11 949 läst ·
118 svar
12k läst
118 svar
Elektriker som gillar Shelly
Alfredo skrev:
Bra inlägg!nikasp skrev:
Been there done that. Hade dumt nog gjort min snyggaste installation och fräst in en Philips Hue LED-list under överskåpen i nya tvättstugan bland annat. Tur som en tokig så kunde nya ägaren just Philips Hue så jag lämnade grejer för säkert 15000 och slapp vara IT-support. Med Plejd så lämnar man över ett papper för gatewayen så är det klart. Och brytare fungerar som vanligt.
Du svarade Alfredo åt mig (också)
😀
HmmmmK krambriw skrev:Att ta bort några Shelly vid försäljning är ju faktiskt peanuts jmfrt med allt annat. Herregud hela min övriga automation, videosystem med bildanalys mm och allt med Verisure, suck. Kommer inte lämna kvar sådant som behöver omfattande förklaringar och framtida support
Beträffande Shelly som sitter i dosa bakom väggströmbrytare för utombelysning låter jag nog dom sitta kvar, konfigurerar bara upp strömbrytarna så dom kan användas manuellt, tillbaka till dåtiden
Du bar smygkonfar strömbrytarna så att dom fungerar som att ingen shelly sitter där. Ganska vanligt antagligen. Inget man vill in och undersöka och röra i som köpare.
Sedan påståendet att plocka bort shelly är peanuts. Javisst, men om dom sitter i mätar- elcentralen på tre-fas så fodras elektriker.
Shelly kan vara kvar, om grund-funktionen finns där när husets wifi-router är avstängd. Så tänker jag.S styren skrev:
Har man fjärrströmbrytare, trappkopplingar över wifi och så vidare så får man programmera bort dem. Så att pucken styrs direkt av den brytaren den sitter bakom.
Ett problem kan vara astrour-funktionen där klockan börjar gå fel utan nätverk dock.
Din fråga. Elektrikern måste väl sätta sig in i kundens situation. Ofta ge råd och styra över komponentval. Tror knappt någon elektriker föreslår Shelly åt kund.Alfredo skrev:
Vill man ha igång diskussion så är Shelly kontra Plejd perfekt. TS visste precis vad han gjorde när han drog igång den här tråden. Hur gick det? Har det kommit fram något namn på firma som monterar shelly självmant?
Och i detta fallet är situationen att TS önskar att få Shelly installerat.S styren skrev:
Det har du antagligen rätt i och det är väl en anledning till att TS startat denna tråd antar jag.S styren skrev:
Tror du på allvar att TS syfte med sitt enda inlägg på detta forum är att ha igång en diskussion? Jag tror inte det utan att TS vill ha hjälp med exakt det han frågar om.S styren skrev:
Ts: "Jag vill installera Shelly-puckar bakom ett gäng strömbrytare i min lägenhet"Alfredo skrev:
Ts: "Vilken elektriker som helst klarar det"
Troligen så TS utfört jobbet nu men tråden kan ändå fortsätta i oändlighet. 😉
Tråden har nu lämnat det verkliga problemlösarstadiet och gått över i att munhuggas över Shelly och Plejd (tänk vad sura man är på andra företag att man inte nämns)😀
Kan man gissa att han kommer råka illa ut: https://www.elinstallatoren.se/2025/01/shellyelektrikern-jag-har-snudd-pa-slutat-anvanda-plejd/
Elinstallatören säger att "och även lägga astrour."D djac skrev:
Sant!
Men begränsat antal gånger, sedan spärras den funktionen (automatiskt), och du står där med en dum puck. Dvs köper du en shelly och experiementerar med funktionerna, så kan du efter x antal användningar, bli av med tex astrouret (funktionen spärras).
Med plejd kan du köra tills du tröttnar. Astrour fungerart alltid!
Vad är det som spärras när?S styren skrev:Elinstallatören säger att "och även lägga astrour."
Sant!
Men begränsat antal gånger, sedan spärras den funktionen (automatiskt), och du står där med en dum puck. Dvs köper du en shelly och experiementerar med funktionerna, så kan du efter x antal användningar, bli av med tex astrouret (funktionen spärras).
Med plejd kan du köra tills du tröttnar. Astrour fungerart alltid!