S
Alfredo Alfredo skrev:
Jag väntar också på en förklaring till detta helt obegripliga påstående. Varför skulle en elektriker bry sig ett smack om vad som lämnas kvar eller plockas bort om fastigheten senare säljs? Möjligen skulle elektrikern uppskatta den extrainkomst en eventuell demontering i framtiden skulle kunna ge.
nikasp nikasp skrev:
Been there done that. Hade dumt nog gjort min snyggaste installation och fräst in en Philips Hue LED-list under överskåpen i nya tvättstugan bland annat. Tur som en tokig så kunde nya ägaren just Philips Hue så jag lämnade grejer för säkert 15000 och slapp vara IT-support. Med Plejd så lämnar man över ett papper för gatewayen så är det klart. Och brytare fungerar som vanligt.
Bra inlägg!
Du svarade Alfredo åt mig (också)
😀

S
K krambriw skrev:
Att ta bort några Shelly vid försäljning är ju faktiskt peanuts jmfrt med allt annat. Herregud hela min övriga automation, videosystem med bildanalys mm och allt med Verisure, suck. Kommer inte lämna kvar sådant som behöver omfattande förklaringar och framtida support

Beträffande Shelly som sitter i dosa bakom väggströmbrytare för utombelysning låter jag nog dom sitta kvar, konfigurerar bara upp strömbrytarna så dom kan användas manuellt, tillbaka till dåtiden
Hmmmm
Du bar smygkonfar strömbrytarna så att dom fungerar som att ingen shelly sitter där. Ganska vanligt antagligen. Inget man vill in och undersöka och röra i som köpare.

Sedan påståendet att plocka bort shelly är peanuts. Javisst, men om dom sitter i mätar- elcentralen på tre-fas så fodras elektriker.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S styren skrev:
Sedan påståendet att plocka bort shelly är peanuts. Javisst, men om dom sitter i mätar- elcentralen på tre-fas så fodras elektriker
Ja, i det avseendet är Plejd bättre. Dom har ju inga prylar för elcentralen eller trefas... 🙄

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Jo för den ena fodrar wi-fi, den andra inte.
- då svarar du- men alla har ju wi-fi nu för tiden
Shelly har haft Bt och wifi i flera år och senaste generationen har även zigbee.

Men visst, är man van vid plejd tror man att alla företag säljer 10 år gamla produkter.

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Bra inlägg! Du svarade Alfredo åt mig (också)
Nej det var absolut inget svar på min fråga som var: "Varför skulle en elektriker bry sig ett smack om vad som lämnas kvar eller plockas bort om fastigheten senare säljs?".

K
S styren skrev:
Oj vad ni bråkar. Ni vet ju båda två att det skall vara trådat. Ev. blutooth ok.

Shelly kommer aldrig att bli populärt hos elektriker eftersom detta inte kan vara kvar i huset efter försäljning. All skit måst bort. Däremot så utgår jag från att Plejd kan finnas kvar i installationen vid ägarbyte.
Shelly kan vara kvar, om grund-funktionen finns där när husets wifi-router är avstängd. Så tänker jag.

Har man fjärrströmbrytare, trappkopplingar över wifi och så vidare så får man programmera bort dem. Så att pucken styrs direkt av den brytaren den sitter bakom.

Ett problem kan vara astrour-funktionen där klockan börjar gå fel utan nätverk dock.

• Gilla
styren
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det var absolut inget svar på min fråga som var: "Varför skulle en elektriker bry sig ett smack om vad som lämnas kvar eller plockas bort om fastigheten senare säljs?".
Din fråga. Elektrikern måste väl sätta sig in i kundens situation. Ofta ge råd och styra över komponentval. Tror knappt någon elektriker föreslår Shelly åt kund.

Vill man ha igång diskussion så är Shelly kontra Plejd perfekt. TS visste precis vad han gjorde när han drog igång den här tråden. Hur gick det? Har det kommit fram något namn på firma som monterar shelly självmant?

S styren skrev:
Elektrikern måste väl sätta sig in i kundens situation.
Och i detta fallet är situationen att TS önskar att få Shelly installerat.

S styren skrev:
Tror knappt någon elektriker föreslår Shelly åt kund.
Det har du antagligen rätt i och det är väl en anledning till att TS startat denna tråd antar jag.

S styren skrev:
Vill man ha igång diskussion så är Shelly kontra Plejd perfekt. TS visste precis vad han gjorde när han drog igång den här tråden.
Tror du på allvar att TS syfte med sitt enda inlägg på detta forum är att ha igång en diskussion? Jag tror inte det utan att TS vill ha hjälp med exakt det han frågar om.

• Gilla
jbr och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du på allvar att TS syfte med sitt enda inlägg på detta forum är att ha igång en diskussion? Jag tror inte det utan att TS vill ha hjälp med exakt det han frågar om.
Ts: "Jag vill installera Shelly-puckar bakom ett gäng strömbrytare i min lägenhet"
Ts: "Vilken elektriker som helst klarar det"

Troligen så TS utfört jobbet nu men tråden kan ändå fortsätta i oändlighet. 😉
Tråden har nu lämnat det verkliga problemlösarstadiet och gått över i att munhuggas över Shelly och Plejd (tänk vad sura man är på andra företag att man inte nämns)😀

S
D djac skrev:
Kan man gissa att han kommer råka illa ut: [länk]
Elinstallatören säger att "och även lägga astrour."
Sant!
Men begränsat antal gånger, sedan spärras den funktionen (automatiskt), och du står där med en dum puck. Dvs köper du en shelly och experiementerar med funktionerna, så kan du efter x antal användningar, bli av med tex astrouret (funktionen spärras).

Med plejd kan du köra tills du tröttnar. Astrour fungerart alltid!

S styren skrev:
Elinstallatören säger att "och även lägga astrour."
Sant!
Men begränsat antal gånger, sedan spärras den funktionen (automatiskt), och du står där med en dum puck. Dvs köper du en shelly och experiementerar med funktionerna, så kan du efter x antal användningar, bli av med tex astrouret (funktionen spärras).

Med plejd kan du köra tills du tröttnar. Astrour fungerart alltid!
Vad är det som spärras när?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan man gissa att han kommer råka illa ut:
Eller så får han fler att öppna ögonen. Hoppas på det i alla fall.

S
useless useless skrev:
Vad är det som spärras när?
Det är inget dom skyltar med, men det finns där 😢

Förslag på sökning: shelly begränsat antal ggr, astrour, algoritm, stängs av... (på engelska)

S styren skrev:
Det är inget dom skyltar med, men det finns där 😢

Förslag på sökning: shelly begränsat antal ggr, astrour, algoritm, stängs av... (på engelska)
Du har inte en länk till någon sida som förklarar problemet?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.