Byggahus.se

Elektriker vill koppla Nollan till Jord ?

1. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 919 inlägg
    Det är kritiskt att faser och nolla i utgående kabel kommer från samma sida av JFBn. PE är gemensam och har ingen före och efter JFB. Det är därför omöjligt att gå ut med en fyrledare efter JFBn. När man pratar om fasskena och neutralskena i en central med JFB så sitter de vanligen efter denna JFB. Det är sällan det finns fler än en i en normal central. Så man måste vara mycket försiktigt med dessa tumregler då både fasskenor och neutralskenor kan vara kopplade på olika sätt.

Du vill använda em femledare (TN-S) och vill koppla den före JFBn och huvudbrytare i matande central så att det blir en helt oberoende huvudcentral i stugan. Det innebär att faserna ska tas ut från huvudbrytarens ingång och både N och PE ska tas ut från PE-plinten. Detta förutsatt att kabeln är dimensionerad för mätarsäkringarna vilket den bör vara med dina 6 mm².

2. Mikael_L
    Medlem · 39 193 inlägg
    Precis, att bara lite "tumregelmässigt" säga att det ska kopplas dit eller dit, blir helt tokigt.
    Det är därför jag ordat lite om att vissa saker är "förenklat" osv.

Det är inte alltför sällan som jag bygger en central som har plint för både PEN, PE och nolla (efter JFB) och då öppnar det ju sig fler möjligheter för hur man ansluter.

3. I
    Medlem · 1 369 inlägg
    Och då ska byglingskruven på PE / N vara vara kvar antar jag ?

Tack för bra svar Bo Gk och övriga ni är fantastiska.

4. Mikael_L
    Medlem · 39 193 inlägg
    Det beror på hur det ser ut.

Men allra troligast ska den inte ändras i alla fall.

Den kan vara lossad för att nollskenan nu matas från JFB, eller åtdragen just nu, och nolla för grupper efter JFB anordnat på annat vis.

Det gäller helt enkelt att veta precis vad man håller på med, det är inte rocket science, men det duger inte med att bara gissa sig fram.

5. I
    Medlem · 1 369 inlägg
    Bra, tack för klargörandet.

Nej gissa sysslar jag inte med, vill veta. Det lutar åt att jag får ta dit min vanliga elektriker och göra detta, även om det är 8 mil enkel väg för honom. Den här lokala gubben verkar inte 100 tyvärr.

Tack för svaret)

6. Mikael_L
    Medlem · 39 193 inlägg
    Det var inte direkt riktat mot dig, utan bara allmänt, både elektriker och annat patrask. ;)

Bara så du inte trodde att jag menade att vara spydig eller otrevlig.
    (Och jag tycker det är bra att du frågar, mycket bättre det)

Och JA, det finns tyvärr elektriker också, som gissar lite väl mycket, eller bara klarar av saker och ting då det ser ut som det brukar.
    Jag har fått vara efter ibland för att få det att funka.

• Laddar…
  7. I
    Medlem · 1 369 inlägg
    None taken, tack och trevlig helg till dig (y)(y):D

• Laddar…
  8. L
    Husägare · 3 288 inlägg
  9. Bo.Siltberg
    Förutom att det inte finns någon utgående TN-C, bara in. Ut går endast TN-S.
    Har man möjligheten så går det ju att ordna riktigt fint.
    Men i TS fall handlar det om en gammal diazedcentral som inte har dessa möjligheter.
    Nu är det osäkert ifall elektrikern såg problem med denna inkoppling och därför ville lägga sig på fasskenorna efter JFBn, som en vanligt grupp. En bild på huset central med dess JFB vore fint.

10. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 246 inlägg
    Brände elektrikern ner stället?

11. I
    Medlem · 1 369 inlägg
    Nej det klarade sig, hade ut min gamla elektriker. Han ordnade det precis som jag hade tänkt från början. Han satte nya kablar från mätaren och nya jord och pe plintar. Han bytte även en kabel i en gammal kuloledning som inte kan ha varit frisk då den gav jordfel i matrummet. Fick inte till några foton på det gamla förrän det vart klart tyvärr. Tack för omtanken =)

• Laddar…
  12. Serre
    Medlem · 46 inlägg
    Ska du ha en jfb i lillstugan måste det kopplas innan jfb i huset
    Tvp jfb i serie är aldrig bra
    Ett helvete att felsöka då går den ena går den andra me oavsett vart problemet är
    Ska man ha jfb skall den alltid va inkopplad på huvudsäkring aldrig efter säkringar elker andra jfb
    Samtidigt ska du ha jfb räcker 3 faser och jord
    Jord och nolla är tekniskt samma sak men jfb separerar för att känna av spännings ändring mellan last och jord
    Så elektrikern gör fel och (rätt)

13. Serre
    Medlem · 46 inlägg
    Så bra skrivet
    Försökte skriva samma sak fast blev krångligt :)

14. G
    Medlem · 807 inlägg
    Bara för att visa hur tänket kan gå snett hos en del. 1992 fick en elkonsultfirma uppdraget att rita elsystemet för en hel gård som nybyggdes. Sedan drogs elen av en lokal elektriker som var extremt inbunden och inte kommunicerade något. Efter några erfarenheter av åskskador ville jag ha Phoenixcontact åskskydd. Men det gick inte för hela stället hade byggts med fyrledarsystem med jord och nolla gemensam.

Jag frågade konsulten som ritat och inte heller hade ställt några frågor hur hon hade tänkt. Då berättade hon att beställare och elektriker hade misstyckt med den gamla elverkschefen i Kalmar som krävde femledarsystem. Det blev ju dyrare att bygga. Så när denne gick i pension så gick de flesta tillbaka till fyrledare. "Alla" i trakten tänkte så varför hon inte brytt sig om att fråga beställaren som visserligen var utsocknes.

Det blev till att i efterhand bygga om till femledarsystem med en rejäl PEN-ledare och rejäl jordning. Det gjordes av en utmärkt smart och alert elektriker. Och åskskyddet kom på plats.

15. Bo.Siltberg
    Ja din historia visar verkligen hur snett det kan gå då överspänningsskydd (som jag antar du menar) inte på något sätt kräver femledarsystem (TN-S) utan fungerar utmärkt även i fyrledarsystem (TN-C).