Har ett bastuaggregat som inte används på ca 8 år. Allt är sedan tidigare inkopplat av elektriker. Slår nu igång aggregatet o jordfelsbrytaren löser ut efter några minuter. Tydligen ska man ”bränna in” aggregat som stått oanvänt länge. Ringde elektriker o han skulle komma förbi o koppla förbi säkringen så den inte går via jordfelsbrytaren. Tydligen vanligt att man gör så pga just detta problem med aggregaten. Huśr skulle ni ha gjort och kopplat det? Säkring nr 7 går till aggregaret
Beror ju på din kunskap att skruva el. Men jag råder att vänta några dagar till med ditt bastubad. Tills elektrikern kommit.H hangun skrev:Har ett bastuaggregat som inte används på ca 8 år. Allt är sedan tidigare inkopplat av elektriker. Slår nu igång aggregatet o jordfelsbrytaren löser ut efter några minuter. Tydligen ska man ”bränna in” aggregat som stått oanvänt länge. Ringde elektriker o han skulle komma förbi o koppla förbi säkringen så den inte går via jordfelsbrytaren. Tydligen vanligt att man gör så pga just detta problem med aggregaten. Huśr skulle ni ha gjort och kopplat det? Säkring nr 7 går till aggregaret
Enfas till aggregatet? Det brukar vara trefas. Jag antar trefas...
Jag hade satt en ny grupp med säkringar som inte går över JFB uppe på den översta raden. Men man måste ju mata den före JFB, så gissningsvis 4-6 kvmm ledare över till dessa säkringar (svårt att se vad som används idag, man bör använda samma eller större). Sedan måste ju nollan (om det är någon nolla) brytas ut på en egen kopplingsplint som rimligen läggs bedvid. Denna ansluts sedan till jord.
Jag hade satt en ny grupp med säkringar som inte går över JFB uppe på den översta raden. Men man måste ju mata den före JFB, så gissningsvis 4-6 kvmm ledare över till dessa säkringar (svårt att se vad som används idag, man bör använda samma eller större). Sedan måste ju nollan (om det är någon nolla) brytas ut på en egen kopplingsplint som rimligen läggs bedvid. Denna ansluts sedan till jord.
Jag har lite svårt att tro att en ensam 10 A säkring föder bastuaggregatet, är troligen tre och minst två?
Hursom, jag hade troligen satt en ny 3*10/erf lämplig storlek säkringsapparat bredvid till höger om jordfelsbrytaren där det finns plats. Du måste även skapa en nollplint utanför jordfelsbrytaren, om nu inte aggregatet klarar sig utan nolla. Kontrollera att jorden av aggregatet fungerar, att inget annat ligger ihop på samma grupp, isolationsmäta. Slutligen göra en helhetsbedömning av anläggningen med bastugruppen utanför jfb, något som kan diskuteras.
Inte bara att "göra", mao. 🤓 🧐 🙂
Hursom, jag hade troligen satt en ny 3*10/erf lämplig storlek säkringsapparat bredvid till höger om jordfelsbrytaren där det finns plats. Du måste även skapa en nollplint utanför jordfelsbrytaren, om nu inte aggregatet klarar sig utan nolla. Kontrollera att jorden av aggregatet fungerar, att inget annat ligger ihop på samma grupp, isolationsmäta. Slutligen göra en helhetsbedömning av anläggningen med bastugruppen utanför jfb, något som kan diskuteras.
Inte bara att "göra", mao. 🤓 🧐 🙂
Kommer inte koppla ngt själv. Men kan det gå att ”bränna” in aggregatet genom att köra det några minuter till brytaren löser ut, om man gör det ett antal gånger? Eller går det för kort tid varje gång tror ni?
Idén är att det kommit in fukt i elementen som skapar ett jordfel och att detta skall dunsta bort när värmen får vara på ett tag. Om det är problemet går det förstås att koppla förbi jordfelsbrytaren och köra utan ett tag för att se om det hjälper. Men eftersom det är normalt med fukt i en bastu tycker jag att det verkar som en tveksam lösning. Vad är det som säger att det inte kommer in fukt igen?
Det går utmärkt att ansluta ett eldrivet bastuaggregat via JFB. Om JFB löser är det pga ett jordfel och man bör felsöka varför. Tyder felsökningen på att problemet sitter i aggregatet och det är gammalt är det nog enklast att köpa ett nytt.
Det är ca 8 år men aldrig använt. Först nu som det börjar användas så helt ”nytt” med andra ord. Jordfelsbrytaren går inte direkt utan efter kanske 4-5 minuter så bör inte vara felkopplade eller jordfel, tänker iaf jag…possum77 skrev:
Här är en tråd med samma problem. Där gick det att bra att koppla förbi JFB tillfälligt för att torka ur elementen i aggregatet.H hangun skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bastuagg-74-loser-jfb.564432/
Klicka här för att svara