OK, det var överspänningsskydden som gjorde att jag blev varse fyrledarsystemet men det fanns andra skäl att ha femledarsystem som var relevanta även här antar jag.

Kan man ha jordfelsbrytare i undercentraler om det är fyrledare ut från huvudcentralen?

Mikael_L
Jodå, men JFB för varje UC måste vara placerad i just denna UC, kan inte vara placerad i centralen före.
Men det vill man ju knappast heller, normalt sett.

Det finns dock fler bra anledningar till att endast använda 5-ledarsystem (TN-S), så själv skulle jag aldrig överväga att dra 4-ledare utom vid extremt grova areor (inget för bostäder alltså) eller om det möjligen finns någon speciellt anledning för stället ifråga, t.ex. att det finns en gammal 4-ledarmatning som ska/måste återanvändas "längre bort i kedjan".

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Ska du ha en jfb i lillstugan måste det kopplas innan jfb i huset
Tvp jfb i serie är aldrig bra
Ett helvete att felsöka då går den ena går den andra me oavsett vart problemet är
Ska man ha jfb skall den alltid va inkopplad på huvudsäkring aldrig efter säkringar elker andra jfb
Samtidigt ska du ha jfb räcker 3 faser och jord
Jord och nolla är tekniskt samma sak men jfb separerar för att känna av spännings ändring mellan last och jord
Så elektrikern gör fel och (rätt)
förstår resonemanget med att inte ha JFB i serie, tänker bara när jag ansluter husvagnen. Då har jag JFB i husvagnen och förhoppningsvis JFB på min inkoppling (när den står hemma så definitivt, när den står på camping varierar det med hur det är byggt)
Håller med ur felsöknings perspektiv, men finns det andra nackdelar?

• Gilla
Larsia
  • Laddar…
Finns det verkligen någon camping som inte har jordfelsbrytare på uttagen?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte, men det finns en del äldre installationer, så jag gissar att det fortfarande kan finnas, men finns det inte så är det ju alltid två JFB i serie (du får gå till vagnar som börjar bli 40 år för att inte ha JFB i vagnen )

Rent tekniskt spelar det ingen roll om det är två JFB i serie. Någon av dom kommer att lösa ut vid jordfel.
Däremot blir det ju lite slumpmässigt vilken som löser ut och det vill man undvika i en fast installation.

• Gilla
JE46 och 4 till
  • Laddar…
Det är lika illa med "byggcentraler" - där man brukar ha möjlighet att koppla många efter varandra i en slinga med en "vidarematning" som förr var parallell med intaget i varje låda.

Att ha JFB till "uttagen" på varje central är väldigt bra och säkerhetshöjande, men när centraler har JFB på vidarematningarna blir det ett j..a letande efter lådor på vägen när någon byggfläkt har smygjordat...

Och det är faktiskt inte direkt praktiskt att varje byggcentral skall ha en egen kabel direkt från någon huvudfördelning i andra änden av en större byggplats. Att tvingas till fast ledningsanslutning från huvudfördelning till en "våningscentral" på varje våning av ett bygge gör att det vid nedplockningen hanteras massor av kabel med vidhängande byggcentral i änden, de centralerna mår inte bra. Man skulle önska att det skulle finns något avvikande kontaktdon för stigarledningar med 300 mA jordfelsskydd.

Hur gick det förresten för TS själv med lillstugan - så här 11 månader efter att frågan var uppe?

• Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Det gick utmärkt för TS tack. Allt fungerar prima, jfb har inte brutit, ingen överbelastning. (y)

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja det är tom vanligt på lite äldre anläggningar. Oftast kan man då hyra en mobil JFB att sätta mellan uttag och sladden till husvagn/husbil.

