S Styrtekniker skrev:
Jag anser ändå att det finns regler som säger hur det ska vara. Tex, det får aldrig gå någon ström i jorden förutom när det är något fel. Och säkringen ska lösa ut.
Jag tycker du ska skriva ”skyddsjord” för att klargöra vad det är för funktion.
PEN är normalt strömförande och stor del av svenska kraftkonsumenter är anslutna med PEN, 4 ledarsystem.
Det finns inget helt 5 ledarsystem, ut från transformatorn är det 4 ledarsystem och därefter kan det delas till 5 ledar.
Ser ingen större skillnad att använda en 4x10 eller en 5G6 med dubblerad ledare för att få till en PEN men minst 10 mm2 area, blir ju t.o.m. självmarkerande med blå och gulgrön
Protte

• Gilla
Kenneth Hellman
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Tex, det får aldrig gå någon ström i jorden ...
Så är det naturligtvis, endast felström är tillåtet i PE.
Men denna kombination av ledare är ju PEN, och där går det driftström.

TN-C betyder att det är fyra ledare till avlämningspunkten
Dvs tre faser och kombinerad skyddsjord och neutral ledare (pen)
I centralen delas denna upp till skyddsjord och neutral
Tycker att det är en lite missvisande benämning med nolla eller neutral
Rätta benämningen är returledare

vid en osymmetrisk belastning är denna strömförande
om man från en TN-S central skulle mata en UC med en fyrledare så kommer skyddsledaren i HC, att vara strömförande även om det inte förekommer något felfall i UC

U Uffe A skrev:
TN-C betyder att det är fyra ledare till avlämningspunkten
Dvs tre faser och kombinerad skyddsjord och neutral ledare (pen)
I centralen delas denna upp till skyddsjord och neutral
Tycker att det är en lite missvisande benämning med nolla eller neutral
Rätta benämningen är returledare

vid en osymmetrisk belastning är denna strömförande
om man från en TN-S central skulle mata en UC med en fyrledare så kommer skyddsledaren i HC, att vara strömförande även om det inte förekommer något felfall i UC
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det naturligtvis, endast felström är tillåtet i PE.
Men denna kombination av ledare är ju PEN, och där går det driftström.
Undrar, säger ni skyddsjord eller PE ledare till vardags? Som jag säger jord och nolla? Fast jag säger PEN ledare. För vad jag vet finns det ingen annan benämning för den. Intressant att nollan nu ska heta returledare. Ska vi byta namn från PEN till PER nu?:thinking:

• Haha
  • Gilla
Erik-Persson och 2 till
  • Laddar…
O
S Styrtekniker skrev:
Ska vi byta namn från PEN till PER nu?:thinking:
Vad svamlar du om?

PE = Protective Earth (gulgrön)
PEN = Protective Earth and Neutral (gulgrön med blå markering)

På svenska "skyddsjord" respektive "kombinerad skyddsjord och neutralledare". Det är två fundamental olika saker och jag säger jord, skyddsjord eller PE när jag pratar om en ledning för skyddsjordning till jordpotential. Pratar jag däremot om en kombinerad skyddsjords- och neutral-ledning så är det ett specialfall och säger jag väldigt tydligt PEN, och det begreppet använder jag aldrig till något annat. Sen har vi även begrepp som funktionsjord, osv.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Undrar, säger ni skyddsjord eller PE ledare till vardags? Som jag säger jord och nolla? Fast jag säger PEN ledare. För vad jag vet finns det ingen annan benämning för den. Intressant att nollan nu ska heta returledare. Ska vi byta namn från PEN till PER nu?:thinking:
När jag pratar med kollegor eller insatta som vet hur neutralledaren fungerar, säger jag jord och nolla
Tyvärr så är det många andra som tror att bara för att den kallas nolla så flyter det ingen ström i den, den ska ju leda ström tillbaka. Därav returledare
Hoppas att du förstår bättre nu ;)

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
När jag pratar med kollegor eller insatta som vet hur neutralledaren fungerar, säger jag jord och nolla
Tyvärr så är det många andra som tror att bara för att den kallas nolla så flyter det ingen ström i den, den ska ju leda ström tillbaka. Därav returledare
Intressant med olika begrepp och varför det kallas det ena eller andra. Personligen så tycker jag returledare låter helt fel då vi pratar växelström. Det går ju lika mycket energi åt båda hållen.

Får man killgissa att namnet "neutral" kommer från att potentialen är neutral i förhållande till jord, vilket inte faserna är? Så neutral eller även nolla (alltså noll volt i potentialskillnad jämfört med jord) känns väl väldigt korrekt tycker jag.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P Putteman skrev:
Intressant med olika begrepp och varför det kallas det ena eller andra. Personligen så tycker jag returledare låter helt fel då vi pratar växelström. Det går ju lika mycket energi åt båda hållen.

