation.
Efter ett antal samtal med deras "service" ( typ 30 min telefonkö varje tillfälle) fick jag anvisningen att det var Electrolux ansvar, och på min fråga "Om Electrolux skickar en faktura för servicen , skickar jag den vidare till er?" då hade figuren inget svar.
Historien slutade med att jag skickade skåpet i retur och köpte ett annat från Elon.
Jag sätter inte min fot hos Elgiganten sen dess.
( Bla skickade deras sk service ett SMS med texten : "Vi har försökt nå dig, du kan inte ringa tillbaka".
-Jag funderar fortfarande på syftet med detta SMS.)
- Försök inte få service av Elgiganten. returnera och kräv pengarna åter , allt annat bränner bara din tid,
Ser många säger att dom har flera försök på sej att laga varan, och det stämmer om varan fungerar vid ankomst ocg går sönder senare.
En DOA ska normalt ersättas per omgående med ny vara.
"DOA ("Dead On Arrival") innebär att en vara är trasig vid ankomsten, vilket enligt konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera produkten direkt. Du har rätt till avhjälpande, omleverans (ny vara), eller i vissa fall häva köpet, ofta med hjälp av säljarens garanti eller reklamationsrätt inom 3 år. "
En DOA ska normalt ersättas per omgående med ny vara.
"DOA ("Dead On Arrival") innebär att en vara är trasig vid ankomsten, vilket enligt konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera produkten direkt. Du har rätt till avhjälpande, omleverans (ny vara), eller i vissa fall häva köpet, ofta med hjälp av säljarens garanti eller reklamationsrätt inom 3 år. "
Var denna från Bosch? Vi har en som börjat strula som jag minns hade 5 års garanti men står inte på kvittona och tillverkaren gav bara 2 eller 3R Rolle85 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 649 inlägg
P polaris78 skrev:Elgiganten är ett jävla piss företag som är helt ointresserade såfort man är klar med köpet av varan.. Vi har fått dåliga microvågsugnar i 3 exemplar innan idioterna gav upp och gav pengarna tillbaka...
Man ringer in när den första skrothögen inte fungerar som den ska och som säger kom hit med den så vi får skicka in den på garanti.. jaha visst kan ni få den absolut men vart ska ni skicka den? Finns knappt en verkstad som får öppna och reparera en micro utan dom slängs i återvinningen och man skickar en ny... ev konstatera fel för att kolla att det är trasig.. Men korkskallen som står på elgiganten och efter en längre stunds argumentation att den är trasig ja men hämta nåt själv och prova...
Så ska vi skriva på att vi bekostar frakt och felsökning OM det inte är nåt fel.. Tror du vi tänker betala en spänn mer än köpet för 2 dagar sen..Vi är kunden som ni inte leverarat en fungernade vara till..
Gå nu ut och hämta en annan och ge oss den .. nej då ska den skickas till nån verkstad som ska kolla att den inte fungerar och därefter ska vi en vecka senare eller så åka till butiken och få hämta en ny micro som kanske i bästa fall fungerar...
Denna cirkus upprepades 3 ggr innan vi fick igen pengarna micron kostar.. ja men jag har 4 mil varje gång enkel resa hit och det här är 3 micron som ni skickar in på lagning efter en stunds argumenteranden så blir det samtal med chefen på den butiken som har lika obefintlig kundservice.. inte en krona mer än pengarna tillbaka på köpet..
Efter kontakt med elgiganten centralt fick 1000 kr presentkort för dom tyckte inte det var så snyggt skött och hon lovade att nya rutiner skulle rullas ut som hindrar sånt här idiot beteende.. ja så länge man har idioter anställda och idoter som styr i butikerna så lär det inte hjälpa det minsta.. utan service vilja så är det liksom kört..
Handla nån annanstans vart som helst för sämre kan det fan inte bli..
Men vet iaf varför dom har garantiärenden i nån dörr brevid lastkajen så man inte ska stå i butiken och argumentera om det man enligt lag har rätt till..
Skulle jag råka ut för det igen så kommer jag vägra gå in genom bakdörren för garantiärenden iaf och kommer ställa mig mitt i butiken men min jälva grej och gapa och skrika tills kompensationen kommer som lösning för att få ut en genom dörren.. skit ska skit ha
/W
Javisst, säljande företag är alltid motparten. Men har själv varit med om samma sak, också det med en felaktig Electrolux produkt. Totalt omöjligt för mig att få affären att sköta reklamationen trots att jag upplyste dom om att de var min juridiska motpart. Kan det vara så att Electroluxkoncernen är en av bovarna?A ajn82 skrev:
Vägrar de ta emot reklamationen är det ju "bara" att gå direkt vidare till ARN, de har ju fått sin chans och valt att inte leva upp till lagstiftningen.L Leif So skrev:Javisst, säljande företag är alltid motparten. Men har själv varit med om samma sak, också det med en felaktig Electrolux produkt. Totalt omöjligt för mig att få affären att sköta reklamationen trots att jag upplyste dom om att de var min juridiska motpart. Kan det vara så att Electroluxkoncernen är en av bovarna?