Krokben Krokben skrev:
Tycker att det är rätt skrämmande när man anlitar en riktig elektriker så får man det där svaret. Som kund ska man kunna lita blint på att människan man anlitar kan arbetet utan och innan. Sen kan man ju inte kunna precis allting men då ser man ju till att ta reda på exakt hur det skulle vara.
Om du bara visste. De nya reglerna har blivit besvärliga. Förr hade vi vår bibel hur man gör saker, Sind-fs och sen kom Stev-fs. Där stod allt. Nu kan du göra rätt på flera sätt. Och det är svårare. Vill ni sätta åt en elektriker så ni fråga efter egenkontroll protokollet om han dragit nya kablar. Då har ni ett bättre förhandlingsläge vid dispyter. Nuförtiden måste företaget ha en rutin hur egenkontroller ska göras. Som är redovisade till en statlig myndighet. Sen är företaget skyldiga att göra dessa egenkontroller alltid på alla jobb de gör. De är skyldiga att spara dessa egenkontroller. Vet inte hur länge. Skulle det hända något. Bevisar egenkontroller vad företaget har gjort och hur. Så det kan vara ett skydd för företagen också. Alla nya kablar ska vara isolationsprovde innan de får spänningssättas. Alla nya vägguttag ska testade att det är rätt kopplat och att utlösningstiden inte är för lång. Så det är mycket nu med de nya reglerna som har funnits ca 2 år om jag minns rätt. Allt finns i avdelning C.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Om du bara visste. De nya reglerna har blivit besvärliga. Förr hade vi vår bibel hur man gör saker, Sind-fs och sen kom Stev-fs. Där stod allt. Nu kan du göra rätt på flera sätt. Och det är svårare.
Varför då?
För att man måste förstå vad man gör, för att man måste kunna något själv?

S Styrtekniker skrev:
Vill ni sätta åt en elektriker så ni fråga efter egenkontroll protokollet om han dragit nya kablar. Då har ni ett bättre förhandlingsläge vid dispyter.
Ja fråga kan man, men det spelar väl för det mesta ingen roll, ger absolut inget förhandlingsläge, möjligen tvärtom.

S Styrtekniker skrev:
Nuförtiden måste företaget ha en rutin hur egenkontroller ska göras.
Nej.
S Styrtekniker skrev:
Som är redovisade till en statlig myndighet.
NEJ, absolut inte!
S Styrtekniker skrev:
Sen är företaget skyldiga att göra dessa egenkontroller alltid på alla jobb de gör. De är skyldiga att spara dessa egenkontroller.
Nej, och nej!

S Styrtekniker skrev:
Bevisar egenkontroller vad företaget har gjort och hur. Så det kan vara ett skydd för företagen också.
Tja, på sätt och vis... Framförallt kan ett metodiskt arbete, och metodiskt förda dagböcker m.m vara till nytta för vem som helst som väljer att följa detta. Inte bara företagaren.

S Styrtekniker skrev:
Alla nya kablar ska vara isolationsprovde innan de får spänningssättas. Alla nya vägguttag ska testade att det är rätt kopplat och att utlösningstiden inte är för lång.
Nej, nej och nej.

S Styrtekniker skrev:
Så det är mycket nu med de nya reglerna som har funnits ca 2 år om jag minns rätt.
Nya reglerna (de jag antar att du menar) trädde i laga kraft 1/7 2017.
Avd C är gamla grejer.

Men du övertolkar allt väldigt mycket, eller så har du inte alls satt dig in i det och kanske bara för lite allmänna skrönor vidare (vilket är vanligt i denna branschen).
T.ex. har inte en enda regel om kontroll före idrifttagning ändrats med nya elsäkerhetslagen.

Om du anser att jag har fel, så kan du vänligen visa mig var alla dessa krav du räknat upp finns att läsa.

• Gilla
McHolm och 6 till
  • Laddar…
Och dessutom får man väl, som alla andra, gå några av dom fortbildningskurser som dyker upp med jämna mellanrum om man upplever att det är svårt att hänga med i utvecklingen. Det trodde jag att alla arbetsledare och dom flesta elektriker gjorde i hela landet, baserat på hur det fungerar där jag bor. Dom som inte brukar synas är en del mer eller mindre obskyra småföretag (1-2 man).

Mikael_L
Jag kan väl lägga till att ifall Styrtekniker skrivit "bör" istället för "skall" och "kan" istället för "måste" så hade jag inte kunnat kritisera som jag gjorde.

Ty en del av det där är ju lämpligt även om det inte är tvång.

• Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det verkligen en riktig elfirma?
Kolla om firman är registrerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.