11 946 läst ·
118 svar
12k läst
118 svar
Elektriker som gillar Shelly
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Shelly är inte gjorda för Sverige. Jag har på på 10 min misslyckats med att hitta en svensk bruksanvisning.
Sedan har vi problemen t.ex i denna tråd hade aldrig borde behövt uppträda: https://www.byggahus.se/forum/threads/pir-triggar-inte-relae-shelly.352578/
Sedan har vi problemen t.ex i denna tråd hade aldrig borde behövt uppträda: https://www.byggahus.se/forum/threads/pir-triggar-inte-relae-shelly.352578/
Är det verkligen ett problem då? I dagens Ai samhälle trodde jag i min enfald att det här med "svenska bruksanvisningar" tillhörde det förgångna? På 16 sekunder hittade jag svenska översättningar av bruksanvisningen till samtliga Shelly enheter.Bo.Siltberg skrev:
https://sv.manuals.plus/category/shelly#google_vignette
Personligen tycker jag Shelly var väldigt lätta att installera, svensk bruksanvisning eller ej. Förutom Shelly LoRa Addon, som jag använder för att fjärrstyra min vattenpump nere i sjön. Det var ett rent helvete att få igång. Men LoRa är ju ett ganska nytt tillskott så förhoppningsvis blir det mer användarvänligt framöver...
Men zigbee hade varit en barnlek.K karlbrutal skrev:Är det verkligen ett problem då? I dagens Ai samhälle trodde jag i min enfald att det här med "svenska bruksanvisningar" tillhörde det förgångna? På 16 sekunder hittade jag svenska översättningar av bruksanvisningen till samtliga Shelly enheter.
[länk]
Personligen tycker jag Shelly var väldigt lätta att installera, svensk bruksanvisning eller ej. Förutom Shelly LoRa Addon, som jag använder för att fjärrstyra min vattenpump nere i sjön. Det var ett rent helvete att få igång. Men LoRa är ju ett ganska nytt tillskott så förhoppningsvis blir det mer användarvänligt framöver...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja du får tycka vad du vill, det säger jag ingenting om.
Jag har min uppfattning.
Jag har min uppfattning.
Tja, hur långt är ett snöre? Jag har utmärkt förbindelse ner i minireningsverket 30m ifrån huset trots att närmaste transmissionsenhet sitter i källaren.R RoAd skrev:
Ingen. Jag påpekade bara att den lösning (LoRa, dvs Long Range) @karlbrutal valt har den räckvidden och att det då är rätt konstigt att @karlmb säger att det är en "barnlek" att använda zigbee (som har några tiotals meter räckvidd) istället.TRJBerg skrev:
Eller så konstigt är det egentligen inte, karlmb brukar inte vara rädd för att göra så här felaktiga uttalanden utan att kunna stödja dem.
Vi kommer antagligen inte se honom erkänna att han har fel (nu heller) trots att han rent objektivt har det.
Redigerat:
Oj vad ni bråkar. Ni vet ju båda två att det skall vara trådat. Ev. blutooth ok.R RoAd skrev:Ingen. Jag påpekade bara att den lösning (LoRa, dvs Long Range) @karlbrutal valt har den räckvidden och att det då är rätt konstigt att @karlmb säger att det är en "barnlek" att använda zigbee (som har några tiotals meter räckvidd) istället.
Eller så konstigt är det egentligen inte, karlmb brukar inte vara rädd för att göra så här felaktiga uttalanden utan att kunna stödja dem.
Vi kommer antagligen inte se honom erkänna att han har fel (nu heller) trots att han rent objektivt har det.
Shelly kommer aldrig att bli populärt hos elektriker eftersom detta inte kan vara kvar i huset efter försäljning. All skit måst bort. Däremot så utgår jag från att Plejd kan finnas kvar i installationen vid ägarbyte.