Får man killgissa att namnet "neutral" kommer från att potentialen är neutral i förhållande till jord, vilket inte faserna är? Så neutral eller även nolla (alltså noll volt i potentialskillnad jämfört med jord) känns väl väldigt korrekt tycker jag.
Du har helt rätt
Och jag hoppas att du förstår att nollan också är en strömförande ledare
Visst är det växelström
I vårt nät är fekvensen 50 hz vilket beyder att strömmen går fram och tillbaka i ledarna med den frekvensen
Benämningen returledare använder jag för att förklara för mina elever att den inte är strömlös
Likaså när jag förklarar hur en JFB fungerar
Blir mer lättförståeligt om man tänker sig att fasledarn för ström in i anläggningen och nollan transporterar den tillbaka ut

U Uffe A skrev:
Jag förstår alldeles utmärkt. Orkar bara inte ta till mig alla nya benämningar. Är nöjd med jord, nolla och PEN ledare. Märk väl mina kolleger förstår vad jag pratar om. Tror vi ska lämna detta ämne. Däremot läste jag länken. Mycket intressant. Jag har aldrig sådana problem. Och tyvärr håller jag mig inte tillräckligt uppdaterad. Att lägga ihop jord och nolla i varsin central är för mig främmande. Även om det är godkänt. Jag gillar inte heller att göra om jorden till en PEN ledare om den är en isolerad ledare i kabeln om den är gulgrön gäller även nollan om den är blå.10 kvadrat regeln kände jag inte till. Jag ta ett steg tillbaka. Så gråzoner får andra fundera på. För mig finns de inte i 4 och 5 ledare system. Jag förstår däremot de problem och dilemma som har lett fram till dessa lösningar. Fast jag gillar paragraf ryttare speciellt i benämningar. Jag får nog prata med chefen om de brister jag upptäckt att jag har. Annars har jag kolleger som borde veta detta. Och vad annars har man en elchef till.;)

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ibland noga med nomenklaturen, ibland väldigt slarvig.
PEN kallar jag nog endast PEN. En gång i tiden kallade elektrikerna den för "huvudnolla", men jag var inte verksam då så det är inget jag lärt mig använda. Men skulle någon komma och säga huvudnolla skulle jag förstå vad denne menar, fast jag skulle kanske ställa en kontrollfråga för säkerhets skull.

Neutral kallar jag neutral när jag är noga med benämningen (så jag är alltså inte överens med Uffe A, här), men jag har inga större svårigheter att använda "nolla" eller "returledare" eller förstå vad någon annan menar.

Ibland finner jag "returledare" bättre att använda, vid tillfällen då det är en poäng med att få fram förståelsen att det flyter en ström där, dvs returströmmen från fasledaren.

Uffe A, det är väl du som även undervisar blivande elektriker en del?
Där kommer ju fördelen fram lite bättre med att då och då använda "returledare", ty dessa blivande elektriker kan behöva påminnas om att nollan faktiskt är strömförande.

Jord är på sätt vis kanske krångligast, skyddsjord tycker jag är mest korrekt (eller PE, Protective Earth). Jord funkar också bra i dagligt tal.
Men det som är krånglet är ju alla former av jord man kan mena, funktionsjord, skyddsjord, potentialjord, signaljord. Så finns det minsta risk för missförstånd så blir det viktigt att vara noga med vilket ord man använder.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ibland noga med nomenklaturen, ibland väldigt slarvig.
PEN kallar jag nog endast PEN. En gång i tiden kallade elektrikerna den för "huvudnolla", men jag var inte verksam då så det är inget jag lärt mig använda. Men skulle någon komma och säga huvudnolla skulle jag förstå vad denne menar, fast jag skulle kanske ställa en kontrollfråga för säkerhets skull.

Neutral kallar jag neutral när jag är noga med benämningen (så jag är alltså inte överens med Uffe A, här), men jag har inga större svårigheter att använda "nolla" eller "returledare" eller förstå vad någon annan menar.

Ibland finner jag "returledare" bättre att använda, vid tillfällen då det är en poäng med att få fram förståelsen att det flyter en ström där, dvs returströmmen från fasledaren.

Uffe A, det är väl du som även undervisar blivande elektriker en del?
Där kommer ju fördelen fram lite bättre med att då och då använda "returledare", ty dessa blivande elektriker kan behöva påminnas om att nollan faktiskt är strömförande.