Har haft samma problem. Jag löste det med att andvända öppet köp. Då helt plötsligt kom det en ny kyl o frys. En nyköpt trasig produkt ska inte lagas. Den ska bytas.R Robert Wegler skrev:NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.
Efter fyra månader har man inte lyckats hitta felet på sitt eget skåp. Ynkligt!
Nu har jag en extra frys i garaget
Dom hämtade aldrig kyl o frysen.
Beror på vilken produkt. Kjell och co om det är mindre prylar och tillbehör. Alltid skitsmidiga och oknussliga. Man brukar tex få öppna och prova mobilskal, laddare och liknande. Nyttjat garanti flera gånger när tex hörlurar gått sönder, alltid skitsmidigt.Moana skrev:
Inet för datorer och liknande.
Vitvaror vet jag ej, men absolut aldrig i livet elgiganten i alla fall. Köpte senast beg kyl och frys från verkligen Hassans svarthandel och båg, men att reklamera fel där och få hjälp var rejält mycket enklare än hos elgiganten (och det var inte enkelt hos Hassans buffel och båg).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 054 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 054 inlägg
Kjell och Co säljer exakt samma saker som AliExpress för 5-10 gånger högre pris. Då är det lätt att le mot besvärliga kunder och skratta hela vägen till banken. EG har kanske 5-10% på en billig TV eller frysbox.
Jag handlar aldrig av Kjell av den enkla anledningen att jag inte gillar dåliga affärer.
Aldrig haft problem med EG och dessutom den enda jag känner till som fortfarande skickar vitvaror till Norrland till en rimlig fraktkostnad.
Jag handlar aldrig av Kjell av den enkla anledningen att jag inte gillar dåliga affärer.
Aldrig haft problem med EG och dessutom den enda jag känner till som fortfarande skickar vitvaror till Norrland till en rimlig fraktkostnad.
Elgiganten sålde ett skit-kyl/frys från Samsung där frysen packade ihop, pga undermålig avfrostningfunktion, efter 4 månader. Jag hävdade att jag inte ville behålla skiten och Elgiganten gick med på att byta ut båda mot Bosch, som fungerar felfritt. Stå på dig mot Elgiganten och kräv att få byta märke. Jag har också dåliga erfarenheter av Elektrolux service.R Robert Wegler skrev:NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.
Efter fyra månader har man inte lyckats hitta felet på sitt eget skåp. Ynkligt!
Helt rätt att Elgiganten är enda motpart i detta läget. Också helt rätt att dom har två försök på sig, men det får inte heller ta för lång tid. Om inte felet avhjälps inom skälig tid har man också rätt att häva köpet.D Dkvist skrev:
ARN är ett sätt att få tvisten löst. Det är dock helt fel att försöka ta det till förvaltningsrätten då dom inte tar i detta med tång ens. Dom löser bara tvister mellan privatpersoner och myndigheter. Det blir tingsrätten som ärendet hamnar i om Elgiganten inte följer ARN:s råd.
Fast det där stämmer ju inte. Alla affärer nu för tiden säljer ju billigt noname kinaskit, du hittar det hos elgiganten, kjell, clas ohlson, power, inet.MultiMan skrev:
Kjell och Co säljer exakt samma saker som AliExpress för 5-10 gånger högre pris. Då är det lätt att le mot besvärliga kunder och skratta hela vägen till banken. EG har kanske 5-10% på en billig TV eller frysbox.
Hos kjell köper du också tex märkeshörlurar, Samsung, Apple, JBL etc. De har för de flesta produktkategorier allt från kinaskit till märkeskvalitet.
Du har helt enkelt fel.
Jag har oavsett märke fått förstklassig service och enkla garantiprocesser hos kjell.
Det är säkert olika hur reklamationerna fungerar beroende på butik. Jag har t ex aldrig haft problem med Elgigantens butik i Lund och handlat/eventuellt lämnat tillbaka en hel del där, både datorprylar och vitvaror. Vid problem med nyköpt frys fixade Elgiganten en servicetekniker från Elektrolux som kom snabbt och bytte styrenheten - inga problem där.
Men håller med om att garantitiden bör vara utskriven på kvittot. Köpregler på hemsidan kan ju ändras.
Men håller med om att garantitiden bör vara utskriven på kvittot. Köpregler på hemsidan kan ju ändras.