Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är kritiskt att faser och nolla i utgående kabel kommer från samma sida av JFBn. PE är gemensam och har ingen före och efter JFB. Det är därför omöjligt att gå ut med en fyrledare efter JFBn. När man pratar om fasskena och neutralskena i en central med JFB så sitter de vanligen efter denna JFB. Det är sällan det finns fler än en i en normal central. Så man måste vara mycket försiktigt med dessa tumregler då både fasskenor och neutralskenor kan vara kopplade på olika sätt.

Du vill använda em femledare (TN-S) och vill koppla den före JFBn och huvudbrytare i matande central så att det blir en helt oberoende huvudcentral i stugan. Det innebär att faserna ska tas ut från huvudbrytarens ingång och både N och PE ska tas ut från PE-plinten. Detta förutsatt att kabeln är dimensionerad för mätarsäkringarna vilket den bör vara med dina 6 mm².
Jag sitter och läser denna gamla tråd då jag tycker den är intressant, och det dök upp en fråga.

Jag håller helt med om och förstår att både N och PE ska läggas på PE plinten när den ska mata före JFB. Det ger mig dock två frågor:

Om vi förutsätter att kabeln är 5G6 så innebär det i praktiken att PE och N kommer agera PEN tillsammans. Kravet på en PEN är ju 10 kvadrat. Är detta en accepterad lösning? Eller kan man säga att anläggningen blir TN-S i samma ögonblick som man lägger dit separata PE och N? Jag förstår såklart att 6+6 är 12, och i praktiken kommer det inte spela någon roll, men vill veta vad som gäller.

Andra frågan är om det fortfarande är allmänt accepterat att en huvudledning kopplas utan JFB?

Tack

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Jag sitter och läser denna gamla tråd då jag tycker den är intressant, och det dök upp en fråga.

Jag håller helt med om och förstår att både N och PE ska läggas på PE plinten när den ska mata före JFB. Det ger mig dock två frågor:

Om vi förutsätter att kabeln är 5G6 så innebär det i praktiken att PE och N kommer agera PEN tillsammans. Kravet på en PEN är ju 10 kvadrat. Är detta en accepterad lösning? Eller kan man säga att anläggningen blir TN-S i samma ögonblick som man lägger dit separata PE och N? Jag förstår såklart att 6+6 är 12, och i praktiken kommer det inte spela någon roll, men vill veta vad som gäller.

Andra frågan är om det fortfarande är allmänt accepterat att en huvudledning kopplas utan JFB?

Tack
Är det en 5 ledare blir det ett 5 ledare system. Separat jord och separat nolla.

Ja, det blir TN-S i den punkt där separata N- och PE-ledare i en ledning utgår ifrån en PEN-plint (det finns gråzoner inom en elcentral där olika skenor matar varandra). I praktiken innebär det att N kommer att bära belastningsström medan PE inte gör det, så det är en viktigt skillnad.

En annan viktig sak är att N- och PE-ledarna inte sitter under samma skruv på PEN-plinten, åtminstone så att de båda riskeras lossna från skenan men fortfarande vara förbundna med varandra. Det är liktydigt med ett PEN-ledarbrott som man inte vill ha.

Den N-ledare som matar en JFB är alltså en N-ledare där den utgår ifrån PEN-plinten. Därför ser man att en blå ledare ansluts till PEN-plinten. Fast om elcentralen är matad med TN-S, då finns det ju en N-plint att utgå ifrån.

Ang andra frågan, menar du ifall en huvudledning är skyddad av en JFB? Ja, en huvudledning eller installationsledning i sig ser man inget större behov av att skydda. Risken för jordfel är liten. Det är viktigare att skydda en skarvsladd i trädgården, dvs handhållna maskiner etc.

• Gilla
Lassebo och 3 till
  • Laddar…
Imponerande och eloge till ett uttömmande svar. Leve denna fortfarande aktuella tråd! :)

Ja, det blir TN-S i den punkt där separata N- och PE-ledare i en ledning utgår ifrån en PEN-plint (det finns gråzoner inom en elcentral där olika skenor matar varandra). I praktiken innebär det att N kommer att bära belastningsström medan PE inte gör det, så det är en viktigt skillnad.

En annan viktig sak är att N- och PE-ledarna inte sitter under samma skruv på PEN-plinten, åtminstone så att de båda riskeras lossna från skenan men fortfarande vara förbundna med varandra. Det är liktydigt med ett PEN-ledarbrott som man inte vill ha.

