33 317 läst ·
133 svar
33k läst
133 svar
Elektrikern har gjort ett uselt jobb – vad kan jag göra 5 år senare?
"Gå så långt"!K klimt skrev:Det kan vara att gå så långt som att flytta på apparater, men detta får bara göras med säljarens godkännande. Om man inte kan undersöka så bör man ta höjd för kostnader vid eventuella problem. Min slutsats är att TS inte har något att hämta från säljare eller elfirma utan att det är bäst att fixa problemen och vara nöjd med att man sedan har väl fungerande el
Att dra ut vitvaror tillhör den självklara mycket enkla kontrollen som kan göras direkt på en visning. I alla fall de visningar jag varit på.
Gentemot dig har väl firman inga som helst ansvar.T tummahanden skrev:Hej!
Jag har flyttat till en lägenhet som renoverades för ett par år sedan. När jag nu börjar kolla lite på elen blir jag tveksam och undrar lite vad ni tycker om följande
Jag tänkte kontakta firman som gjort då jag är ganska missnöjd, speciellt på punkt 3) och vill få tillbaka pengarna jag nu måste lägga på elektriker. Men vilka av dessa kan jag argumentera för att de ej är accepterbara och reklamerbara? Vad har firman för ansvar nu efter 5 år?
- Stickdosa ej monterad utan hänger löst inne i köksfläkten
- Kablar ej fastsatta i vägg utan hänger från stickkontakter och dosor utan dragskydd bakom tex. kylskåp.
- Jordat uttag ej anslutet till jord (!).
- Kopplingsdosa för trefas för spis lämnas helt öppen utan någon täckkåpa bakom diskmaskinen.
- Zigbeemotagare för taklampa monterad löst hängde i köksfläkt utan något annat skydd.
- Lamputtag helt sprucket efter att man dragit ut en kabel ur det (Man ser att de inte har borrat, det är inte ett runt hål)
Vad ska du begära tillbaka för pengar?
Hur vet du att det inte är tidigare ägare som micklat med elen? Denne hade kanske en elektriker för att göra något och sedan micklat vidare själv?T tummahanden skrev:Tyvärr är det så att i Stockholm är budgivningarna så pass hetsiga att om man vill krångla in inspektion osv., så väljer nog säljare helt enkelt nästa person i budgivarlistan och har sålt lägenheten en halvtimme senare. Vem fan vill sälja till en krånglig person när man smidigt kan få sålt utan frågor!
Helt rätt, den firman har förbrukat sitt förtroendekapital hos mig. Jag har landat i att jag betalar för detta och att det förmodligen är mer riskabelt och tidskrävande för mig att anmäla än det är värt givet bevisläget.
stugan_i_skogen: Tack, goda råd! Du har nog rätt.
Med tanke på hur oseriös/inkompetent firman verkar skulle jag aldrig vilja att de gjorde något eljobb i min bostad.O skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Självklart ska du anmäla. Strunta i dem som bara tänker på sig själva. Det kostar bara lite tid, ta foton osv. Anmälan försvinner kanske i ett svart hål hos ESV men du har gjort vad du kan för att andra inte ska råka ut för samma sak. (Du behöver troligen själv polla ärendenumret hos ESV för att få se deras svar.)T tummahanden skrev:
Men det är 5 år sen, det kan ha ändrats sen dom gjorde detBo.Siltberg skrev:
Självklart ska du anmäla. Strunta i dem som bara tänker på sig själva. Det kostar bara lite tid, ta foton osv. Anmälan försvinner kanske i ett svart hål hos ESV men du har gjort vad du kan för att andra inte ska råka ut för samma sak. (Du behöver troligen själv polla ärendenumret hos ESV för att få se deras svar.)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vad ska TS anmäla? Sin egen elanläggning? TS har ju bara en gissning om vem som gjort elen, inget annat än det.Bo.Siltberg skrev:
Självklart ska du anmäla. Strunta i dem som bara tänker på sig själva. Det kostar bara lite tid, ta foton osv. Anmälan försvinner kanske i ett svart hål hos ESV men du har gjort vad du kan för att andra inte ska råka ut för samma sak. (Du behöver troligen själv polla ärendenumret hos ESV för att få se deras svar.)
ESV. skiter dessutom fullständigt i dåligt utförda elinstallationer så jag som elektriker skulle aldrig anmäla någonting dit längre, det är t.o.m. mer poänglöst än att anmäla småbrott till polisen.
Man kontaktar firman bifogar bilder och faktura och frågar om detta är ett arbete de står bakom.
Förnekar de eller snackar skit så publicerar man bilderna på internet eftersom de tycker att de har gjort ett bra jobb så vad ska de göra.
Förnekar de eller snackar skit så publicerar man bilderna på internet eftersom de tycker att de har gjort ett bra jobb så vad ska de göra.
En specifik installatör anlitades för att göra arbetet för 5 år sedan, det finns det ju en faktura som styrker.S SueCia skrev:
Men du menar att det är mer sannolikt att någon annan skulle in och joxa i samma installation under dessa 5år bara för att lossa kablar och demontera täcklock?
Är det många jobb du kommer ut på där det går till så, eller vad baserar du antagandet på?
Jag citerar TS egna svar "Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja."S SueCia skrev:
Jag har själv haft liknade problem med s.k "proffs" när jag renoverade mitt kök ironiskt nog kanska exakt samma saker.
Innan alla kränkta elektriker kommer och säger så går det när du anlitar billig arbetskraft så var detta via en av våra stora köksleveratörer och elektriken som hade behörigheter var svensk.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Vad är mest sannolikt, att en elektriker utför jobb som TS påstår, eller att TS säljare har pulat själv med elen åratal efter att elektrikern varit där?Unikt namn skrev:
En specifik installatör anlitades för att göra arbetet för 5 år sedan, det finns det ju en faktura som styrker.
Men du menar att det är mer sannolikt att någon annan skulle in och joxa i samma installation under dessa 5år bara för att lossa kablar och demontera täcklock?
Är det många jobb du kommer ut på där det går till så, eller vad baserar du antagandet på?
Du menar att det är rimligt att hänga ut en hantverkare som du aldrig någonsin anlitat själv, enbart baserat på hörsägen?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det kan absolut vara som du säger, men det är jävligt magstarkt att hänga ut en hantverkare du aldrig någonsin anlitatD _DE skrev:Jag citerar TS egna svar "Kan jag bevisa att det var dom? Nej. Har någon rivit ut ett sprillans nytt kök och satt in ett nytt och slafsat över på ett nytt elsystem i smyg? Har man sedan kliniskt tagit bort alla spår av det som beskrivs i egenkontrollen. Kanske, men troligt, nja."
Jag har själv haft liknade problem med s.k "proffs" när jag renoverade mitt kök ironiskt nog kanska exakt samma saker.
Innan alla kränkta elektriker kommer och säger så går det när du anlitar billig arbetskraft så var detta via en av våra stora köksleveratörer och elektriken som hade behörigheter var svensk.