S
P Pin skrev:
Varför måste Shelly bort efter försäljning?
Beror väl på vilka grunkor som installerats.. Detta är inte standard och etablerat hos elektikerna. Däremot är Plejd detta!

Varför undrar du? Fråga elektrikerna i tex detta forum. Har det någonsin hänt att en elektriker självmant börjat installera Shelly?

Husen är fullproppade med Plejd, (även utan att kunden efterfrågat det.)

S styren skrev:
Beror väl på vilka grunkor som installerats.. Detta är inte standard och etablerat hos elektikerna. Däremot är Plejd detta!

Varför undrar du? Fråga elektrikerna i tex detta forum. Har det någonsin hänt att en elektriker självmant börjat installera Shelly?

Aha. Vilka "grunkor" är det som gör att en Shelly-anläggning måste rivas ut, delvis eller i sin helhet, i samband med en försäljning?

Är det inte upp till köparen om denne vill ta över prylarna..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
S styren skrev:
Shelly kommer aldrig att bli populärt hos elektriker eftersom detta inte kan vara kvar i huset efter försäljning. All skit måst bort. Däremot så utgår jag från att Plejd kan finnas kvar i installationen vid ägarbyte.
Du får gärna förklara lite bättre varför en fjärrstyrd brytare av ett fabrikat absolut måste städas bord medan ett annat fabrikat kan sitta kvar? Funktionen är väl i princip densamma?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:

Man bör ju inte köpa sitt boende om man inte tänkt bo ett antal år. Om det sitter Shelly eller plejd är alltså helt ointressant eftersom båda kommer vara gamla när man flyttar.

Förövrigt märker du ingen skillnad på en plejd eller Shelly om du bara använder den som dimmer/brytare.

R RoAd skrev:
Ingen. Jag påpekade bara att den lösning (LoRa, dvs Long Range) @karlbrutal valt har den räckvidden och att det då är rätt konstigt att @karlmb säger att det är en "barnlek" att använda zigbee (som har några tiotals meter räckvidd) istället.

Eller så konstigt är det egentligen inte, karlmb brukar inte vara rädd för att göra så här felaktiga uttalanden utan att kunna stödja dem.

Vi kommer antagligen inte se honom erkänna att han har fel (nu heller) trots att han rent objektivt har det.
Suck.

S styren skrev:
Oj vad ni bråkar. Ni vet ju båda två att det skall vara trådat. Ev. blutooth ok.

Shelly kommer aldrig att bli populärt hos elektriker eftersom detta inte kan vara kvar i huset efter försäljning. All skit måst bort. Däremot så utgår jag från att Plejd kan finnas kvar i installationen vid ägarbyte.
Hehe, man kan ju styra pumpen trådat via matningen...
Men den står kanske på en annan fastighet 5 km bort.

nikasp
S styren skrev:
Oj vad ni bråkar. Ni vet ju båda två att det skall vara trådat. Ev. blutooth ok.

Been there done that. Hade dumt nog gjort min snyggaste installation och fräst in en Philips Hue LED-list under överskåpen i nya tvättstugan bland annat. Tur som en tokig så kunde nya ägaren just Philips Hue så jag lämnade grejer för säkert 15000 och slapp vara IT-support. Med Plejd så lämnar man över ett papper för gatewayen så är det klart. Och brytare fungerar som vanligt.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:

Du svarar på installation, och inte varför Shelly behöver plockas bort efter försäljning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Att ta bort några Shelly vid försäljning är ju faktiskt peanuts jmfrt med allt annat. Herregud hela min övriga automation, videosystem med bildanalys mm och allt med Verisure, suck. Kommer inte lämna kvar sådant som behöver omfattande förklaringar och framtida support

Beträffande Shelly som sitter i dosa bakom väggströmbrytare för utombelysning låter jag nog dom sitta kvar, konfigurerar bara upp strömbrytarna så dom kan användas manuellt, tillbaka till dåtiden

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Shelly kommer aldrig att bli populärt hos elektriker eftersom detta inte kan vara kvar i huset efter försäljning.
Jag väntar också på en förklaring till detta helt obegripliga påstående. Varför skulle en elektriker bry sig ett smack om vad som lämnas kvar eller plockas bort om fastigheten senare säljs? Möjligen skulle elektrikern uppskatta den extrainkomst en eventuell demontering i framtiden skulle kunna ge.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Är Shelly beroende av externa (internet) servrar för att fungera (fullt ut)?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är Shelly beroende av externa (internet) servrar för att fungera (fullt ut)?
Nej. Poängen är lokal kontroll.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skärpning
§ 5.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
/Mats
Moderator

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Med Plejd så lämnar man över ett papper för gatewayen så är det klart. Och brytare fungerar som vanligt.
Samma sak med shelly. Man lämnar wifi-routern eller ett papper med ssid och lösenord.

S
S sprucetwig skrev:
Man bör ju inte köpa sitt boende om man inte tänkt bo ett antal år. Om det sitter Shelly eller plejd är alltså helt ointressant eftersom båda kommer vara gamla när man flyttar.

Förövrigt märker du ingen skillnad på en plejd eller Shelly om du bara använder den som dimmer/brytare.
Jo för den ena fodrar wi-fi, den andra inte.
- då svarar du- men alla har ju wi-fi nu för tiden

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.