Den N-ledare som matar en JFB är alltså en N-ledare där den utgår ifrån PEN-plinten. Därför ser man att en blå ledare ansluts till PEN-plinten. Fast om elcentralen är matad med TN-S, då finns det ju en N-plint att utgå ifrån.

Ang andra frågan, menar du ifall en huvudledning är skyddad av en JFB? Ja, en huvudledning eller installationsledning i sig ser man inget större behov av att skydda. Risken för jordfel är liten. Det är viktigare att skydda en skarvsladd i trädgården, dvs handhållna maskiner etc.
Vill bara anmärka på sista stycket: bor man på en landet och det gäller ekonomibyggnader ställer försäkringsbolagen krav på att alla huvudledningar/installationsledningar mellan mätare och elcentraler ska vara skyddade av jfb (300mA).

Mikael_L
P Putteman skrev:
Om vi förutsätter att kabeln är 5G6 så innebär det i praktiken att PE och N kommer agera PEN tillsammans. Kravet på en PEN är ju 10 kvadrat. Är detta en accepterad lösning? Eller kan man säga att anläggningen blir TN-S i samma ögonblick som man lägger dit separata PE och N?
Om PE och N kommer från PEN-skena, men ansluts i matad ände som PE och N separat (vilket är det normala och vanligaste, undantag finns) så är kabeln helt enkelt TN-S, då PE och N är separerade från och med punkten där kabeln börjar.

Att lägga ihop PE och N i bägge ändarna och låta denna kombo agera PEN ligger någonstans på gråskalan. Det är helt enkelt lite omdiskuterat om det är OK eller inte.
Jag har inte själv helt bestämt mig för vad jag tycker i denna fråga, jag föredrar nog att i första hand alltid försöka undvika det, för att slippa tänja på regler.
I andra hand vill jag nog ha något vettigt skäl att välja lösningen, t.ex att jag vet att UC kommer snart bytas så att det blir TN-S hela vägen, då blir detta ju nästan en icke-fråga.

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…

Det finns inga gråzoner!!!

Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Det finns inga gråzoner!!!
Detta var ett ganska häpnadsväckande uttalande.
Själv finner jag mest att alla som tränger lite djupare in i regler och sånt finner just gråzonerna både ökande och mer problematiska.
Jag vet inte om jag ska tolka detta som att du faktiskt kanske bara är i precis början av kunskapsstegen, eller bara har bestämt dig för något som inte är sant.

• Gilla
Kenneth Hellman och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv finner jag mest att alla som tränger lite djupare in i regler och sånt finner just gråzonerna både ökande och mer problematiska.
Jag vet inte om jag ska tolka detta som att du faktiskt kanske bara är i precis början av kunskapsstegen, eller bara har bestämt dig för något som inte är sant.
Att koppla ihop jord och nolla i var ände av en kabel i var och en Central. Är ingen gråzon. Skulle jag göra det på jobbet skulle jag få sparken. Det finns regler.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu pratar vi om 4 och 5 ledare system. Om du tycker att koppla i hop nolla och jord i vår ände. Är en grå zin.Så tror jag att du borde fundera över din kompetens i detta ämne.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommenterade 4 och 5 ledare system. Där finns inga. Oklar heter. Om du tycker att man kan kolla i hop nolla och jord i vår sin ände i

Mikael_L
Som sagt, alla, även de med djupa kunskaper, är inte överens med dig.

För en del år sedan, innan jag kunde lika mycket som idag, så skulle jag hållt med dig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Som sagt, alla, även de med djupa kunskaper, är inte överens med dig.

För en del år sedan, innan jag kunde lika mycket som idag, så skulle jag hållt med dig.
Och du jobbar med el varje dag?

Mikael_L
Nja, jag är lite slö, så jag jobbar max 4 dagar i veckan ... :cool:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, jag är lite slö, så jag jobbar max 4 dagar i veckan ... :cool:
Undrar om vi prata om samma sak.

Mikael_L
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan läsa lite här
[länk]
Så inser du hur oense och i gråzonen detta är.
Och många av skribenterna här är kunniga och erfarna, och en del "tunga namn" i branschen är med här.
Jag anser ändå att det finns regler som säger hur det ska vara. Tex, det får aldrig gå någon ström i jorden förutom när det är något fel. Och säkringen ska lösa ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.