Farstatjej90
J J-banan skrev:
Inte hört att du sagt eller sett att du har skrivit😉
Det är inte svårare för dig att lösa än att scrolla upp...

K
tommib tommib skrev:
Jag tror att det är så enkelt att Plejd är väldigt bra på att hålla utbildningar för elektriker och det är också väldigt anpassat för den marknadsmodell vi har där elektrikern installerar en anläggning och sedan lämnar över den till kunden. [..]
Med Plejd slipper man problemet där kunden ringer och har bytt router för tredje gången och kundens Shelly inte fungerar. Plejd lever sitt eget liv och interaktionen med omvärlden sker via en hubb och nätverkskabel.

• Gilla
Thomas Eidenmark och 1 till
  • Laddar…
J
K knightjocke skrev:
Med Plejd slipper man problemet där kunden ringer och har bytt router för tredje gången och kundens Shelly inte fungerar. Plejd lever sitt eget liv och interaktionen med omvärlden sker via en hubb och nätverkskabel.
Funkar fint med Shelly gen 4, då kan man välja vilket protokoll man vill ha. WiFi, Bluetooth, Zigbee, Matter etc, så det är en bra lösning om man gillar hub.

• Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
Jag använder både Shelly och Plejd. Shelly 1 har fördelen med potentialfria kontakter och Shelly i övrigt stor frihet i att styra på olika sätt. Plejds fördel är att kunna sätta upp snygga strömbrytare utan ledningsdragning.

Mats-S
J J-banan skrev:
Nej, Plejd är mera lättillgänglig och finns alltid på hyllan hos t.ex. Ahlsell, Rexel. Shelly är beställningsvara. Prisskillnaden är inte märkbart stor för att man ska tjäna på det
Och leveranstiden för en beställning på nätet av en shelly är ju typ 2 dagar, vad är problemet?
Gissar att Plejd ger kickbacks till elektriker som säljer deras varor, för bättre är dom absolut inte.

• Gilla
Lasserockis och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och leveranstiden för en beställning på nätet av en shelly är ju typ 2 dagar, vad är problemet?
Ett helt oöverstigligt problem om man behöver prylen omgående.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Plejd är konstruerad i Sverige, för Sverige och med en Svensk bruksanvisning.
Självklart ska vi gynna Sverige.
Shelly är gjord för nåt annat land, plus att de är sämre, så det så.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Gissar att Plejd ger kickbacks till elektriker som säljer deras varor, för bättre är dom absolut inte.
Problemet är att det inte är lika smidigt köpa? Det är väl smidigare komma till butik där det alltid finns i lager sen åka montera.
Det är väl annan sak om kunden har ett system av annat fabrikat och vill bygga ut eller specifikt vill ha annat.
Sen varför krångla till det med olika fabrikat, 99% skiter i vad det är bakom strömställaren bara att det går dimra lampan

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Plejd är konstruerad i Sverige, för Sverige och med en Svensk bruksanvisning
Och beroende av tillverkarens fungerande infrastruktur för att fungera fullt ut. Nej tack!

• Gilla
karlbrutal och 6 till
  • Laddar…
Det är ju grejen med Plejd, enkel, fungerar ur lådan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ju grejen med Plejd, enkel, fungerar ur lådan.
Grejen, att vara beroende av tillverkarens infrastruktur? Ser du verkligen det som något positivt? Samma enkelhet och omedelbara funktion kunde med lätthet ha konstruerats utan dessa beroenden om de ville. Men de vill de tydligen inte. Undrar varför...

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tror att det är så enkelt att Plejd är väldigt bra på att hålla utbildningar för elektriker och det är också väldigt anpassat för den marknadsmodell vi har där elektrikern installerar en anläggning och sedan lämnar över den till kunden. Plejd är betydligt enklare för elektrikern att konfigurera jämfört med Shelly. Visst, Shelly har mycket mer alternativ men dessa är antingen relativt avancerade (scripting) eller beroende av externa tjänster (webhooks, mqtt). Det är nog få elektriker som vill hålla på och pilla med sådant och de flesta kunder är fortfarande så att de vill ha något som funkar direkt.

Plejd är helt enkelt Apple.
Det avgör ju saken...

K knightjocke skrev:
En Zigbee hub är ju isåfall ljusår bättre.

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Grejen, att vara beroende av tillverkarens infrastruktur? Ser du verkligen det som något positivt? Samma enkelhet och omedelbara funktion kunde med lätthet ha konstruerats utan dessa beroenden om de ville. Men de vill de tydligen inte. Undrar varför...
De flesta kunder ser inte något problem alls där. Igen, Apple.

Jag tror faktiskt inte att det är frågan om några kickbacks, det är bara en mycket mer anpassad produkt för den marknad som är målgruppen.

Med det sagt har jag en Plejd och många shelly. Eftersom jag är intresserad, har infrastruktur på plats och kan pilla med det själv.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
De flesta kunder ser inte något problem alls där. Igen, Apple.
Det tror inte jag heller. Så länge allt fungerar... Bara för att man inte begriper riskerna betyder det inte att de inte finns.

Sen ser jag skillnad på något som jag installerar i mitt hus och förväntar mig ska fungera i flera tiotals år jämfört med en mobil som byts, oftast, efter bara några år.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.