Jord är på sätt vis kanske krångligast, skyddsjord tycker jag är mest korrekt (eller PE, Protective Earth). Jord funkar också bra i dagligt tal.
Men det som är krånglet är ju alla former av jord man kan mena, funktionsjord, skyddsjord, potentialjord, signaljord. Så finns det minsta risk för missförstånd så blir det viktigt att vara noga med vilket ord man använder.
Vad är funktionsjord? Det som förenar är potential skillnader och säkringen löser ut vid fel. Tror ändå att ordet jord kan utryckas som säkerhet. Vad den skyddar i mot borde inte vara så svårt. Potential skillnader kan vara farliga också.

S Styrtekniker skrev:
Jag är så pass gammal att jag är bekant med Ink0 (inkommande nolla)

Prutte

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Att lägga ihop jord och nolla i varsin central är för mig främmande. Även om det är godkänt.
Tja, jag ska kanske understryka att jag inte heller gillar att lägga ihop nolla och jord och sen försöka kalla den PEN med dubbla arean. Jag drar mig så långt det går för detta, faktiskt kommer jag endast ihåg ett tillfälle jag gjort det, och då var det bara en kort bit mellan en låda med inkommande jordkabel och en ny central där vi missat att det fanns en utgående TN-C. Detta kommer troligen byggas om till TN-S om något år, så jag gjorde den enkla, sydde ihop blå och gulgrön till en 12mm2 PEN.

Jag är inte heller beredd på att slå fast att detta är godkänt, lika lite som jag vill slå fast att det är förbjudet.
Fast egentligen, man måste ju inte följa ss436 40 00, utan kan man "garantera" att en annan lösning är lika bra och säker så är det tillåtet, så jag är nog aningens böjd att hålla för att det är godkänt, det är min samlade bedömning. Men jag ger inte min välsignelse runt ikring till alla för detta utförande. Gör jag det själv så får jag själv ta ansvaret för det.
Och som sagt, helst försöker jag komma förbi problemet, så jag slipper kliva in i gråzonen.

Jag gillar inte heller att göra om jorden till en PEN ledare om den är en isolerad ledare i kabeln om den är gulgrön gäller även nollan om den är blå.10 kvadrat regeln kände jag inte till.
Ja en gulgrön med minst 10mm2 är en total ickefråga om man får använda såsom PEN, bara man sätter blå tilläggsmärkning i bägge änder. Detta är beskrivet i ss4364000, så det behöver du inte hysa någon tvekan över.
Så ska man dra en ny huvudledning som av något skäl måste vara TN-C så drar man antingen 4g10 eller grövre, eller kanske t.o.m 5g10 om man tror att det i framtiden kan tänkas bli möjligt att övergå till TN-S.
Sen märker man den gulgröna med blått och använder som PEN. och lägger blå åt sidan, eller ev kopplar in blå i matad ände som förberedelse.
Väljer man FKKJ så lindar man den koncentriska ledaren med gulgrön tape, eller sätter gulgrön (krymp)slang, och avslutar med en blå tilläggsmärkning.

Så gråzoner får andra fundera på. För mig finns de inte i 4 och 5 ledare system. Jag förstår däremot de problem och dilemma som har lett fram till dessa lösningar.
Det är väl inte direkt någon gråzon i ett 4-ledare eller ett 5-ledarsystem, utom just detta ifall man kan godkänna en gulgrön och blå parallellkopplade såsom PEN.
En del har svårigheter med hur de ska arrangera kopplingar och plintar i framförallt matande central, men även matad central. Men det är ingen gråzon här, utan problemen beror endast på ev okunskap.

Fast jag gillar paragraf ryttare speciellt i benämningar. Jag får nog prata med chefen om de brister jag upptäckt att jag har. Annars har jag kolleger som borde veta detta. Och vad annars har man en elchef till.;)
:cool: (y)

Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Jag är så pass gammal att jag är bekant med Ink0 (inkommande nolla)

Prutte
Just ja, där hade vi en annan benämning på "huvudnolla" :)
Det kan vara märkt så på anslutningar i gamla centraler.

Mikael_L
S Styrtekniker skrev:
Vad är funktionsjord? Det som förenar är potential skillnader och säkringen löser ut vid fel. Tror ändå att ordet jord kan utryckas som säkerhet. Vad den skyddar i mot borde inte vara så svårt. Potential skillnader kan vara farliga också.
Potentialutjämning är ett begreppsparaply över allt detta.
Skyddsutjämning är (lite förenklat) personskydd och ska vara märkt gul/grön
Funktionsutjämning är (lite förenklat) annan potentialutjämning, ska inte vara märkt gul/grön

Utjämning är ett modernare namn på "jordning", det som vinner mark i handlingar och allmänt tal.
Det kan nog ses som det korrekta språket, iaf när vi lämnat frågan om hur ett vägguttag ska kopplas.

Jag ska nog avrunda här, jag är själv alltför risig på avsnittet potentialutjämning för att försöka lära ut något mer än det absolut mest ytliga.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.